Rovanperä tror att Sardinien blir tuffast i år, Solberg går ut som bil tre i WRC2 och Klara A. menar inför World RX-premiären, ”Vi är redo”!

I helgen är det återigen WRC som får mest uppmärksamhet när man tar sig till Sardinien och den italienska deltävlingen ”Rally Italia Sardegna”. En tävling där Kalle Rovanperä efter segern i Portugal får gå ut först i den torra och lösa sanden vilket ganska naturligt kommer att innebära något sämre tider första dagen än konkurenterna. Ingen av 22-åringens favorittävlingar där femte platsen 2022 är bäst och nu vill gärna Toyota-åkaren sänka förväntningarna.

Foto. Toyota Gazzo racing

Portugal var fantastiskt för oss och vi kommer försöka fortsätta så även på Sardinien även om det blir mycket svårare, menar Kalle.  

Han berättar att detta rally kan bli hans svåraste och när vädret som det är nu, torrt och varmt, är det extra svårt att spåra.

I år ännu svårare med fredagens fem mil långa ”Monte Lerno-Sa Concheda”, SS4/7, siar Kalle.

Överhuvdtaget är Sardinien ingen lyckosam plats för Toyota och i fjol var det ett av två rallyn där man blev poänglösa. Väl medvetna om detta har det jobbats hårt i Finland för att göra Yaris Rally1 snabbare på lösa grusrallyn. Ett jobb som uppenbarligen varit framgångsrikt då det varit Toyota i topp i både Mexiko och Portugal.

Foto: Rally Italia Sardegna

Jari-Matti Latvala ser med tillförsikt framemot starten i kuststaden Olbia men är lite oroad över de höga temperaturerna kring Medelhavet. Speciellt fem-mila sträckan oroar där han tror att Pirelli-däcken kommer att få det tufft.

Kalle straffas hårt som ledare när han går ut först men vi har både Sebastien (Ogier 3.a ) och Elfyn (Evans 4.a) i bättre läge, förhoppningsvis har de större möjlighet att utmana om seger!

*

Samma problem har inte de 38 som kör i WRC2-klassen där fransmannen Yohan Rossel som ledare går ut som tionde bil med Oliver Solberg/Elliot direkt bakom för WRC2-poäng. Men mellan värmlänningen och Rossel fins Gus Greensmith/Jonas Andersson som dock ställer sig utanför poäng och kör på Sardinien enbart för ”skojs skull”.

Foto: Oliver Solberg

Med #23 kör Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen som medlem i Toksport WRT3 och i bilen bakom finns Nikolay Gryazin i Toksport WRT2. Sedan följer Teemu Suninen Hyundai, Adrien Fourmaux, Ford, Nicolas Ciamin Polo och så Kajetan Kajetanowicz, Skoda.

Foto: Rally Italia Sardegna

Fyra finska ekipage finns i RC2 förutom då Suninen så kör även Emil Lindholm, Lauri Joona och Sami Pajari. Estland har onekligen seglat upp som en liten stormakt med Georg Linnamäe, Robert Virves och Gregor Jeets anmälda medan det från Polen kommer förutom ”Kajto” även Mikolaj Marczyk (bilden) och Daniel Chwist. 

*

I helgen är det även dags för premiär i World RX och då i Portugal och på banan i Montalegre. Hit kommer bland annat SMK Hörby RX-stjärna Klara Andersson som då gör första start med årets upplaga av PWR RX1e med 680 el-hästkrafter. I en likadan och då delvis med ny look sitter Niclas Grönholm.

Foto. CE Dealer Team

Bilen ser både episk och snabb ut så det blir en spännande upplevelse att kämpa om topplaceringar i World RX, berättar Klara.

Teamet har gjort ett otroligt jobb under vintern där alla visar stor beslutsamhet för att komma väl förbereda till säsongen. Att till slut få se ”nya kostymen” är ett stort ögonblick. Vi är redo! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *