Snöproblem inför WRC-premiären, Ott Tänak kör Volvo, Hagman åker klassiskt i Sydafrika och svensk VM-satsning!

BloggSnöInte helt problemfritt med vädret i de franska Alperna, skådeplatsen för WRC Rallye Monte Carlo där det är stora problem med vintern. Idag har det bitvis varit blockerat på sträckorna, kanske inte så mycket av för djup snö på vägen när rallyåkarna kört ”reccen”, utan mer på grund av grym halka. Halka som gjort att även rallyåkarna åkt av vägen men Hyundaiteamet till exempel, har även bistått vanliga bilister som fått problem. BloggNeuvilleThierry Neuville med co-driver Nicolas Gilsoul hjälpte till att bärga dikeskörda bilister fick jag se på en bild via Twitter. Nu var detta inte det värsta, vissa sträckor var så blockerade av snö att reccen fick avbrytas.

*
BloggVolvoBloggLoebLite kul är att två av de fyra VM-teamen uppenbarligen inte förfogar över bilar som lämpar sig för vinterväglag, Citroén och Ford. Därför syntes både Sebastien Loeb och Kris Meeke (bilden) bakom ratten på en Mitsubishi EVO av något slag medan Fordåkaren Ott Tänak tröskade runt i en av M-Sports gamla Volvo S60 med 4WD.

*
BloggJapnI dag dök där upp en bild på Subarus 2WD- sportbil BRZ i rallyutförande, något jag inte tidigare sett. Bilen körs i JM (Japanska mästerskapet) av Takuma Kamada för teamet TEIN Motorsport. Hur framgångsrik Subarun är med enbart bakhjulsdrift är har jag ingen aning om. Medan Subaru för en tämligen avslagen tillvaro i svensk rallysport ( ursäkta Stoffe Nilsson och Jerker Axelsson) är forna WRC-storheten desto hetare på flera andra marknader.BloggSubaru I USA är det t.ex en mycket vanlig rallybil och med eget ”fabriksteam” Subaru Rally Team USA. Igår visade man upp den allra nyaste versionen av Imprezan för årets rallysäsong ”over there”. Något för Robin Sandberg att tugga på framöver…

*
Om någon fortfarande inte förstått hur stort det var med Hörbyföraren Tom Kristenssons VOC-seger i Torsby så rekommenderas en titt på ”you tube-klippet”, ”SS5 Tom Kristensson Timmy Berntsson ATTACK incar/outcar skapad av RallymalexTEIN Motorsports”. Säger bara, världsklass!

*
När vi ändå är inne på MK Ratten och Finnskogsvalsen så fick jag lite återinkopplingar angående gårdagens inlägg där jag hävdade att man inte kan ha med tävlingsklasser som sedan räknas bort när resultatlistan presenteras. Tänker på att Pontus Tidemand inte ansågs vara totalsegrare trots att han var snabbast. Låter Tony Hildingsson stå för förklaringen, ” Bartolis mattgröna WRC är elakt grymt snygg. Nja funderade på Tidemands ickeseger, han körde väl en öppen klass p.g.a att dom skrev egna noter i stället för arrangörsnoter ? Har själv varit med och gjort så med Ramona o Miriam, och då får man ju reka o köra sträckan ,,,
I dom fallen skulle jag aldrig med rent samvete säga att det blir på lika villkor. OM det nu var så Pontus gjorde? Men bra av arrangörerna att låta dom träna notskrivning för det finns ju inte astronomiskt många möjligheter till det inför Svenska rallyt. Visst såklart har du rätt i att det blir helt obegripligt för vanligt folk att begripa nånting,,,,,
Att vi redan har 25 olika klasser kan ju göra vem som helst trött på sporten…”.
Låt mig först slå fast att MK Ratten med tävlingsledare Sven Täppers inte gjort något fel tvärtom, ett bra initiativ att upplåta tävlingen som ”test” inför Rally Sweden. Felet är att den ”Öppna klassen” skulle ha betraktas som en egen tävling med icke officiell tidtagning. Helt klart är det inte lika villkor med egna noter vs. arrangörsnoter. Å andra sidan skulle man då även kunna hävda att det inte är lika villkor mellan Tom Kristenssons VOC-940 och Joachim Carlströms Mitsubishi. Som en förlängning av resonemanget borde då Tom stå som totalsegrare, eller kanske är det bästa Grupp E-förare som borde stå överst på pallen…

*
Kanske är det dags att helt skippa detta med totalsegrare i rallytävlingar då alla inte på långa vägar tävlar på lika villkor? Borde kanske räcka med att ha klassvinnare, tänker på andra sporter som t.ex Sim-SM. Där hör man aldrig talas om någon som simmat allra snabbast över tio olika distanser, där nöjer man sig med vinst i olika grenar. Bara en tanke alltså…

*
BloggWestlundNoterar att Tommy Vestlund debattglad rallyåkare utsetts till SGA i rally för Nedre Norras Bilsportförbund. Från min utsiktspunkt ett klockrent val, massor av rallyrutin, oftast väldigt sunda åsikter och dessutom vilket tyvärr är en bristvara hos många, förmåga att uttrycka sig begripligt i skrift. Nu menar en del kanske att jag ”smörjer” Tommy och att han är min kompis men så inte alls fallet. En enda gång (vad jag minns åtminstone) har jag pratat ”face to face” med honom och det var i en vägkorsning på South Swedish Rally 2008. Precis där rasade transmissionen på Grupp N-Mitsubishin och just då var Tommy inte så pratglad vill jag minnas!

*
BloggHagmanOm några dagar drar Jan Hagman igång BDA-Escorten för femdagars rallyt Classic South Africa Rally med start norr om Johannesburg.
Förhoppningen är att sluta topp fem i min klass, säger Jan.
Jan Hagman syns oftast som kartläsare åt sonen Martin, men MK Rimo-föraren har också en gedigen meritlista som förare. De senaste åren har han kört både Safarirallyt 2013 och Marockorallyt både 2013 och -14
Nästa år siktar jag på att köra fyra-fem utlandstävlingar, däribland Safarirallyt i november, berättar Hagman.

Classic Rally South Africa är en tävling som lockar förare från hela världen.

Det blir ett äventyr som jag ser fram emot mycket. Inte bara för själva tävlingarna utan även för allt runt omkring, hela naturupplevelsen och tillfället att träffa mycket folk
. 

En krävande tävling på grusvägar om totalt 140 mil med 73 mil specialsträckor.

Tävlingen är lite snällare än Safarirallyt och Marocko-rallyt, men klart att det blir tufft att ta sig runt. Men vi är ett rutinerat team och min tävlingsbil, en Ford RS 1800, är byggd för att klara sådana här tävlingar. Målet är att sluta topp 5 i vår klass!
Vid sin sida i Escorten med det kompletta namnet Ford Escort RS 1800 har Jan den här gången Stig Blomquists gamle ”kamrer” Hans Sylvan.

*
Som jag konstaterade för ett tag sedan, så är där ingen större skillnad på en rallyförare i Sverige eller en ”rallykjører” från Danmark, man vaknar sent men skriker desto högre när det kommer till regeländringar. Nu är det danska ”Grupp H-åkarna” som upptäckt att deras bilar är ostartbara nu efter årsskiftet. Via en Facebook-gruppGruppen for os som vil køre rally i biler fra før 1994”, protesterar nu förarna av äldre bilar mot beslutet. Gruppen menar att det finns ett stort behov av att behålla de gamla ”Grupp H-bilerna”. Nu kallar gruppen till möte under parollen.”Vi i gruppen holder på, at vi stadig skal kunne deltage med vores biler som de ER og har været i mange år og der SKAL være plads til ALLE i vores sport, både gamle som nye biler.”.

*
BloggCittraThomas Thunström och Robin Friberg, från Ludvika, gör nu en av de största privata satsningarna på rallysporten under många år, med inriktning på att få en placering i Rally-VM.
Det känns fantastiskt att vi fått till detta, säger en entusiastisk Robin Friberg.
Nu gör de två en gemensam satsning de kommande säsongerna och målet är att bärga SM och få till så många VM-körningar som möjligt.
Robin och Thomas kommer även att köra Rally Sweden för att testa de nya bilarna och på det viset får de många mil i bilarna, allt under förutsättning att alla bitar faller på plats.
– Vi startar naturligtvis med målsättningen att vara med på pallen i vår klass, säger Robin Friberg.
Förutom satsningen på SM och Rally Sweden så är inriktningen att köra ytterligare ett eller ett par rallyn utomlands, då helst på asfalt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *