Solberg bäst i ovädret, Latvalas motivation kollapsade, första R5-segern för Hyundai och ”Kvicken” blev f-bannad!
Sitter man i Hörby är det onekligen lite svårt att följa World RX borta i Rosario, Argentina men så mycket har jag förstått att det häftiga regnet i går gjort att hela finalen idag har fått ändrat tidsschema. Enligt Mattias Ekström på Twitter är det följande som gäller:
New #ArgentinaRX schedule for Sunday, CET:
12.30 Warm-up
13.30 Q2
15.00 Q3
16.30 Q4
19.00 Semi-finals
19.35 Final
Vad detta betyder för tvsändningen på Kunskapskanalen i kväll är lite oklart? Den sändningen skulle starta klockan 18.00 men om detta fortfarande gäller har jag inte lyckats lista ut.
Förstod att Petter Solberg var snabbast i gårdagens blöta före Janis Baumanis men detta var i Q1 och idag med torr bana är det kanske helt andra verkligheter. Just nu har Petter och Mattias Ekström mötts i Q2 och där Ekström vann före Solberg, Baumanis trea och så Johan Kristoffersson som fyra. Allra sist i detta kvalheat, Andreas Bakkerud. Vilket om jag fattar rätt, gör att Solberg leder före Loeb, Bakkerud och som fyra Ekström.
Fortsättning följer…
*
Känns faktiskt lite som att Jari-Matti Latvala själv håller med den brittiske ”WRC-rankaren” om att han bara är en ”C-driver”. Detta då han i en annan brittisk intervju medger att hans motivering kollapsade efter flera rallyn i rad när inget fungerade. Var det inte tekniska fel som ingen av de andra Polo-åkarna drabbades av, så var det egna misstag. Misstag som för Sebastien ”Mr Lucky” Ogier på sin höjd inneburit en punktering medan det i Latvalas fall var ”hela hjul” som försvann. Latvala beskriver den här perioden som ”den mörkaste i hans karriär” men konstaterar samtidigt att det kändes som vändningen kom i Australien. Detta trots att han här fick sämsta tänkbara start då han som segerfavorit redan någon kilometer in på första sträckan knäckte vänster bakhjul.
Annars inledde Latvala och Miikka Anttila säsongen med att bryta i Monte Carlo, poänglös i Rally Sweden för att få till årets enda fullträff, seger i deltävling tre Rally Mexico. Men istället för ”proppen ur” började helveteskarusellen för Polo R WRC #2 med ömsom bottennapp, ömsom pallplatser. När så Latvala åkte hem från Tyskland efter problem med växellådan och bara två poäng bagaget kom kollapsen.
– När sådant händer mitt i säsongen och du vet hur långt det är fram till att du kan börja om och utmana, ja då försvinner motivationen, berättar Jari-Matti i en brittisk intervju.
Han medger att Australien blev en tuff utmaning efter ”daten” med broräcket. Ändå kom islossningen och ”det var här jag hittade tillbaka till mig själv efter att ha varit borta i ett halvt år”. 2016 blev följaktligen också finnens sämsta WRC-säsong sedan han för första gången 2002 startade i Rally Wales GB.
Nu vet ingen mer än möjligen Latvala själv och kanske även Tommi Mäkinen vad som väntar för 2017. Med sina totalt 16 WRC-vinster är ändå Latvala den andra mest segerrika föraren i Rally-VM, bara Ogier med sin 36 vinster är värre. Trots allt inte så dåligt för en ”C-förare”…
*
Hyundais testförare Kevin Abbring kunde vid lunchtid i dag glädjande konstatera att nya i20-R5 tagit sin allra första tunga rallyseger när man gick i mål som vinnare i franska storrallyt Rallye du Var. Dessutom extra råg i ryggen på Abbring, han var blott andra icke-franske förare att vinna rallyt. Det var på sträcka tio som holländaren återtog ledningen efter att Daniel Salamon i WRC-Fiesta åkt av och brutit. Efter detta var det Hyundai ”all the way” och marginalen till tvåan i R5-Citroën, Yoann Bonato var nästan exakt minuten. Trea, ny R5-bil den här gången en Skoda i händerna på Michel Sylvain. Fyra blev f.d WRC-åkaren Gilles Panizzi.
Citroëns påläggskalv i WRC, Stephane Lefevbre fick utgå i lördags efter att att knäckt bakvagnen på WRC-Cittran. Mekanikerna fick dock ordning på bilen så han kunde starta om utom tävlan i dag. Då visade han med eftertryck att kraschen i Tyskland är glömd och var överlägset snabbast på dagens tre avslutande sträckor. Med en körtid idag på 48 minuter var Lefebvre halvminuten snabbare än vinnare Abbring.
Rallye du Var var både stort och tufft, av de 194 startande bröt 56 och av dessa även ledaren i klass A8, Francois Delecour som utgick efter ”mechanical” på Cosworth-Escorten.
*
Målsättningen höll för Jeannette Kvick och Christine Giampaoli då tjejduon faktiskt tog sig i mål i den spanska grusfinalen Rallye de Tierra Ciudad de Pozoblanco. Detta trots att det sent i går eftermiddag kändes mer som ”abandon” än målgång för R2-Peggan med sin krånglande växellåda. Med 16 kilometer tuff blöt grussträcka kvar och sedan nästan en timmas transport till mål såg det mesta hopplöst ut berättar Kvick. Då var det inte bara växellådan i Dream2Race-bilen som var sur, laddningen hade också upphört. Batteriet var i stort sett tomt när sträcka 16 ströks och tjejerna var tvungna att vända på det som Kvick kallar ”världens smalaste väg” och just där dog bilen. En lång nerförsbacke blev räddningen där bilen frirullade ner och i slutet på den låg en teamkompis på taket. Denne var hygglig och lånade ut sitt batteri och tack vare detta kunde den italiensk-danska duon linka till mål.
Här var dock tävlingsledningen lika sura som växellådan tidigare visat prov på och ville utesluta #30 för att ha tagit emot hjälp utifrån (batterilånet). Då fick dom ett prov på dansk ilska och ”Kvicken” förklarade med hög stämma och på sin hemmagjorda spansk-danska att här ”ska f-n i mig inte uteslutas någon”. Istället plockades det fram en ”lokal tävlingsregel” som sa att man istället för ”abandon” i resultatlistan kunde ta fem minters tidstillägg plus fem platser ner. Inget svårt val då deras värsta konkurrent åkt av och brutit tidigt och man nu även van ”Female Cup” på grus, asfalttiteln var klar redan tidigare.
– Det var en fuldstændig crazy finale, helt igennem crazy, men det endte altså med, at vi vandt vores egen klasse og dermed også Female Cup-turneringen på grus, konstaterar en lättad Kivck.
– Vi blev nummer 6 i R2-klassen og nummer 33 i det samlede klassement med flere end 50 startende biler.
Danskan konstaterar också hur viktigt det är att kämpa hela vägen från start till mål.
– Man vinner på att fullfölja och detta även om det är med ”nedsat fart”!
*
Dagens bilder: EKS – Petter Solberg – Volkswagen RX Sweden – Tommy Svensson – Volkswagen Motorsport – Hyundai Motorsport – Dream2Race