Solberg blir ”Rally Legend”, Ekström avstår Italien, sugen på en Adam Cup-bil och Lönnström kör Renault.

050213 Petter Solberg jublar efter segern i Svenska rallyt. Bild. Tommy Svensson
050213 Petter Solberg jublar efter segern i Svenska rallyt. Bild. Tommy Svensson

När WRC gör halt i Deeside för Rally Wales GB kommer man att hedra Petter Solberg genom att där göra honom till en av ikonerna i sporten och utnämna honom till medlem i ”Rally Legends”. Det var i fjor som man började med detta och förste förare att ta emot Legend-statusen var den i GB högt älskade Ari Vatanen. Med sina fyra segrar i det brittiska VM-rallyt har Petter en självklar plats hos de brittiska rallyfansen. Även för nye legendaren är Rally GB något speciellt.
Som alla vet har den här tävlingen en speciell plats i mitt hjärta av många anledningar. I Rally GB tog jag min allra första WRC-seger 2002 och den känslan glömmer jag aldrig, berättar Petter.
Ett mer tragiskt minne kommer även det att uppmärksammas i mitten av november då det är 20 år sedan Colin McRae körde hem sin första VM-titel och andra segern i Rally GB.

*
På Twitter läser jag att Mattias Ekström inte kommer att köra nästa deltävling i Rallycross-VM i Italien. Troligen är det fullt fokus på avslutningen av DTM där Mattias har chans att köra hem mästerskapet. Frågan många nu ställer sig är, vem ersätter honom i Audi S1:an?

*
Andra halvlek av rallylandskampen Sverige-Norge körs i helgen med Rally Hedemarken. Två dagars tävlande med 14 sträckor är vad de drygt 90 anmälda erbjuds i finalen för Norska Mästerskapet. För Norge kör Eyvind Brynildsen med Anders Fredriksson till höger, Frank Tore Larsen, Anders Grøndal och Arnt Gustav Olsen samma line up som i East Sweden Rally som utgjorde första halvlek.
Riktigt hur det blivit så här vet jag inte men det känns som att vi redan förlorat fajten mot norrmännen då Sverige kommer med endast två 4WD-ekipage, Fredrik Åhlin och Mattias Jirvelius båda med R5-Fiesta. Bakifrån stöttar så 2WD-åkarna Mattias Ledin och Jacob Jansson upp.

*
ADAC Opel ADAM Cup känns som lite svenskt då det blev lite av språngbräda för Emil Bergkvist som efter sin seger fick kontrakt med Opel Motorsport och i år vann Junior-EM. Nu är det Pontus Åhman som kämpar på i Tyskland med Opels tuffa ”stadsbil” och fler svenskar lär vara sugna på att följa i deras hjulspår. Prislappen för en säsong i cupen exklusive bil verkar variera, men hamnar någonstans runt 7-800 000 svenska kronor. Tycker därför det verkar billigt när jag i dag ser att man i Tyskland kan köpa en Adam-Cup bil, visserligen från 2013 men ändå begärs inte ”mer än” 18 400 euro. En bil som inte varit inblandad i några ”big accidents” och som underhållits av Audex-teamet, samma som Åhman kör för. Inte heller att bilen är lackad gul känns direkt avskräckande…

*
BloggopelMer Opel och TysklandAnders Hasselgren just nu strosar runt på den stora bilmässan i Frankfurt. Målet med utflykten verkar minst sagt höljt i dunkel men så mycket lyckades Anders med, nämligen att nosa upp Opels monter där Emil Bergkvist och Jocke Sjöbergs vinnar-Adam intog hedersplatsen. En kaxig skylt med texten ”Opel ist Europameister” visar vad det handlar om. Tror inte ens Volvo finns på plats i Frankfurt?

*
I går hade Amazon-åkaren Christer Carlsson ett inlägg i Motorbloggen där han bland annat skrev, ”… Opel Rally Kadett som jag minns från, när Sylvia Österberg och Åke bryggarn Andersson körde för Opel Team Sverige. Varje gång jag passerar den lilla lanthandeln i Ölmstad utanför Gränna dyker en minnes bild upp på näthinnan, nämligen Bryggarens Rally Kadett.”. Jag reagerade direkt på detta med ”Bryggaren” och Opel, dessutom 1968 då jag istället vill minnas att Uppsala-åkaren körde Saab V4 för allt vad tygen höll. Efter V4:an blev det Porsche och sedan en kort period med BMW 2002. Men Rallye Kadett? För att ytterligare understryka mina tvivel så ringde idag en av ”branschens” mest pålästa och kunniga på området upp mig med samma tvivel (han vill vara anonym för att inte bli utpekad som besserwisser). Inte heller han kunde dra sig till minnes Bryggaren och Opel. Själv tror jag att Christer tänkt fel och kanske istället tänkt på Bus-Ove Eriksson, Lille-Bror Nasenius eller Janne ”Satan” Henriksson

*
BloggLönnströmEn annan som hört av sig är flitige photoshoparen Janne Lorentzon från Göteborg. Janne har uppmärksammat att jättetalangen Pontus Lönnström i SM-finalen inte är anmäld med Volvo 240 som vanligt utan med en Renault. Detta fick Janne att attackera datorn och presentera en tänkbar syn i Uppsala om knappt två veckor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *