Rallycross med Ramona och Hedström, Rikspokalen lockar många, ”lycklig” President och ”Nalleåret” var 1984.

Fick lite mejl om Ramonas kurskifte från WRC-Skoda till Rallycross ( blir det Steckas Clio hon ska köra tro?). Sammantaget delar de flesta min åsikt att det är en stor förlust för Rally-SM, men nu är detta Ramonas eget beslut vilket självklart måste respekteras. Men för oss rallynördar är det trist…

*

BloggHedström Verkar vara trångt uppe i Höljes, Ramona idag och i onsdags provade nykorade dubble SM-vinnaren Peter Hedström något som beskrivs som det häftigaste i rallycrossvängen, Petter Solbergs Citroén DS3.
Det är ingen annan som tidigare fått provköra denna bil, intygade Petter när Hedström sjönk ner i förarsätet.
Ett av Hedströms tänkbara spår är att bilda tvåbils-team med Solberg 2014.
Det var bra att få känna på bilen, den kändes riktigt fin att köra, helheten var klart godkänd. Många saker kändes bättre än den bil jag kört i år. Efter några varv började jag få upp bra fart i bilen, menade Peter efter testet.
Hur det blir nästa säsong, eget team eller en satsning med Petter Solberg, är oklart.
– Jag kommer att fortsätta ha dialog med både Petter och mina sponsorer, det är viktigt att mina sponsorer också känner att teamet fattar rätt val i bil- och team-frågan inför nästa säsong, avslutar Hedström.

*
Rikspokalen är en av Svenska Motorklubbens vilket förkortas SMK så kallade ”traditionstävlingar”. Förr vandrade tävlingen runt mellan landets olika SMK-klubbar, även SMK Hörby har kört Rikspokalen i samband med TV-Svängen. I takt med att Svenska Motorklubben tappat allt mer av sin status, i dag är där knappt någon som känner till varken klubben eller deras verksamhet i ”Centralstyrelsen”, har man permanentat Rikspokalen till Örebro. I helgen är det dags igen och SMK Örebro kan glädja sig åt nästan tvåhundra startande. Inte så konstigt då tävlingen avslutar både VOC Mekonomen Rallys ”Sverige-Serien” och ”Suzuki 1300 Rallycup”. Volvoåkarna är klart fler, runt sjuttio anmälda medan ”Succa-Generalen” Ola Strömberg fått ihop femton ekipage. Emil Bergkvist är redan vinnare i Sverige-Serien och samma sak är det i praktiken för Stefan Sollefelt i Suzukigänget. Här kan teoretiskt sett Ola Strömberg sno segern, men detta enbart teoretiskt.

*

Rikspokalen hade på femtio och långt in på sextiotalet status som SM, men då handlade det också om en betydligt tuffare utmaning än vad som väntar efter 12.00 i morgon. Fast inledningen blir kanske tuff nog då den första av de totalt tre sträckorna mäter 21 kilometer. Ett faktum som gör att resterande delar på nio kilometer. Uppriktigt sagt förstår jag inte det här uppläget med långsträckan först. Nog är det vettigare med en kort, en lång och så en kort sträcka som avslutning. Det kan ju vara något knas på bilen som hade varit lätt att justera efter första sträckan. Med tanke på att den svarar för över sextio procent av tävlingen känns det ganska meningslöst att justera med två ”Musse-pigg sträckor” kvar. Nu finns det säkerligen en verklighet för mig okänd, som gör att banchef och tävlingsledning valt det här upplägget. Man får inte glömma att det är dom som bestämmer och ingen skånsk motorbloggare…

*
BloggOlaNär vi ändå är inne på Suzuki och Ola Strömberg kan jag inte undanhålla en ”in car-bild” från när jag åkte en sväng med Ola i Saab 99:an. Ännu ett av de tillfällen som cementerat mitt beslut att aldrig bli kartläsare!

*
Kollade in anmälningslistan till Sydsvenska Rallycupens final i Hovmantorp nästa lördag. 77 anmälda och vad jag kan se är alla toppåkarna i de olika klasserna anmälda. Stoffe Nilsson vann Prispottlistan men har aldrig lyckats vinna finalen. På lördag är det hans tur och glöm inte var ni läste det först…

*
I och med finalen är det bara fem dagar kvar innan SSRC-grundaren Anders Martinsson ”släcker lampan” som han aviserade tidigt i våras. Vad jag vet har där inte skett några större dramatiska ändringar inom den sydsvenska rallysporten som Anders efterlyste, detta för att inte vrida om strömbrytaren. Mitt hopp står till att jag inte vet allt som ske,  för utan Anders som motor i den här karusellen då vet i f-n var det slutar!

*
Noterade att man har en klass för de som inte kom till finalen på ”vunna meriter”. Klassen kallas ”Lucky looser” och här hittar jag bland annat ”Mr President” Lars Servin. Äntligen har Volvofantasten hittat rätt, lycklig är han och ….

*
Missa inte Kristianstad Kartingklubbs stora säsongsfinal i helgen, ”Grande Finale”. Garanterat stor underhållning ute på Åsum Ring och vid klockan två på söndag börjar finalerna.

*
Opel-Spotting är snart ”world-wide” och Göte Karlsson är en av de flitigaste. Tänk att denne genuine Opelman för mig av oklara skäl, tvingats tillbringa allt för många år i en Mitsubishiverkstad. Dock har Göte klarat utmaningen bra, vet andra som befunnit sig i samma miljö som fått men för livet. T.ex svårartad ”TOTO-inflammation” är ett resultat av långvarig vistelse i infekterad miljö.

*
Göte däremot tipsar om en minst sagt häftig åktur med en grön(!) GT/E-Kadett på http://www.youtube.com/watch?v=J9mwpZSR0xM

 

*
Janne Aronsson vill gärna att jag uppmärksammar att långloppsteamet ”2 Fast 4 You” vunnit i ER-cupen som avslutades på Ring Knutstorp. Vinnarbilen var en Opel Ascona 400 och vad hjälpte det då att konkurrenterna bland annat åkte gamla STCC-värstingar. Medaljen hade dock en baksida erkänner Aronsson.
Synd att där sitter en Volvo ”båtmotor” under huven!
För f-n Janne låt inte detta nå Rüsselheim, där nere likställs ett sådant handlande med högförräderi…

*
Fick mycket input på min efterlysning om ”Nalles” moment på Hovdalafältet. Som väntat kunde Rune Nilsson berätta att året var 1984 men inte så mycket mer. Då visste min klubbkompis Jens Hansen mer.
Året var 1984 och anledningen till att både Nalle och Ola Strömberg körde i backen var att dagen före körts Kvastadansen borta i Kalmar där bägge två körde.
När vi sedan snackar vidare så frisknar även mitt minne till och returen på det våldsamma uppstället klarade inte Nalle minns vi då båda två.
Han dammade bakändan i en stor vedtrave, tror faktiskt att det var efter mållinjen vilket satte tydliga spår på Asconan, minns Jens och fortsätter.
– I depån kom Ola som vann fram till Nalle och undrade om han skulle börja köra grusbil då Asconan mer liknade en ”pick up” efter kontakten med vedtraven…

*
BloggNalleLetade i rallybildslådan och hittade där ännu en bild på Nalle och detta från året före Asconan, tror jag åtminstone. Då tvingades Boxholmsåkaren köra Manta sedan hans vinnarbil Ascona 400:an förbjudits i Rally-SM i och med 1983. En bil som Nalle aldrig riktigt kom överens med om jag inte minns helt fel, vilket föranledde bytet till Asconan för 1984.

*
BloggAndersDär kom en lite sur kommentar från ”Björn K” som undrade vem Anders Palmqvist var. Jag svarade igår och om inte svaret var tillräckligt tydligt kommer här en bild från en TV-Sväng  
Anders hemmatävling i slutet på sjuttiotalet när han försöker använda 142:an som trädfällare på ”Kagarpsträckan”. Som sagt ingen vanlig ”lingonplockare” vilket Björn uppenbarligen och felaktigt trodde…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *