Snart 100 till Rally Sweden, snö till Monte Carlo, Skoda dominans i Torsby, Felix E-ledare, Sainz i topp och en glad bild!
Just nu är där totalt 90 bilar anmälda till Rally Sweden, då både i WRC och Historic vilket gör det hundra procent säkert att det blir mint 100 anmälda innan man stänger på tisdag klockan 15.00. 34 bilar i WRC, då ännu utan Citroën och Ford och även gänget till J-WRC saknas. Blir väldigt intressant att se om den fågel som kvittrat i mitt öra att det blir ytterligare en svensk i klassen förutom Dennis Rådström. Intressant och om kvittret är rätt (i och för sig har han nästan alltid kvittrat rätt…) ska det röra sig om en redan internationellt etablerad förare som väljer att kliva ner ett steg och börja om.
Klart verkar det också vara att även italienaren Lorenzo Bertelli med sitt team Fuckmatié planerar start med en 2017 WRC-bil (säkerligen en Fiesta). Därmed torde det bli minst 13 WRC-bilar i årets upplaga av ”Svenska”.
*
I går berättade Andreas Mikkelsen att man haft väldigt fina testförhållanden i de franska Alperna inför Rally Monte Carlo. Till och med kanske för fina då blåis och snö nästan saknats helt men som sedan mycket väl kan dyka upp när det blir skarpt läge om en och en halv vecka. Redan nu har det bitvis blivit vitare och när WRC-åkarna återvände från mässan i Birmingham för att återuppta testerna var det nu betydligt vitare omgivningar som mötte dom. Ser dessutom ut som att det ska komma mer snö i trakterna kring Gap där rally startar nästa torsdag. På onsdag och fredag väntas snö plus att temperaturen framöver kommer att pendla mellan plus sex grader ner till minus sju. Något som ger mycket smältvatten dagtid som sedan fryser till farlig blankis på natten. Alltså är allt som vanligt i den mest mytomspunna rallyklassikern av dom alla.
*
Då blev det Skoda-seger i Finnskogsvalsen genom Martin Berglund, SMK Gävle. I premiären med Fabian tog Martin och kartläsare Joakim Gefvert fem raka sträcksegrar vilket gav totalseger med strax över minuten till Ljusdals Patrik Åkerman/Jonas Magnér i en Mitsubishi. Trea och något som imponerande på mig, SM-vinnaren 2017 då i en Golf och nu i en Mitsubishi, Martin Lundquist/Christian Segerström. Med detta tempo i 4WD-premiären lär Martin verkligen bli att räkna med framöver, varning utfärdas.
Bäst tempo vid sidan av vinnare Berglund hade annars Skoda-åkaren Kjell Sandberg, Haninge som hade smålänningen Stefan Ahl vid sin sida. Men när motorn började krångla parkerade Kjell. Parkerade men mer dramatiskt på samma sträcka (4) gjorde göteborgaren Mats Adielsson. Efter den parkeringen behöver hans röda Mitsubishi en hel del kärlek till nästa framträdande.
Bäst 2WD-åkare blev hemmaföraren Andreas Persson/Henric Persson med den i Sverige udda Renault Clio R3. På hemmaplan visade Andreas med eftertryck att han är snabb och vann med en minut och 46 sekunder före Pontus Jakobsson/Tommy Lindholm, Nyköping med Toyota.
Trea slutade Andreas och Angelica Israelsson med sin ex. Johan Green Golf och detta måste kännas lite tungt för Johan. Detta eftersom han och Kevin Athley fick däng av sin gamla bil med ungefär minuten och slutade som sjua av de 15 som kom i mål i klassen FWD. En tung start med sin nyköpta Peugeot fick Hässleholms Johannes Haraldsson/Kenny Andersson och var ”aldrig med i matchen”. En 13:e plats är jag ganska säker på att Johannes inte alls var belåten med…
I RWD var det föga överraskande Emil Karlsson/Jessica Larsson, Hällefors som, tog runt Volvo 940:an, 23 sekunder före Tomas ”Lången” Pettersson/Toni Sundquist. Trea i klassen kom snabbe B-föraren Tommy Eliasson/Over Persson från Storfors. Noterar också att Sverige är ett riktigt Volvo-land och av 19 startande körde alla utom två Volvo…
I Appendix K hade inte oväntat Mats Jonsson/Johnny Johansson i Mazdan tufft motstånd av Arne Rådström/Thomas Nilsson, Volvo 240. Till slut tog sig dock Mats förbi och kunde vinna med 22 sekunder. Trea slutade Janne Westlund/Anita Jansson även dom i en 240:a.
I klassen fanns även de två exotiska Hässleholmarna Philipe Hugla och hans bror David. Philipe i sin minst sagd udda bakhjulsdrivna Mitsubishi Lancer fick bryta efter sträcka tre medan David, Opel Manta hade en halv timma längre tid på första sträckan än konkurrenterna. Något som innebar att han fick ”ej prisbedömd ” i resultatlistan.
I ”VOC-SM” tog Tem Westom-åkaren Emil Andersson/Kim Rauseus full pott, 3,6 sekunder före Lukas Kindgren/Martin Hugosson, Åtvidaberg. Förarglig för Lukas som tappade över halv minuten på sista sträckan som kördes i mörker. Klarade med en sekunds marginal andra platsen före trean Kristoffer Karlsson/Albin Timell, Trollhättan.
Bäst i B-klassen gick det för Säffles Daniel Dahlström/ Jörgen Johansson som vann. Sämre placerade sig VOC-basen själv, Roger Fransson/Charlott Holmquist och körde in som näst sista bil i klassen. Två minuter extra tid på sträcka fyra var en av orsakerna till detta. Sist kom enda sydsvenska ekipage, Mattias Erelt/Åke Lundberg/ Växjö som tillbringade 27 minuter mer på sträcka tre än övriga…
I C-klassen var norska paret Mats Nygård//Tina Jeanette Olsen helt överlägsna och hade fyra minuter tillgodo till tvåan. Än större marginal till närmaste bil fick vinnaren av Ungdomsklassen, Jacob Johannesson/Anette Pettersson från Gullabo. 14 minuters marginal snackar man inte bort så lätt…
I Rallycrossfajten mellan Sebastien Eriksson som hade fältets kanske mest meriterade förare vid sin sida, Emil Bergkvist och då drog han också det längsta strået. Peter Hedström/Emmelie Olsson fick däng med över tre minuter. Sjua respektive nia i 4WD-klassen och där en minut längre tid på både sträcka två och fyra spelade en viss roll…
Bilderna från Torsby kommer från Henrik Åkesson kamera utom den på Emil och Jessica..
*
Som bekant värnar jag lite extra om de ”riktiga” klassikerna i rally och dit räknar jag bilar upp till 1975. Tyvärr blir vi allt färre som har samma uppfattning och numera byggs det nästa enbart på bilar som lika gärna kunde köras i Grupp H-klassen.
Blev därför glad när HRCF, Historic Rally Club Finland slår ett slag för just de allra äldsta rallybilarna och ordförande Risto Laine meddelar, ”Nytt för i år är att locka med “gamlingar” dvs. bilen i F kategorin > 1965, och förare med minst 60 år på nacken. På så vis hoppas vi få med Anglior, PV, Amazoner, Cortinor , Hundkojor osv. som det finns av i tiotal men av olika orsaker ej används. Denna Veteranserie kör normalt i Trophy klasserna men poängen räknas separat.”. Nu tror jag att Risto av rent förbiseende missade Opel Kadett A i uppräkningen för som alla vet är ju detta snudd på den optimala klassikern, eller har jag fel?
De finska ”Trophy-tävlingarna” där även Regularity ingår körs så här:
20/1 Lammi-ralli 10 mil N från Helsingfors
10/2 Ähtäri-ralli 30 mil N från Helsingfors / Åbo
12/5 Mäntsälä-ralli 5 mil N från Helsingfors
07/7 Orimattila-ralli 8 mil N från Helsingfors
15/9 Espoo-ralli 2 mil V från Helsingfors
13/10 Urjala-ralli 17 mil N från Helsingfors
10-11/8. Lahti EM Historic 10 mil N från Helsingfors
*
Efter sin andra raka seger i ABB FIA Formula E Championship leder nu Felix Rosenquist. I Marrakesh följde Felix upp sin seger i Hong Kong i december och besegrade schweizaren Sébastien Buemi i en duell man mot man där en omkörning strax innan mål fällde avgörandet.
Buemi med bland annat 55 Formel 1-starter och en Formel E-titel på sitt CV ledde länge men fick se sig passerad av Rosenqvist med fyra varv kvar att köra. Dagens seger är den tredje totalt i Formel E.
– Grymt skönt och det är häftigt att leda mästerskapet, men det är fortfarande väldigt tidigt på säsongen, menar Felix.
– Jag tar race för race och målet är förstås att kunna utmana om titeln den här säsongen, men det är viktigt att fokusera på rätt sak vid rätt tillfälle.
Nästa Formel E-lopp körs i Sydamerika när Chiles huvudstad Santiago debuterar som värd för ett E-Prix den 3-4 februari.
*
I helgen körde Henric Skoog ”Dubai 24-timmars” med Porsche 991 GT3 och slutade på 27:e plats totalt bland över 90 startande. Skoog delade bil med Wolfgang Triller, Alex Autumn, Felipe Laser och Andreas Gülden (samtliga från Tyskland).
*
Dakarrallyt fick ett abrupt slut för ledaren Stephane Peterhansel som ledde med 27 minuter när en misslyckad omkörning av en mc-förare blev hans fall.
Peterhansel’s 3008DKR Maxi fick svåra skador på hjulupphängningen vänster bak och det blev tvärstopp. Teamkompisen Cyril Despress kom till undsättning och med delar från hans bil kunde den f-d rallyledaren fortsätta. Dock öve en och en halv timma försenad.
Nu leder istället Carlos Sainz före Toyota och WRC-åkaren Nasser Al-Attiyah. Peterhansel rullade in som trea totalt. Morgondagens etapp är inställd på grund av häftigt regn meddelar organisatören.
*
Avslutar med en riktigt glad bild i allt elände som normalt annars kommer från dagens nyhetsflöde. I Mats Anderssons R2-Opel har svårt Volvo-infekterade Lars Servin, SMK Hörby äntligen hittat sin rätta ratt. Den minnesgode minns säkert när Lars isin ungdom kvittrade runt och spred glädje med en Opel Kadett. Men sedan kom annat i vägen men med tanke på bilden så kanske han är på rätt väg igen, vem vet…