Blött i World RX, Solberg planerar bilbyte + start i Värmland, Wilson nöjd med ”Seb” och brittisk WRC- tokranking…

BloggEkströmMan kan inte säga att World RX-gänget har tur med vädret i Argentina när man nu är i gång med kvalen till söndagens sista final 2016. I fjor var det damm som ställde till problem för åkarna men där Robin Larssons ”röntgensyn” gav honom en mer än välförtjänt seger. När man kollar bilden på Mattias Ekströms EKS-Audi och däckansvarige sölvesborgaren Tony Hildingsson granskar ”dynghögen” förstår man att dammet är det lilla problemet i år…

*
Medan regnet öser ner borta i Argentina och finalen i World RX så måste det anses vara helt bekräftat att äktenskapet Petter Solberg och Citroën nu är i det närmaste avslutat. Efter söndagens final är skilsmässan definitiv och efter gårdagens spekulationer vad Petter ska köra nästa år blev jag upplyst från flera håll dessutom att jag helt missade målet. Enligt källorna är det varken Mercedes eller Toyota som blir nästa bil utan det ska vara Hyundai som ligger närmast till hands. Inte heller detta låter osannolikt och enligt ”säkra källor” var det ytterst nära att det redan till årets säsong funnits en korean i Solbergs garage. Låter inte helt befängt i mina öron då Hyundai har en WRC-bil vilket måste betraktas som ett bra utgångsläge för ett Supercar-bygge. Dessutom är man på hugget i rally så varför skulle man inte även vilja synas i rallycross?

Petter Solberg med fru Pernilla och sonen Oliver efter segern i Rally Sweden Historic

Mer kul från ”Mr Hollywood” som även avslöjar att han planerar ny start i Rally Sweden Historic. En tävling han vann 2013 med fru Pernilla som kartläsare i den välpreparerade BDA-Escorten ( på bilden jublar hela familjen Solberg inklusive Oliver efter målgång). Utan att på något vis klassa ner övriga så har det saknats förare med riktigt lyskraft i den historiska delen av rallyt de senaste åren. Med Petter i startlistan så är det problemet löst…

*

VW Motorsports Stefan Moser visar en kalrt besviken M-Sport boss Malcolm Wilson via mobilen vad som hände Miko Hirvonenpå allra sista sträckan i Rally Monte Carlo.

Malcolm Wilson var mycket nöjd med fredagens test när Sebastien Ogier tog sig an nästa generations WRC-Fiesta ”Walters Arena” ( en del av Rally Wales klassiska sträcka Rheola ). Att nya Fiestan kan bli en svårknäckt nöt för konkurenterna verkar också allt mer uppenbart. Wilson menade att Ogier i bilen var ”very impressive” och tillade för Austosports reporter.
It was great to see Seb in the car!
Wilson konstaterade också att kemin mellan de två verkade stämma och att den arbetslöse VW-åkaren och kartläsare Julien Ingrassia var lätta att jobba med.
Nu fick Ogier ta över Fiestan med Ott Tänaks inställningar vilka han ändrade på efter ett par varv på ”Walters Arena”. Om det blev bättre eller sämre efter detta ville inte Wilson kommentera, han nöjde sig med.
The good news was that the sun was shining!BloggMikkelsen
Efter genomförd provkörning satte sig Sebastien och Julien på ett plan direkt till Hannover där det var stort avskedsparty hos Volkswagen Motorsport. Här passade Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger på att ta en allra sista selfie med hela VW-gänget i bakgrunden.

*
BloggMeeke kopia 2Brittiska specialtidningen ”Motors” har i senaste numret rankat samtliga WRC-åkare 2016 med ranking från A till D. Ingen överraskning att de enda med ren A-klassning är världsmästare Sebastien Ogier och Citroëns förste förare Kris Meeke. Men sedan går ”rankaren” lite vilse i pannkakan när både Craig Breen, Citroën och Hayden Paddon, Hyundai anses förtjäna betyget A-. Detta medan WRC-tvåan Thierry Neuville, Hyundai, trean Andreas Mikkelsen, VW och M-Sports Ott Tänak får nöja sig med ett + efter B.
Här skulle jag nog vilja ha minst A- på alla tre förarna och istället putta ner Breen och Paddon till ”B-klassen”. Visst gjorde Breen en stark insats i Finland som trea men ”what else”? Paddon tog åtminstone en seger i Argentina men så gjorde även Neuville på Sardinien så har förstår jag inte alls hur betygsättaren tänker.
Minus efter B anser samma källa att Dani Sordo, Hyundai, Stephane Lefevbre, Citroén och Mads Östberg  Ford är värda. Håller inte heller med här, både Sordo och Østberg ska ha minst plus efter B, om inte rent av A-?

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Motorsport inför Rally Sweden
Om man kan ifrågasätta de nu uppräknades ranking så lugn, det blir värre. Kraschkungen hos M-Sport Eric Camilli jämställs med Jari-Matti Latvala och får samma betyg C-. Inte bara ett C utan det smetas till och med dit minus, hallå? Enda föraren som enligt Motors förtjänar sämre omdöme än finnen är Lorenzo Bertelli, Fiesta. Viss skillnad ändå, Latvala fick ihop 112 poäng medan Bertelli stannade på fem…
Vet inte julvanorna hos britterna om dom dricker glögg som hos oss eller det är starkare grejor som inmundigas? Oavsett kan det inte ha varit tomt i glasen några långa stunder när ”juryn” satt sig ner för att sammanställa WRC 2016.

*
BloggLefvbreI Frankrike körs denna helg asfaltrallyt Rallye du Var i trakterna av Sainte-Maxime med 13 sträckor på drygt 20 mil. Ett rejält startfält med nästan 150 bilar tar sig an två-dagars rallyt med målgång söndag. I fältet syns för första gången sedan kraschen i Tyskland Stephané Lefevbre i par med ordinarie kartisen Moreau Gabin. Dock började det inte så bra för Citroëns WRC-par då där gick en drivaxel direkt på första sträckan på deras DS3 WRC. Efter detta tuggade man sig uppåt och låg trea, bara tio sekunder från ledningen när man startade på sträcka sju. Här blev det en lättare avåkning med ett dåligt höger bakhjul som resultat och dryga minuten tappad. Nu ligger paret nia och 1.26,5 upp till ledaren i en annan WRC-bil, fransmannen David SalanonWRC-Fiesta. BloggAbbrin
En stark insats gör Kevin Abbring som också visar att Hyundais nya R5 är minst sagt konkurrensduglig och holländaren ledde faktiskt fram till sträcka sju. Nu är han 2,5 sekunder bak WRC-Fiestan men halvminuten före R5-kompisen Yoann Bonan, Citroén.
I listan finns också gamle WRC-åkaren med asfalt som specialité , Giles Panizzi, R5-Peugeot. Dryga minuten efter och en sjätte plats är 51-årige Panizzis resultat och som faktiskt har sju WRC-segrar att falla tillbaka på.
Tre segrar färre i WRC har 54-årige Francois Delecour som leder klassen A8 med en Ford Escort RS Cosworth.

*
En riktig långtripp runt 300 mil har snabbe R2-åkaren Mattias Ledin och Valkyria Edlund bakom sig då man i kväll kämpar i Rally Santa Domenica, Kroatien. Att hans start har väckt intresse förstår man av texten på rallyts hemsida där Mattias benämns som ”one of the fastest Swedish drivers in R2 class”. Sedan berättas det om Sveriges stolta rallytraditioner som ”Sweden is one of the homelands of rallying” och alla våra grusvägar och frusna sjöar där det körs bil i stort sett året om(?).
Trots att Valkyria inte är hans ordinarie lots så tvekar inte arrangören att utnämna svenskparet till favoriter i 2WD-klassen.
They will be main candidates to take the 2WD victory at our gravel show.
Lite kul är också att det är Husqvarna som är huvudsponsor för rallyshowen.

*
Vinnaren av V8 Thunder Cars 2016, Memphis Racings Alexander Graff kan inte bara stoltsera med den triumfen utan har nu även utsetts till ”Årets Idrottsman i Uppsala”. Det var också en lycklig racerförare som äntrade scenen i IFU Arena i går.
Det är jättekul för motorsporten som inte är sådär jättestor i Uppland. Att jag får medalj på en så här stor gala tror jag kan bli en isbrytare för sporten. För mig känns det också som att jag genom det här priset får ge lite tillbaka till alla andra som representerar sporter som ofta hamnar i skuggan av de stora folksporterna, konstaterade Alexander.

*
BloggKvickDet blev ingen lyckad start alls för danskan Jeanette Kvick i högerstolen hos italienskan Christine Giampaoli i finalen av spanska asfaltmästerskapet Rally Ciudad de Pozoblanco utanför Cordoba. När man skulle rulla över startrampen i går kväll rasade kopplingen i parets R2-Peugeot och det blev till att promenera över istället.
Strax efter 23.00 fick tjejerna i Dream2Race lov att börja jobba på bilen och halv sju på morgonen jobbades det fortfarande med bara runt två timmar till start.
Som tur var lyckades man få ordning på bilen och tjejerna kunde i häftigt regn åka ut på första sträckan bara för att upptäcka att växellådan inte är helt frisk. Hytten stinker av svedd koppling, växellådsolja och det bankar och larmar från lådan, berättar Jeannette.
Bara de tre lägsta växlarna som fungerar och vi kom sju minuter försent till andra sträckan och då hade jag spysmak i munnen efter allt puttande på bilen ut och in vid ”regroupping”.
Det går inte vår väg och det har varit eländiga tider och vet inte riktigt vad som är fel, men ”vi hænger på, vi SKAL gennemføre”!

*
Det blev en snygg avslutning för Thed Björk när WTCC finalkörde i Qatar och det blev en andra plats för Polestar Cyan Racing-föraren i Volvo S60:an. Vann gjorde Citroëns Mehdi Bennani som därmed blev siste förare att vinna för fransmännen som nu avslutar WTCC-satsningen.BloggBjörk

Teamet gav mig en mycket bra bil och jag var snabbare än Mehdi, men han gjorde ett riktigt bra jobb utan några misstag och lämnade inget utrymme för mig att köra om, menade Björk.
Medan jag självklart ville ta vår andra seger så understryker detta verkligen våra framsteg i slutskedet av säsongen.

*

Dagens bilder: EKS – Tommy Svensson – Hyundai Motorsport – Jeanette Kvick

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *