Solberg fyra i Rally Portugal, premiärtipset gick åt h-e och Silver-VOC:en svek!

Just nu rullar bilarna på den artonde av de totalt tjugotvå sträckorna i Vodafone Rally Portugal. Miko Hirvonen leder komfortabelt med dryga minuten för Mads Östberg och nästan två före trean ryssen Novikov. Petter Solberg har ryckt upp sig och ligger fyra, över sex minuter från Hirvonen så någon ytterligare klättring blir det inte för norrmannen.
Tråkigt nog fick Patrik Sandell problem med ett fjäderben igår och fick kasta in handduken. Har startat om och ligger sjuttonde, en placering bättre än Latvala. Känns som att Rally Portugal lika gärna kan gå i mål nu, för där lär inte blir några större ändringar i resultatlistan…
Pontus Tideman fick till en bra start i WRC-Academy och slutade trea medan Fredrik Åhlin trillade ner till sista placeringen. Den här klassen är redan avslutad.
Intressantare var intervjun med Kris Nissen, bossen för VW Motorsports nere från Portugal. Nissen slutar nu sitt jobb efter nio år som tävlingsbas och överlämnar till Jost Capito. Enligt Nissen är där ingen dramatik bakom beslutet, utan ”kroppen säger ifrån och nu är en bra tid att sluta”, menade Nissen. Han kommer dock att finnas kvar i ”Das Auto-garaget” och även stötta Capito i den fortsatta utvecklingen med nya WRC-Polon.
Här ligger man redan före schemat och har hitintills avverkat över fyra hundra testmil med nya WRC-vinnaren. Blir otroligt spännande att se vad Ogier kan göra med bilen när det blir VM-premiär och den tror jag inte dröjer så länge…
Över till Österlen och Simrishamnsmixen. Vad var det för snack om ”vårligt” Österlen? Smällkallt, snudd på stormbyar och även lite snö i luften, ”ska det va så här, ska det va så här” som man brukar fråga i Plus på tv. Självklart är svaret nej, en rallypremiär ska vara varm och skön om jag får bestämma, å andra sidan är det väldigt sällan jag får detta…
Tipset? Tippade jag verkligen, minns inte riktigt. Jo förresten, 4 WD-klassen kommer jag ihåg Stoffe Nilsson etta och Jocke Grahn tvåa och det stämde ju perfekt. Men 2WD, där måste jag ha fått tag i fjolårets startlista. Inte ett enda namn av de fem överst var rätt, utan fem i topp nu var helt nya namn. Morgan Eriksson från Gullabo som etta och Daniel Halldén tvåa, Magnus Johansson trea, Pierre Fransson fyra och så min ”vinnare” Kjell Fransson, femma. Okej det får bli en timme i skamvrån i eftermiddag!
Att redogöra för allt som hände på Österlen i går skulle ta flera timmar att både skriva och läsa. Tar lite småplock som att bästa skåning i 2 WD, blev B-föraren Joakim Nilsson från Yngsjö, några sekunder före Todde Johansson som hade sju tiondelar ner till Jockes morbror Mårten.
– Det viktigaste var att klämma till den gule ( Toddes gula 940) att sedan även klå Mårten var ren bonus, menade Jocke belåtet.
Redan ifjor visade Jocke att han trivs på ”hemmavägarna” låg då fyra totalt när växellådan rasade.
Hans ”Kräbbleboda” Johansson kom aldrig in i matchen, planterade Volvon i ett stenröse på sträcka två vilket tog en halv minut att komma loss ifrån. Sedan hoppades det dessutom något djävulskt enligt co-driver Mathias Bengtsson.
– Tappade luften totalt vid landningen och fick sedan riktig huvudvärk, se det var en resa det, konstaterade han lättad vid målet.
Kenneth Bäcklundh var helt planenligt snabbaste klassiker trots att kartläsare Jonas Toreborg satt i en rallybil för allra första gången. För att göra honom och Kenneth lite mer jämspelta körde man dessutom på siffernoter vilket var premiär för Kenneth.
– Då är vi liksom nybörjare båda tv, menade Kenneth.
Hur det gick, jo Kenneth smiskade den häftiga BDA-Escorten till seger i Tinter Classic Rally Cup och tiden räckte till tjugofjärde plats totalt.
Min ”team-mate” Silver-Grisen med Ola Wingren bakom ratten räckte inte riktigt till kampen mot klubbkompisen i SMK Hörby Jim Nilsson. Jim vann före Ola, men vad som var anmärkningsvärt vart att de bägge B-förarna körde ifrån samtliga A-VOC:are inklusive Sverige-Serie ledaren Arne Rådström från Torsby!
För mig, Roland Brorsson och Silver-VOC:en blev det en trist gruspremiär. På tredje sträckan rasade växellådan, bottenstocken enligt lokala experter (hoppas på lådan, för en ny sådan finns på ”hyllan”, är det bakaxeln är det värre…). Turligt nog skedde raset på ett minst sagt publikvänligt ställe så nu fick jag tillfälle att fylla på bildarkivet med nya fräscha åkbilder på mina mer tursamma kollegor.
Tiderna fram till raset? Sådär måste jag väl erkänna, skyller på att jag inte ville stressa mina medtävlare med topptider. Jag åker ju bara sporadiskt i Sydsvenska Rallycupen så man vill inte förstöra för alla ni som hårdsatsar…
Ett stort tack till min olycksbroder Matti Tarrki som parkerade sin Appendix K 242:a på samma ställe. Utan Matti och hans servicegäng hade vi aldrig fått upp Silver-VOC:en på släpet då allting verkade ha låst sig när vi skulle bärga. Tack ska ni ha!
För att ytterligare understryka vilken skithelg det varit, står bilen kvar på släpet och på detta är där nu punktering. Någon som vet någon bra bowling eller schackklubb man kan bli medlem i?

14 svar på “Solberg fyra i Rally Portugal, premiärtipset gick åt h-e och Silver-VOC:en svek!

  1. Trist att höra att skutan gav upp.

    Knyppling är att föredra framför bowling eller schack!

    Bättre lycka nästa gång.

    Kennegt

    1. Hej.
      Nyss hemkommen från ”operationsbordet” kan jag bara konstatera att ”skithelgen” fortsätter. Det var tyvärr bakaxeln som rasade och som pricken över i drog den med sig växellådan på enkel resa till skroten!
      Knyppling verkar OK…
      MVH
      Tommy

    1. Hej.
      Tyvärr är det ingen sådan låda jag har (lådan är egentligen inget större problem för mig, har en nyroenverad i reserv). Även bakaxeln ser ut att lösa sig, men jag håller dörren öppen för dig. I den här branschen skiftar det som bekant fort…
      Tack.
      MVH
      Tommy

  2. Hej Tommy Så lätt får du inte ge upp, du vet väl att de är segt virke i rally folk de är bara att komma igen mvh Görgen Hässleholm

    1. Hej.
      Punkan är fixad och bakaxel/låda ser ut att lösa sig, så bowlingen får vänta…
      MVH
      Tommy.
      PS. Vad gjorde ni på åkern på SS3?.DS

  3. Ännu en gång har ett domslut efter tävlingen gjort omkastningar i resultatlistan. Både koppling och turbo på Mikko Hirvonens Citroën överensstämde inte med homologeringen. Mads Østberg till tops alltså. Överklagandet kommer säkert som ett mail i datorn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *