SM-vinnare Patrik Johansson kör Volvo i Rally-SM, Tänak leder vrålsnabbt ERC-rally, puls inför karting-EM och vem har ett TV-Svängs program från 1971?

Med drygt två timmar kvar (skriver klockan 16.00) innan anmälan stänger för SM-åkarna i Snapphanerallyt består den delen av totalt 59 förare. Till detta läggs sedan ytterligare tjugoett bilar utanför SM-klasserna plus sex föråkare. Bland de sista att anmäla sig var Mats Jonsson som nu är sugen på att ta ett nytt tag på sin favoritsträcka ute på Hovdalafältet.

*
Största SM-klassen är Trimmat 2WD med sjutton anmälda och däribland regerande mästaren i Otrimmat 4WD, Växjös Patrik Johansson BloggPatrik(bilden där han gratuleras av Stoffe efter en seger i Kongen) Suget efter rally och SM blev för stort för Patrik ett sug han delar med Gävles Martin Berglund som gjorde lite av succé comeback när han vann klassen i Slottssprinten. I väntan på bilbyte kör Martin i sin gamla SM-vinnargolf från 2011, nere i Hässleholm
.

Jag gillar SM-upplägget med flera tävlingsdagar. En riktig rallyhelg och Snapphane är en riktigt fin tävling, så den vill jag åka, säger Martin. 
I många år har han tampats med Patrik Johansson i Otrimmat 4WD och nu möts de igen men i ny klass Trimmat 2WD.

– Nu ska vi göra upp vem som är snabbast, hälsar Martin och skrattar gott.
 I högerstolen sitter Sofie Lundmark, Piteå MS.

Patrik har som alltid Jesper Johansson vid sin sida och paret sitter i den Volvo 240 som Rickie Borgström inledde säsongen med. En bil från Team Nybe.


- Jag gjorde ett inhopp i en tävling förra året med den, mer som en kul grej. Nu fick jag chansen att ta över efter Rickie och det ska verkligen bli kul.

Han körde sin egna Mitsubishi i SM så sent som förra året, men tog sedan time out och Volvo, det har han annars inte kört sedan VOC-tiden. Tio år sedan, åtminstone.

– Målsättning? Det är alltid att vinna, men jag kanske ska vara realistiskt och inse att det inte är den modernaste bilen. Men nog ska vi vara med i toppen vad gäller bakhjulsdrivet i alla fall!

*
Efter fem av dagens nio sträckor är det WRC-rutinerade Fordåkaren Ott Tänak som håller i taktpinnen på de vrålsnabba vägarna i auto24 Rally Estonia. Inget snack utan att ERC-förarna verkligen får en möjlighet att låta bilarna ”snyta ut” när man besöker Estland för allra första gången. I synnerhet sträcka fem inbjöd till ”höghastighetstest” och ryssen Alexey Lukyanuk var den som hade mest is i ådrorna och avverkade den, 9,39 kilometer långa sträckan på tiden 4.25,0. med sin Grupp N Mitsubishi. Detta ger den för mig åtminstone, svindlande snittfarten på 127,56 km/t. Redan när jag kollade Esapekka Lappis incar från Shake down-sträckan i torsdags fick jag kväljningar över hur fruktansvärt snabbt det går i Estland och där snittade ändå den finske Skodaföraren futtiga 118 km/t, rena fiskörningen…

*
Tack vare sträcksegern på femman gick Lukyanuk upp på tredje plats bakom hemmaföraren Timmu Körge. Mellan de här båda skiljer bara runt två sekunder medan Tänak är ganska långt före, styva halvminuten. I ”andra grupp” kommer sedan fjärde placerade favoriten och ERC-ledaren Esapekka Lappi som klagar att han inte får till några tider med Skodan. Att ligga 1.05 bak Tänak efter fem sträckor är så klart inget Lappi är nöjd med. Tretton sekunder långsammare är tyske Skodaåkaren Sepp Wiegand , debutant på den här typen av sträckor. En skillnad som Sepp har all anledning att vara stolt över, vad Lappi ska vara vet han nog bättre själv…


Polensmällen verkar sitta i för Karl Kruuda som”lunkar” fram med nya Peugeot 208:an på sjätte plats, 1.2 bak Tänak.
Hemmahoppet Kangur var snabbast på ”Shake down” men det hjälpte föga då han kraschade Super 2000-Fiestan direkt på sträcka två, bara en kilometer efter start. Tänak kom som bilen efter och verkade lite tagen.
– I saw the crash of Kangur at the beginning of the stage and it was quite disturbing – it was a big crash on a sixth-gear corner but he was okay and spectating out of the car. I made one small mistake in that stage. It was very fast, förklarade Ott vid sträckmålet.

*
Ett riktigt warm up inför WRC Neste Rally Finland bjuds det i morgon i Hietalathi ett område vid vattnet i Helsingfors när ”Rally legends” utmanar dagens WRC-förare. Finska rallyikoner som Tommi Mäkinen, BloggLatvalaMarkku Alén ( på bilden med Jari-Matti Latvala), Marcus Grönholm och Juha Kankkunen ska då utmana bland annat Sebastien Ogier och Latvala för att fira att det är tjugo år sedan oljebolaget Neste och Rally Finland började samarbeta.
Jost Capito, VW-bossen är upphetsad inför ”the Heslinki battle”.
Hur ofta diskuteras det inte hur pass bra gårdagens stjärnor var i jämförelse med dagens och ur de skulle stå i i konkurrensen i en modern WRC-bil? Nu får vi en liten lekfull chans att verkligen avgöra detta, menar Capito.
Vid sidan av de bägge VW-förarna kör även Mads Östberg och Miko Hirvonen inför de förväntade tjugotusen i publiken.
Häftigt att köra ”man to man” mot sina gamla hjältar, säger Latvala.
Jag är säker på att vi kommer att bjuda på ”great show” och man kan inte tänka sig en bättre uppvärmning inför Rally Finland!

*
I dag var sista dagen på den fria träningen inför Karting-EM ute på Åsum Ring. Bladets reportageteam med mig och Linn Nordström ( hon tyckte alla karting killarna var så söta, f-n här snackar vi seriösa racerförare och vem vill då bli kallad söt…) gjorde en rundvandring i ”F-1-depån” för att känna Kristianstadkillarna på pulsen. BloggNoahDagen till ära hade Noah Milells pappa Niklas klätt sig i en helt vanlig keps när han tittade till Noahs fem motorer som han kan använda nästa helg. BloggSimonSimon Olin var iskall när de tre mekarna justerade karten inför första träningspasset. BloggMorganMorgan Törnqvist polerade och försökte få lite solbränna på kroppen innan han började dagens körningar.

*
Säger det igen, missa inte att besöka Åsum Ring nästa helg. Närmare F1 kommer du inte inom rimligt avstånd från Kristianstad. Drar själv paralleller med när det kördes Formel 1 på torvmossen i Anderstorp på sjuttiotalet. Då satt vi hemma i Hörby istället för att vara på plats för att se Ronnie Peterson och de andra göra upp om VM-poängen. Fråga mig gärna idag om detta snilledrag att bli hemma, var så där värst genomtänkt. Finns bara ett svar, fullständigt hål i huvudet på mig så snälla ni, gör inte om mitt misstag nästa söndag…

*
Den 13 september körs den 50.e TV-Svängen i rad och detta ska så klart firas lite extra. Bland annat kommer det att köras en ren jubileumstävling på fredagen dem 12 september i form av en rallysprint strax utanför Hörby. Två sträckor som körs två gånger och med begränsat antal deltagare är vad som då kommer att erbjudas.
Som ett led i firandet av TV-Svängen, BloggTV_Svängden allra första 1965 vanns för övrigt av Åke ”Bryggaren” Andersson i en Saab Sport har vi letat ”gammalt skit” som en del säger om mer nostalgiska grejor. Bland annat har vi gått igenom arkivet med gamla tävlingsprogram och märker då till vår förskräckelse att det saknas några årgångar. Första SM-året 1971 har vi visst om att detta saknas. Publiktrycket blev så mycket större detta år att man inte alls tryckt upp tillräckligt antal program för den stora publiken. Minns att man stencilerade ( ni som inte vet vad stencilera är för något får googla…) startlistor och sålde. Alltså står ett TV-Svängs program från1971 högst upp på önskelistan. Men även program från åren 1981-95-96-97 och 1999 saknas i ”arkivet”. Skulle du av en händelse ha en av dessa dyrgripar liggande i en byrålåda till ingen nytta så tar SMK Hörby tacksamt emot det…
Trevlig helg

 

Ett svar på “SM-vinnare Patrik Johansson kör Volvo i Rally-SM, Tänak leder vrålsnabbt ERC-rally, puls inför karting-EM och vem har ett TV-Svängs program från 1971?

  1. Bara en liten fråga från en som inte har så många kompisar. Patrik Johansson säger ang att köra Volvo i Snapphanerallyt ” Nu fick jag chansen att ta över efter Rickie” Har Rickie slutat eller? Eller snackar vi annan bil än den som rasade för Rickie i SSR? Bara lite förveden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *