Snart dags för Rally Sweden
Idag är det dags att skicka ackrediteringsansökningen till Rally Sweden och med massor av snö utanför fönstret känns det som i gamla tider. Tider då det alltid var snö i december, för att inte tala om snödjupet i Värmlandsskogarna när rally startade i februari. Att det var snö där uppe behövde man aldrig bekymra sig över, frågan var istället hur många decimeter och hur dj-la kallt det skulle bli. Mitt rekord var 29 minusgrader, tror det var 1975 och det var så kallt att oljan i Saab-växellådan tjocknade så mycket att det tog nästan en halv mil innan jag kunde växla från ettan till tvåan. Med fyra man i bilen blev det fort rena iglon på insidan och det fanns inte någon defroster i världen som kunde skapa fri sikt.
Problemen har de senaste åren varit motsatta, hur mycket barmark är det på sträckorna och ska man ta gummistövlar med i bagaget? Nu hoppas jag att snön och vintern håller sig till andra helgen i februari då det är dags för landets största folkfest Rally Sweden. I fjol var det inget rally, första gången på trettiofem år som jag inte varit i Värmland i februari, abstinensen var också stor. Då körde man i stället i Norge, men nu är ordningen återställd, vinterrally ska vara i Värmland, punkt slut.
Första året för mig, alltså 1975 då hette tävlingen KAK-rallyt och fyllde även 25 år. Då var rallyt betydligt mera blygsamt med bara 54 startande. Tävlingscentra var på dåvarande OK Motorhotell och besiktningen sköttes i den närliggande mackens verkstad. Här rullade Björn Waldegård in med en grön/vit Alitaliasponsrad Lancia Stratos, det absolut värsta i rallyvärlden då. Teamkompisen i Lancias fabriksteam och fd. Saab-åkaren finnen Simo Lampinen körde en något tamare framhjulsdriven Lancia Beta Coupé. Saab som då var med i rallyvärldens absoluta topp mobiliserade duon Stig Blomquist och Per Eklund i ”Indiskgula” grupp två V4:or. Hannu Mikkola och Marku Alén körde Oliofiat mattblå/gula Fiat Abarth, medan Ove ”Påven” Andersson rattade en röd/vit Toyota Corolla med 1600-motor. Sedan var där naturligtvis en hel flock BDA-Escorter och Opel Kadetter.
Kampen stod mellan Stig och Björn, båda med vardera tre tidigare segrar i rallyt. Nu fick Saabåkaren problem på varvloppet på Färjestads Travbana efter första etappen. Märkeskompisen Eklund uppmärksammade problemet och knuffade Blomquist-Saaben framför sig runt travbanan, tre varv. Detta gillades inte av domarna och det blev 500 sekunders tidstillägg för Blomquist. Sedan hjälpte det föga att Mäster ” blev svart i ögonen” och även om han plockade in merparten av de åtta minuterna så blev det Waldegård som blev först med fyra segrar.
Tider som flytt och aldrig kommer tillbaka, två svenskar i världstoppen och dessutom den ene i en svensk Saab.