Loebs WRC comeback i diket, Monte-tipset klart, Göingepolitiker kollar rally i Finland och Ola Floene ”liker” Motorbloggen!

BloggLoebSom jag redan tidigare konstaterade verkar Sebastien Loeb ta sitt ”mission” inför morgondagens start av Rally Monte Carlo på absolut största allvar. Redan på test provade han DS3 WRC:ns terrängegenskaper och vad jag vet utföll de till belåtenhet. Idag var det dags för att prova hur pass krocksäker en EVO Mitsubishi egentligen är. Loeb utsåg ett franskt dike till testbana och av bilderna som Twittrats av händelsen vann diket, överlägset dessutom…
Frågan är så klart hur pass den drygt ett år långa ”time outen” har satt ner Loebs ”rallyfeeling”? Huvud och hjärtat vill säkert vara med och slåss om segern (tror att Loeb gärna drömmer om när han står överst och Ogier förpassats ner till någon av de lägre pallplatserna) men resten av paketet, räcker det till? Nya WRC Polon lär inte vara sämre än förra versionen och det blir nog detta som kommer att avgöra vilken ”Seb” som blir ”Kung-Monte 2015”. Så klart kan Citroénteknikerna ha gjort ett hästjobb under hösten, men på något vis tror jag ändå att Capitos VW-gäng ligger minst ett steg före med Polon. Ett försprång som kan innebära att Loeb i ambitionen att hänga på tvingas ”överköra”, vilket normalt sett inte är något att rekommendera. I synnerhet inte på de tuffa och oberäkneliga sträckorna som bjuds kommande helg…

*
Då lämnar jag årets första WRC-tips och nytt för i år att, förutom det näst intill omöjliga att tippa de fem först placerade, skickar jag in ett ”wild card” utan placering. Förbehåller mig rätten att låta det ”vilda kortet” räknas in i Topp-fem när resultatet står klart.
1. Sebastien Ogiér Polo WRC 2.
2. Kris Meeke DS3 WRC
3. Andreas Mikkelsen Polo WRC
4. Thierry Neuville WRC Hyundai
5. Sebastien Loeb DS3 WRC
Wild Card: Jari-Matti Latvala WRC Polo
Lägg märke till att detta skrivs minuter före att ”Shake down” startar så kan ni inte komma i efterhand och snacka…

*
Känns bra att SVT inte prutar på bevakningen av WRC och noterade till min glädje att Jonas Kruse och Johan Ejeborg just nu är på väg ner till Monaco. För Rally Monte Carlo gäller följande sändningstid, sammandrag SVT2 söndag klockan23.05. Har inte lyckats hitta om man även sänder från den avslutande power stage SS15: Col St Jean – St Laurent 2 söndag. Någon som vet?

*
BloggHenning kopiaHar inte skrivit så mycket om Henning Solbergs planer för 2015. Henning och Ilka Minor är anmälda till Rally Monte Carlo och Rally Sweden, här med ADAPTA Motorsports WRC-Fiesta. Lite kul att det är Mads Östbergs pappa Morten som ihop med bildelskedjan Skruvat ligger bakom Hennings möjlighet att än en gång få ”dansa med vargarna”…

*
SBF:s franska motsvarighet FFSA har nu bekräftat att Rally de France flyttar från Alsace från och med årets upplaga. Var rallyt hamnar är oklart än så länge och anledningen till flytten lär vara att kommunerna i Alsace inte var villiga att längre ge ekonomiskt stöd till rallyt. Ett alternativ som redan nämnts är en återgång till Tour de Corse som de senaste åren ingått i ERC.

*
På torsdag startar Rallye Monte-Carlo Historique och från Rådhuspladsen i Köpenhamn och där finns då 1967-års vinnare Rauno Aaltonen. Prick klockan 11.00 låter han den svartvit rutiga flaggan falla och det cirka tre hundra mil långa Regularityrallyt är igång. 315 deltagare totalt kör årets upplaga som även har Reims, Barcelona, Turin och Glasgow som startplatser.

*
Glädjen är stor i hela Rallysverige över Emil Bergkvists nya status som fabriksförare hos Opel och spänningen är stor inför Rally Sweden där målsättning är så klart att bli bästa 2WD-åkare. Kombinationen Emil, Jocke Sjöberg och Opel talar för att målsättningen är högst realistisk, någon som säger emot?
Nu är glädjen nästan lika stor på andra sidan Öresund när det presenteras att Jens Nielsen, Slagelse också skaffat en Opel ADAM R2. I femton år har Jens kört Opel Corsa men nu har han varit nere i Spanien och köpt en bil som körts i SM (Spanska Mästerskapet). Inte så att bilen bara körts i ”SM” den vann dessutom hela R2-mästerskapet.

*
Nästa helg drar ett gäng politiker från Östra Göinge till Finland för ett studiebesök i sin vänort Laukka. När finnarna bjuder gäster så är det inte något mesande med att visa upp kyrkor, dagis, skolor med lite avbrott för skolelever som framför klassisk musik och andra tämligen ospännande saker. Nej då, hela lördagen är i stället vikt för Peurunka Rally som vad jag förstår ( min finska är extremt knagglig) ingår i Finska Mästerskapet. Härligt initiativ så när kommunalråd Patric Åberg bjuder tillbaka får det väl bli den 25 april och ”Rally på Gränsen” som startar nästgårds Östra Göinge, nämligen i Osby!

*
STCC valde Michelin som däckleverantör 2015 för klasserna Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, formelbilsklassen Formel Renault 1.6 och så klart huvudklassen STCC.
Michelins tävlingsverksamhet i Sverige sköts av Däckproffsen från Växjö, ett företag med stor rutin och lång erfarenhet av att sköta verksamheten på svenska banor.

*
BlggOlaSom jag skrivit tidigare är det väldigt kul med återkopplingar på vad jag skriver i Motorbloggen. När det plingar i mejlkorgen är det alltid lika spännande bortsett från dom mejl där avsändaren använder ordet idiot och andra synonymer för att beskriva mig och mina bristande kunskaper inom motorsport. När det igår via Facebook kom ett meddelande till mig från norrmannen Ola Floene som sköter noterna i Andreas Mikkelsens Polo WRC blev jag så klart lite förvånad. Att mitt under förberedelserna inför WRC-premiären sätta sig ner och skriva till mig kändes stort, dj-ligt stort måste jag erkänna. Ola skrev” Hei Tommy!! Vi kjenner varandre ikke, men lyst å fortelle deg, …..du holder meg oppdattert …)) Liker å lese det du skriver, det siste jeg gjør før jeg hopper i seng etter en lang dag….er å se hva du har hittat igjen…)) Ola”.”
Har lite skämtsamt bland kollegorna hävdat att ”Motorbloggen goes world wide” men nu verkar det som om det faktiskt stämmer…

*
BloggMikkelsenPS. Precis när jag skulle skicka iväg bloggen kom de första tiderna från shake down. Ingen djupare analys, men topp-fem såg ut så här efter två körningar. Ogier, Mikkelsen, Meeke, Evans och Östberg, alla inom sekundens skillnad. Sebastien Loeb och Jari-Matti Latvala måste ha problem, var över tjugo sekunder långsammare.
Go for it Andreas och Ola!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *