Slut ”WRC:at” för PG(?), Daf-Gert skriver och när jag lärde Roland åka asfalt…
Var 2011 års Rally Sweden sista gången vi fick se PG Andersson (bilden) köra WRC på hemmaplan? Ska man döma av artikeln i Värmlands Folkblad så talar mycket för att så är fallet. Samarbetet med ukrainaren Oleksij Tamrazovs AT Rally- team blev en flopp även om det gav PG fyra WRC-starter. Nu är samarbetet helt avslutat vad jag kan förstå, några alternativ finns inte och dessutom inga pengar till en rallysatsning hos PG. När dessutom tid och motivation saknas verkar det kört.
– Jag har fullt upp med husrenovering och familjeliv. Att försöka få till något eget är uteslutet, säger PG till VF.
Även om ”silly season” snart är i gång så är det föga realistiskt att tro på PG som ett ”hett namn” för teamcheferna i WRC. Även om bara VW Motorsport har intakt laguppställning för 2014, M-Sport, Citroén och Hyundai har fortfarande dörrarna öppna för nya namn. Att ett sådant namn skulle vara en värmlänning är nog naivt att tro vilket även PG själv inser.
– Att komma in i något av de andra teamen är inte realistiskt. Inte om jag inte betalar för mig, säger P-G Andersson.
På frågan från VF om även han är sugen på rallycross svarar han lite svävande.
– Det är nog inte aktuellt för 2014. Det kostar också mycket pengar och just nu har jag inte riktigt tid eller kraft att lägga på det.
*
Just nu pågår Rikspokalen i Örebro för fullt men så här långt ser det ut som att veteranen Bengt Thorsell tar hem det. WRC-Focusen är sex sekunder snabbare än tvåan Mattias Jirvelius som kör en Fiesta.
*
Igår mejlade Gert Blomquist efter att ha sett min nostalgiska återblick om när ”Dafen kom till byn”. Gert skriver:
Hallå Tommy,
Kul att du hittade en riktig värstingbil! Jag var med hos Bilmånsson i Hörby. Detta var mitt allra första framträdande ihop med en bilimportör.
Lite osäker om din bild är från -75 eller 76. Vilket av åren åkte vi SM i TV-svängen???
1977 bytte vi till Volvo 66, i stort sett samma bil med lite större stötfångare osv…
I Sverige åkte vi Std B (66 hk).
I RAC rallyt 1977 åkte vi(skånske co-drivern Lennart Winkvist och jag) i gr 2. Lånade en rallycrossmotor av Göran Sällström (effekt 90-100hk).
Vi kunde höja eller sänka effekten på motorn genom att justera varvtalet
genom variomaticen. Det var i stort sett ett enda varvtal på motorn hela tiden från start till mål.
Kolla skärmbreddarna på bilden från RAC-Rallyt 1977! Den andra från Svenska Rallyt.
Hälsningar
Gert”.
1975 var året när TV-Svängen ingick i ”SM i Tillförlitlighet” för andra gången, den första var 1971. Året före, 1974 körde du Volvo Amazon men SM-året Gert, då hade du startnummer 110 i A-förare Special. Alltså var din Daf trimmad och ingen Std B som det blev senare. Du startade med din bror Tommy som kartläsare mellan Folke Egefalk, Saab V4 och skånske fortåkaren Tom-Willy Björklund, Volvo. Om du kom i mål vet jag inte men ifall du bröt var du i gott sällskap, endast sjuttio av de 184 startande kom i mål…
*
Gert, precis som de flesta andra fortåkare av rang har så klart ett förflutet som Opelåkare, både fram och bakhjulsdrivna Oplar har körts av nuvarande ”göteborgaren” från Småland. Bilden är efter segern i SMK Hörbys ”Tollarp Kaross-Rallyt” och året bör vara -85 eller -86. Den som jublar i kapp på motorhuven på Opel Kadett GT/E:n är sonen Pierre om jag minns rätt alltså.
*
Jonas Öhman vill göra mig uppmärksam på att det kopieras Oplar runt om på jordklotet. Han pekar på en Pontiac Acadian Scooter som var en kanadensisk variant av Opel Kadett City. Dessutom tillägger Jonas stolt.
– Jag såg en sådan på riktigt i Nashville 1998!
Undra hur många Volvo som kopierats runt om i världen?
*
Anders Palmqvist ville göra mig uppmärksam på att där var ett fel i gårdagens blogg, avåkningen skedde inte på ”Kagarpsträckan” utan på Puus.
– Året var 1980 och det var snorhalt just här, minns Anders.
– När vi kom ur bilen föll trädet som vi kört på och la sig tvärs över vägen just precis när BeGe Bergström kom åkande.
– Med hjälp av publiken fick vi bort det, men BeGe tappade tid på min avåkning. När man sedan fick se hela din bildserie i Mellersta Skåne på måndagsmorgonen var man inte så glad…
*
”Falla på eget grepp”, ”göra sig själv en björntjänst”, ”stå i ljuset för sig själv” ja där är många gamla ordspråk som stämmer in på mig. Ytterligare ett bevis på detta kom fram i dag när ”Stefan-kartis” visade mig en bild som jag glömt, eller kanske förträngt?
Opel Asconan är Rolands, platsen är vägverkets förråd i Höör och RS-träning i mitten av sjuttiotalet. Bakom ratten på Asconan sitter jag själv, Roland till höger och syftet har jag för mig, var att jag skulle visa honom hur man kör asfalt. Uppenbarligen lyckades jag över förväntan (lägg noga märke till hur snävt jag smeker konen med full kontroll…) för efter detta har det gått som på räls för Roland. Tänk om jag gett f-n i att visa honom hur man kör asfalt, då kanske jag haft bättre utgångsläge inför morgondagens RS-final Kanonen i Eslöv…