Petter besviken, Johan och Mattias glada efter World RX-finalen, VW Sverige-testar, Rally-SM 2018 och ni vann i ”PS-big quiz”!

Man kan väl säga som så att lite av luften gick ur finalen för World RX i Argentina när suveränen fram dit Petter Solberg blev offer i ett riktigt ”krogslagsmål” direkt efter start i semifinal 1. Fyra raka kvalsegrar innebar trodde man, att VM-silvret var klart för Petter. Men efter startkubbningen blev Petters bil skadeskjuten för att till sist mer eller mindre upplösas i sina beståndsdelar.
Att ”Mr Hollywood” blev både besviken och förbannad efteråt är en mid överdrift.BloggSolberg

Från ingenstans kom Timerzyanov och plöjde rätt in i Baumanis som kraschade rakt i min bil, förklarade Petter som nu inte blev bättre än fyra i World RX.
Bilen träffades i fronten vänster fram och direkt efter smällen kände jag att styrningen var sönder, so ”game over Argentina”!
Petter var rasande över att ännu en gång fallit offer för märkliga beslut från tävlingsdomarna.
Mitt team och jag är förkrossade över orättvisan vi fått erfara från beslutsfattarna under säsongen, både här i Lettland, Spanien och Kanada!

*
BloggjohanI finalen gällde det så för Volkswagen RX Swedens Johan Kristoffersson att inte bli sämre än tvåa i finalen för att gå förbi Petter och ta silver. Detta lyckades värmlänningen också med och blev just tvåa. Något som även innebar att han ihop med Anton Marklund kunde säkra bronset i teammästerskapet efter vinnande EKS och Team Peugeot Hansen något som resulterade i stort teamjubel.
Vi fick den avslutning vi önskade och kämpat så hårt för. Att åka hem till Sverige med dubbla VM-medaljer känns verkligen stort, säger Tommy Kristoffersson, teamets general manager.
I finalen visste Kristoffersson vad som gällde och försökte köra smart. Han var också iskall i finalen, tog rygg på Andreas Bakkerud och var säker tvåa och silvermedaljör över mållinjen.
Det fanns ingen idé för mig att köra över gränsen för att försöka rå på Bakkerud. I stället fokuserade jag mig på att hålla Toomas Heikkinen bakom mig. Hade han tagit sig förbi hade jag varken blivit silver- eller bronsmedaljör, säger Kristoffersson och tillägger skämtsamt apropå sitt tempo i finalen.
Det var som en söndagstur.
Tack vare finalsegern erövrade Bakkerud bronset. Han hade visserligen lika många poäng som Solberg, men tog den sista medaljplatsen i kraft av fler segrar.
Jag lider med Petter. Det blev en tuff avslutning på säsongen för honom. Sporten är grym ibland, konstaterade Johan.
Vilket drama det blev! Och vilken fantastisk avslutning för vår del! Hela teamet har jobbat stenhårt under hela säsongen, inte minst här i Argentina, för att göra detta möjligt. Jag vill också passa på och tacka Volkswagen, Bauhaus och teamägaren Jan Marklund för den support vi fått. Den har betytt otroligt mycket för vår möjlighet att nå den här framgången. 

*
BloggMattiasMattias Ekström och EKS blev historiska när man tog ”The Double” och förutom Mattias eget guld tog han även guld i Teammästerskapet.
Idag är jag riktigt stolt både som teamchef och förare, jublade Mattias efter att finalen avslutats.
Teampokalen betyder väldigt mycket för oss alla, den visar att vi alla gjort ett fantastiskt jobb och då inte bara i år utan sedan vi började med EKS för tre år sedan!
För Mattias går en dröm i uppfyllelse när han på torsdag i Wien på FIA:s stora prisutdelning kommer att få ta emot VM-gulden.
Ända sedan jag började som ”racing driver” har det varit min största dröm att få stå vid sidan om alla andra världsmästare!
Med detta kan så även både Yngsjö och Sölvesborg sälla sig till de orter i landet som har ”världsmästare” boende på orten. Tog inte många minuter efter målgång innan Joakim Nilsson, Yngsjö och normalt mekaniker i EKS men den här gången kvar hemma, med permission skickade sitt första seger-SMS från tv-soffan: ”Där satt den Tommy, VM-guld till Yngsjö!”. Från Sölvesborgs ”egen världsmästare” Tony Hildingsson har jag ännu inte hört något, han firar väl ännu?

*
BloggVW2Vet inte om man kan skriva ”i största hemlighet” men oavsett vilket så kom Volkswagen Motorsport till Västerbotten och Borgafjäll i helgen. Uppdraget är troligen att avsluta de allra sista testerna av Polo R WRC 2017 innan projektet stoppas i malpåse. BloggVW1
Man behöver knappat vara ekonom eller en ens normalsmart för att undra hur Volkswagen-topparna tänker? Här har man ett projekt som kostat massor av miljoner att utveckla och precis när det är nästan helt klart beslutas det ”stopp i maskin”. Så långt är jag med, att man i Wolfsburg väljer nytt fokus för sin motorsportsatsning. Men att efter att beslutet är taget ändå fortsätta att plöja ner pengar i projektet, väl medveten om att det hela ska begravas eller i bästa fall, hamna på Volkswagens Museum i Berlin är för mig obegripligt. Vad har man till exempel för nytta av en FIA-homologering på ett museiföremål/dammsamlare i garaget. Eller är det så att sista kapitlet i Polons WRC-saga ännu inte är skrivet?

*
Medan Volkswagen kan jobba helt utan tidspress är det bråda dagar för de övriga fyra att få allt klart till VM-premiären 2017. Bara två månader kvar innan det är dags för Rally Monte Carlo och därefter ungefär tre veckor till Rally Sweden. BloggHyundai
Redan på torsdag ska Hyundai presentera 2017 års version officiellt i Monza och under tiden testar Thierry Neuville för fullt, just nu med asfaltsättning.

*
MAS (Motorsportarrangörerna) ligger inte på latsidan och redan idag har man presenterat kalendern för Rally-SM 2018. Totalt sju deltävlingar med första stoppet i Vännäs och detta första helgen i februari.
Vi har diskuterat olika datum, för vi vill helst inte köra för tidigt på året då det är mörkt dygnet runt. Kallt kan det också vara, säger Roland ”Mikro” Åström.

2004 05 15 Segraren Thomas Rådström gör tummen upp inför resten av SM-säsongen. Bild: Tommy Svensson

Det blir exakt tio år sedan som Vännäs MK stod som SM-arrangör senast och då vann hemmaföraren Thomas Rådström före Mats Jonsson.
Andra och sista SM-tävlingen med snö under hjulen (förhoppningsvis?) är Östersund Winter Rally och då bara två veckor efter Vännäs.
South Swedish Rally körs i mitten av maj och med bara tre veckors mellanrum är det Askersund och Rönne MK som väntar. Sedan det som blir hyperintressant för oss här längst ner i landet är att SM-Sprinten för första gången körs i SkåneHelsingborg/Landskrona och Malmö står som värdar för SM-Veckan, detta troligen någon gång i juli.
Comeback i Rally-SM blir det för CG Wilke, Hässleholms MK och AM Snapphanerallyt 11-12 augusti. Till 2017 vilar Wilke & Co upp sig med SSRC och Rally-DM innan det åter blir SM-rally i Göinge.
Final för Rally-SM 2018 blir i Linköping med East Sweden Rally och detta första helgen i september.

*
Vilket intresse det var bland Motorbloggens läsare för ”The big Petter Solberg quiz”. Det kom svar inte bara från Sverige utan även från Bergen, Norge, Ödkarby, Åland, Skjern, Danmark och även ett ända från USA och glädjande var att också många, faktiskt de allra flesta hade full koll på ”Mr Hollywood”. När jag samlat alla de rätta lösningarna så utföll det så att första namn som dök fram var ”kartläserska” Nina Jonasson, Växjö. Låter därför hennes facit berätta hur den rätta lösningen såg ut:

050213 Petter Solberg jublar efter segern i Svenska rallyt. Bild. Tommy Svensson
Fråga 1. Petter Solberg har tre VM-guld i motorsport dessutom i två olika grenar vilket han är ensam om än så länge. Petter blev Världsmästare i Rallycross 2104 och 2015 men vilket år körde han hem samma titel Rally-VM (WRC)?


1. 2005          X. 2003          2. 2008
Fråga 2. Petter och Pernilla har en son som är riktigt duktig i crosskart, vad heter han?


1. Oscar         X. Henning    2. Oliver
Fråga 3. Petter Solberg har även kört South Swedish Rally och detta 1998 då rallyt hade start och mål i Kristianstad. Vann gjorde Mats Jonsson och Petter blev tvåa, men vilket bilmärke tävlade Petter med i SSR -98?


1. Subaru      X. Ford              2. Toyota
Fråga 4. Hur många World RX-finaler har Petter hitintills bakom sig, en ledtråd han har kört 36 tävlingar?


1. 29             X. 32                     2. 19
Fråga 5. När Petter bildade Petter Solberg World Rally Team 2009 valde han att rallytävla med, ja vilket märke?


1. Ford         X. Citroén           2. Peugeot
Alltså rätt rad blev: x,2,2,1,x och vinnare blev:
Nina Jonasson, Växjö
Staffan Andersson, Ryd
Hans Edvardsson, Kil
Stefan Nyström, Molkom
Emil Svendsen, Bergen
Priserna kommer med posten inom kort och stort grattis hälsar Motorbloggen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *