Solberg gör sin andra start i Safari, bröderna Madsen omutliga i DM2, Helin bäste svensk medan Mellquist toppar i VEC, Öhman tog dubbla segrar i RallyX, när ska fotbollen betala fullt ut för sin polisbevakning, Marcus blåstes på Indy-seger, mörk helg för Bäckmans och Dino kunde inte köra förbi…

Idag släpptes ”Entry List” till ”Safari Rally Kenya” och som vanligt med ett för arrangören litet och därmed  ”hanterbart” startfält med 33 bilar. Det vanliga gänget med Rally1-bilar är på plats och den här gången ”förstärkt” med M-Sport Fords ”gentleman driver”, Jourdan Serderidis.

Foto: Hyundai Motorsport

Enda svenska flaggan sitter framför Oliver Solbergs namn som dock inte kör om poäng i WRC2 utan enbart för rutinens skull.  Polacken Kajetan Kajetanowicz följer samma plan som 2022. Skoda-åkaren kör i Kenya i förhoppning att sno åt sig mer poäng än vad som kanske är möjligt i rallyn med tuffare motstånd. I fjol lyckades planen och ”Kajto” tog full pott (30 poäng) vilket var nära att ge honom slutseger i WRC2. Dock tvingades han bryta direkt i finalen och därmed blev det bara en tredje plats i WRC2. 

Foto.Skoda Motorsport

På pappret har han i princip bara två utmanare, de båda Fordåkarna Gregoire Munster och off-road-experten Martin Prokop. Så klart kan någon kenyan sticka upp som är mer hemtam på sträckorna…

*  

Foto: Henrik Åkeson

Det blev lite ironiskt Kenneth Madsen/Mette Felthaus med i det här sammanhanget ”Appendix K- Peugeot R5” som körde hem ”DM2 Rally Vestsjaelland”. Mot Team Glad Sports vinnare ställdes två

Foto: Michael Eisenberg

moderna Hyundai i20 Rally2 med Simon Vallentin Hansen/Peter Egholm i den ena och IB Kragh/Karsten Isaksen i den andra. Men ingen av de två hade något att sätta emot suveränen i dansk rallysport som var 24.2 sekunder snabbare än Vallentin och 1.28,6 för Kragh. Även Anders Lysen/Morten Andreasen med sin spanskbyggda 4WD Suzuki nämndes i förhandssnacket, men det blev bara en femte plats totalt över två minuter bak Peugeoten.  

Foto: Michael Eisenberg

Placeringen före i totallistan, fjärde knep Team Glad Sports förare i 2WD-klassen, Kenneths lillebror Jacob Madsen Leutenberger/Line Nedergaard. Med Peugeot 208 Rally 4 var paret minuten före Opel Corsa-åkaren Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen.

Foto: Henrik Åkeson

Äkta Appendix K kör välkände Johnny Pedersen/Per Broderssen och då med BMW M3. Klasseger med 3.55,0 före norrmännen Petter Fausko/Leif-Arne Neset, Opel Kadett GSi. Dock något som ändrades då Fausko uteslöts efter målgång…

Foto: Michael Eisenberg

Först på slutet som Jan Jacobsen/Kristian Flensbak Jørgensen  med Opel Corsa lyckades passera Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren och sno andra platsen i Klass 9 med 5,1 sekunds marginal.

Foto: Helin Motorsport

Längst upp på pallen fanns Michael Broberg Sørensen/Petter Kristian Lyngs med Ford Fiesta ST.

Foto:Kristian Lindberg

En tröst för Lucas och Mikael med Opel Astra Grupp F var att man var bäste svensk i rallyt som även ingick det tråkigt nog tämligen skuggbelagda ”Nordic Championship”. Den som var närmast Lucas av de blågula, var vinnaren i Volvo Euro Cup, Magnus Mellquist/Jonas Magnér.

Foto: Kristian Lindberg

Rapporten från Volvo-gängets äventyr överlåter jag till VEC-ansvarige Ted Malm.  

Det var en tävling som gick i helt fantastiska förhållande avseende väder, snabba danska vägar och ett gott danskt gemyt.

VEC 1

I denna klassen så gick Henrik Levin ut hårdast och tog de två första SS under lördagen. Tyvärr så skulle paret Levin sedan rasa växellådan vilket de dessutom fick problem vid bytet så pass att de fick bryta lördagens tävling.

Foto: Kristian Lindberg

Herrarna som tog över kampen om segern i lördagens tävling var Magnus Mellquist och ”Jan Jan” Johansson, tätt följt av Patrik Jonsson och Roger Karlsson. PÅ sista SS under lördagen fick Jan Jan problem med bromsarna och fick i panik på sitt andra varv på sträckan väja höger rakt in i starten för att inte fronta in i ett hus då bromsarna ej tog. Resultatet blev en mirakulös positiv utgång i det tråkiga då Jan Jan klapp hörnet på kofångaren på Malms bil som precis skulle starta och missade en funktionärs bil med endast ett par  cm samt prickade precis mitt emellan fotocellerna och funk-bilen. Startern hade precis flyttat sig annars kunde det gått illa. Nu tog det så pass illa med Jan Jans bil att de fick bryta på plats men utan personskador förutom lätt chockade av incidenten. Summan av kardemumman blev att Mellquist tog segern före Patrik Jonsson tätt följd av Roger Karlsson som tog tredje platsen.

Dag 2 skulle börja med en hetsjakt då Levin och Mellquist turades om att vinna varannan sträcka de fyra första sträckorna. Därefter tog Levin kommandot helt och vann samtliga sex kvarvarande sträckor och därmed också tävlingen dag 2. Bakom Levin säkrade Mellquist 2a platsen och Patrik Jonsson åter på pallen på en tredje plats. Roger Karlsson tvingades bryta p.g.a bakaxel haveri.

VEC2

Här kom endast 3 bilar till start med tät fighten mellan Fredrik Karlsson och Ted Malm samt tyska Anja Friese som strategiskt kämpade på.

Foto: Kristian Lindberg

Lördagens tävling fightades som sagt Ted & Fredrik där Fredrik tog powerstage poängen men Ted tog tävlingen med 18,2 sekunder tillgodo till Fredrik.

Tävlingsdag 2 

Denna dag bestod av 10 SS totalt varav Ted tog hem 9 av dem samt även powerstage poängen denna dag. När dagen var slut hade Malm 1 minut och 46 sekunder tillgodo till Karlsson som blev tvåa i VEC2. Anja Friese fullföljde även hon och blev därmed trea. Detta innebar att Malm gick in på en total tredje plats i den totala tävlingen Rally Vestsjaelland av Euro Cup bilarna.  Tävlingen var kanon enda smolket var att det var ganska mycket strul med transportprickar till höger och vänster för flera ekipage men som i vissa fall sedermera korrigerades i officiella resultatet och i de fall där det inte korrigerades så hade det ingen utslagsgivande roll för utgången. Nästa tävling i Euro Cup går på hemmaplan uppe i Rally Uppland på Tierp Arena där anmälan redan är öppen så in och anmäl er.”.

*

När Rally X kom till Finland och Kouvola tog rullstolsburne Mats Öhman snudd på två osannolika segrar i klassen för Supercar AM. Med JC Racetekniks Audi S1 Supercar vann han sitt första race med en sådan bil redan på lördagen och följde sedan upp med ny triumf på söndagen.

Foto: JC Raceteknik

Har svårt att hitta ord för det Mats gjorde i helgen, det betyder väldigt mycket inte bara för honom utan även hela teamet, förklarar teamchef Joel Christoffersson.

Mats leende efter segern på lördagen är något av det bästa jag upplevt under alla mina år i sporten!

Foto: RallyX Nordic

Även  Team SKÅABs junior i CrossCar, Viktor Kristensson kan åka hem med ett litet leende på läpparna efter fjärdeplatsen i söndagens final. Total blågul dominans i klassen Supercar Lites med fem av sex bilar med svensk flagga. Bäst lyckades Simon Olofsson före Isak Sjökvist och Casper Jansson. Måste även nämna femman Ida Törnhult Kastman som ingår i Olsbergs MSE, alltid lika kul med tjejer som rör om lite. I Supercar var tjecken Yuri Belvsky vassast i finalen med Audi medan Peter Hedström, Hyundai slutade tvåa.

*

Brukar försöka undvika att skriva om fotboll i Motorbloggen men efter gårdagens skandal på Tele2 Arena där Djurgården lyckades vinna med 1-0 mot AIK är det omöjligt att inte reagera. Utgår från att merparten av er läsare sett bilder på hur ”fotbollsälskare” uppför sig när deras lag inte lyckas så bra som dom önskar. Efteråt uttalar sig spelare, ledare och fans, alla om hur illa man tycker om detta och tar kraftfullt avstånd, allt enligt ”Formulär 1:a”. Exakt samma reaktioner har man hört åtskilliga gånger tidigare och det vågar jag lova, kommer att höra lika mycket i framtiden. Hur detta ska lösas är inte jag rätt man att avgöra, men att låta detta fortgå år efter är för mig helt åt h-e. Enklast hade kanske varit att låta ”högrisklagen” spela inför tomma läktare. Fast då skriker ansvariga för klubbarna sig hesa över att man inte ställer upp på kollektiv bestraffning. Alla utanför tror jag dock är överens med mig när jag skriver, att det inte kommer att hända ett dj-la dyft framöver bara att sitta och vänta på nästa spännande Stockholms-derby. En sak som jag funderar över och som kanske skulle få lite fart på skorna hos berörda klubbar, vore att skicka en faktura från polisen för deras kostnader i samband med ”Kung Fotboll”?  Tänker lite på att Trafikverket inte hade några större problem att låta små ideella föreningar betala dyrt för omskyltning i samband med sina arrangemang. Nu är detta förhoppningsvis pausat, men bara det att tanken fanns är skrämmande i ljuset av kostnaderna för alla hundratals poliser som engageras varje gång det spelas fotboll…

*

Så nära så nära att Marcus Ericsson skulle ta sin andra Indy 500-seger men med hundradelarna på fel sida gick istället segern till amerikanen Josef Newgarden. Först i näst sista kurvan på sista varvet efter en tvivelaktig omstart lyckades Newgarden pressa sig förbi svensken. Just omstarten retade upp Marcus som kände sig bestulen på segern.     

Foto. Team Penske

Vi gör en omstart från depån och det har aldrig hänt Det var för lite varv kvar för att göra vad vi gjorde…

Det normala efter röd flagg är att köra ett uppvärmningssvarv av säkerhetsskäl innan det blir grönt igen, men detta hanns inte med.  Felix Rosenqvist var med i toppen med 17 varv kvar när han gled in i muren och sedan orsakade en masskrasch.

När det blev hetsigt i slutet brast vi lite i kommunikationen med depån. Vi hade kunnat vara i en bättre position än vad vi hamnade i och är superbesviken för mina killar, de har gjort ett jättejobb, förklarade Rosenqvist efteråt.

*

Inte heller för syskonen Bäckman, Jessica och Andreas var det en lyckad helg när man debuterade i ADAC GT4 Germany Oschersleben. Tekniska problem innebar två brutna race med deras Aston Martin.

Foto: Axel Weichert

 – Det var en väldigt tuff helg för oss, vi fick aldrig visa vad vi kunde i helgen vilket är surt, men detta kan hända i motorsport, så vi får blicka vidare till nästa race, säger Jessica.

*

I Monacos förlopp till F1-racet gjorde Dino Berganovic precis som Ericsson och slutade tvåa, mindre än en halv sekund bakom Gabriele Mini.

Jag gjorde verkligen mitt bästa och försökte stressa fram någonting, men han gjorde inga misstag idag, säger Dino.

De minimala omkörningsmöjligheterna innebar att Dino aldrig fick någon chans att ta sig förbi…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *