Snön ligger djup på ”Skalla”, Lönnström förbereder J-WRC i Torsby, Grøndal kör i Romjulsrally, Proton på väg till WRC2 och när Gylleboskogen bet tillbaka!

Inte utan man blir riktigt glad när man ser Magnus Säfströms bild från shake down-sträckan till Rally Sweden, ”Skalla” utanför Torsby.

Foto: Magnus Säfström

– Its looking really good, konstaterar Säfström och det är bara att hålla med i synnerhet som det verkar vara helt snöfritt tio mil söderut i Karlstad. Ser också bra ut de närmaste tio dagarna när man kollar på väderprognosen, visserligen ingen nederbörd i form av snö, men minusgrader fram till nyårsafton är ändå helt okej.

*

Foto: Tommy Svensson

Två som garanterat redan har Torsby i tankarna är Pontus Lönnström med kartläsare Stefan Gustavsson. Det blir ju med Torsby som utgångspunkt dom ska ta sig an Junior-WRC 2020 och uppladdningen startar även den på samma ställe. I MK Rattens Finnskogsvalsen ska vintertempot bygas upp i deras Fiesta R2t och hit är dom anmälda i ”Öppen Klass”. Något som innebär att man kör utom tävlan men med möjlighet att själv skriva noter vilket så klart är parets mål inför eldopet knappt fyra veckor senare i Rally Sweden.  

*

Börjar fyllas på i 2019-avslutningen Romjulsrally som körs i Norge den 29 december. Idag tickade antalet anmälda upp till 64 stycken och bland de som nu ”fått tummarna loss” är nyblivna pappan Anders Grøndal. I hop med Marius Fuglerud får Anders så här långt se sig som storfavorit med sin R5 Fiesta Mk2. Kan dock bli en tuff kamp med Trond Sveinsvoll/Jørgen Nordhagen som premiärkör den nya Citroën C3 R5. Skrev igår om parets första vintertester med fransyskan och påstod då felaktigt att dom var först med C3 R5 i Norge. Fel, då jag helt missat att familjen Danneborg med Innovation Motorsport även dom har en likadan bil i sitt garage. 

*

Så här långt ser det ut som att Proton kan bli första bilmärke att anmäla sig till nya klassen WRC2 för 2020. Efter att Marcus Grönholm avslutat de två dagarna av tuffa tester på Nordirland verkar bilbyggare/teamchef Chris Mellors nöjd med sin Iriz och säger till wrc.com

Foto: Mellors Elliot Motorsport

Det finns stort intresse för vad vi sysslar med borta i Malaysia och därifrån är man angelägna om en fortsättning och så är även våra andra partners i Kuala Lumpur.

Nu återstår bara för MEM-teamet att att få ihop paketet avslöjar Mellors.

Vi vill ut på WRC-sträckorna och verkligen visa vilken ”fabulus car” som vi byggt!

Grönholm var också imponerade över Iriz R5 även om där fortfarande finns lite att jobba med, speciellt vad gäller stötdämparna som är av fabrikat Reiger. Drivlinan är av högsta klass där både Cosworth och Xtrac är inblandade så nog verkar det finnas potential i nya R5-bilen. Testerna stördes dock av dåligt väder och i synnerhet asfalttesterna blev lite prov utan värde.

– Alldeles för halt, konstaterade Grönholm som ändå tyckte bilen uppförde sig riktigt bra.

Nu borde nästa steg bli att ta den till Sverige och Finland för fler tester och arbete med set up men då får man använda ”riktiga förare”, jag var här enbart som gäst, urskuldade sig den dubble världsmästaren. 

*

Verkar som julfriden sänkt sig över det mesta som handlar om motorsport och följaktligen märks även detta i Motorbloggen som nu i dagarna är lite kortare än vanligt. I går hyllade jag bilden på Håkan Lindberg i sin Opel Kadett Coupé och fick i FB:s kommentarsfält en fråga vad som egentligen hände med min egen vita Kadett i Simrishamnsmixen 2004? Mycket enkelt Gyllleboskogen bet tillbaka vilket jag för att använda ett av Stefan Löfvens bevingade ord, ”aldrig riktigt såg komma”. Gyllebo var sista sträckan i tävlingen och andra platsen i klassen var säkrad bakom Älmhults snabbe Gordini-åkare Göran Martinsson så egentligen blev sträckan mitt huvud enbart en transportsträcka. Där tog jag grundligt fel som ni redan gissat och en bit före mål, i en ”vänster 3” över krön lämnade Kadetten, jag och Roland Brorsson vägen. På väg mot det som skulle bli ”the final destination” för CLY 542 passerades allehanda grejor som brukar finnas i en skog, som småträd, stubbar och stenar. Stegade efteråt upp avståndet från där vi lämnade vägen till stoppet och det blev cirka åttio meter, meter som satte oläkbara sår på ”Rüsselsheiamren”. Märkligt nog gick bilen trots detta att starta och kunde även delvis för egen maskin lastas på släpet. Visserligen pekade vänster framhjul i 90 graders vinkel rätt ut vilket gjorde bilen aningen svårstyrd…

Foto: Tommy Svensson

Har spekulerats mycket i orsaken till avåkningen och där en teori skulle vara ”gashäng”, en annan ”kartläsarmiss” men sanningen är helt annan. Här var det faktiskt som det står i ordspråket, ”högmod går före fall” och jag skulle aldrig gått över krönet på fyrans växel. Sedan kan man så klart tycka att Roland borde begripit detta och bett mig växla ner, men han bara satt där och njöt av fartkänslan…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *