Slaget om WRC står i Peking, Breen till Cypern, Grahn kör kanske i Linköping och jag gillar Grupp E!

Nästa torsdag drar FIA World Motor Sport Council och WRC-promotorn på sig boxhandskarna i syfte att besluta om kommande tuffa regeländringar. Slaget är tänkt att stå i Peking och där ska det åtminstone först snackas innan handskarna tas fram. Det som ska upp på bordet är bland annat, ändrad startordning, ”shoot out sista dagen” och förbud mot ”splittider” i bilarna. Man kan nog säga att det jäktar lite då allt är tänkt gälla från och med 2015. Nu är där flera olika förslag så det känns lite meningslösa att rabbla grejor som kanske aldrig blir verklighet. Vad gäller startordningen förespråkar Sebastien Ogier i alla fall det gamla systemet där shake down tiderna avgjorde. Snabbast valde startposition först och Ogier kallar dagens system där han alltid startar först, ” en regel för förlorare”. Vad gäller splittiderna verkar de helt klart vara i farozonen, med motiveringen att man inte ska kunna taktikköra på sträckan. Rätt eller fel? Jag tycker nog rätt, det ska vara full gas till mål… En anonym FIA-källa säger. – Vi har full förståelse för att vissa beslut kommer att bli väldigt kritiserade och antagligen väldigt impopulära. Men besluten tas för sportens bästa, inte för att gynna vissa team. Blir spännande att se vad som kommer ut från Pekingmötet. När detta är klart måste det vara Rally-SM som utsätts för en riktigt ”make over”. Något måste göras och det redan nästa år!

*

Precis som jag trodde är det lite panik hos Peugeot Sport efter allt klydd med nya 208 T16:on R5:an. BloggBreenFör att hjälpa både Peggan och ERC-trean Craig Breen anmäler man nu honom till Cyprus Rally, något som inte var tänkt från början. Nu är det för Esapekka Lappi i ERC vad det är för Ogier i WRC. Båda är i stort sett klara mästare även om Breen i det här fallet och Latvala fortfarande kan lura ledarna på titelns rent teoretiskt. För Breens del gäller det fört och främst att vinna alla tre återstående ERC-tävlingarna där Cypern nu ingår. Inte bara Lappi dj-las med irländaren, Skodaföraren Sepp Wiegand ska också passeras för att det ska bli guld till Peugeotföraren. Förutom Cypern som är en grustävling, återstår även två asfaltrallyn i Schweiz och Korsika.

*

Här hemma drar det ihop sig till Rally-SM och East Sweden Rally i Linköping. Kan idag meddela att Jocke Grahn hoppas på start med den från Snapphanerallyt eldhärjade WRC-Focusen.Joachim "Jocke" Grahn och Rickard Nilsson bröt i Snapphanerallyt. Men fortfarande på torsdagen var det lite oklart om mekarna från M-Sport fått ihop allting så att bilen blir tävlingssklar till fredag.

Vi kör träningen som tänkt och sedan är det bara att hålla tummarna att allt funkar, menar kartläsare Rickard Nilsson.

Villebrådet nummer ett för Jocke och Rickard är så klart SM-ledaren Jerker Axelsson, fast det blir tufft medger man. En liten förhoppning finns att Jerker ”saefar” för att säkra guldet vilket kan öppna upp för konkurrenterna. – På pallen ska vi åtminstone, lovas det från Åhuskärrsbussen.

* BloggJerker

Jerker Axelsson blir så klart en tuff nöt att knäcka efter tre raka totalsegrar i årets Rally-SM. Med totalt nio stycken specialsträckor på krokiga östgötavägar är det upplagt för en utslagsgivande tävling.

Jag trivs riktigt bra i Linköping och East Sweden Rally är en bra tävling, förra året totalsegrade vi här och jag gillar de krokiga och luriga vägarna som bitvis är snabba ändå, berättar Jerker.

Under fredagen körs en publiksträcka i centrala Linköping innan man åker en skogssträcka öster om stan, samma sträcka startar även lördagens etapp.

Vi har ett bra läge att säkra SM-guldet i helgen, om vi har räknat rätt så behöver jag vara trea om Mats Jonsson vinner för att det skall vara klart redan efter denna tävlingen. Men som alltid det är inte avgjort förrän man går över målrampen på lördagseftermiddagen, allt kan hända avslutar Jerker.

*

Vid sidan av Jocke och Rickard är östgöten Mikael Lindquist och BloggBörjePer ”Börje” Andersson (bilden) nästa ”skånehopp”. I fjol vann man tävlingen på Mikaels hemmaplan och senast när det var ”Börje” som hade hemmamatch i Snapphanerallyt vann man även där. Allt pekar alltså på ny seger i Otrimmat 4WD i helgen.

Vi har en fantastisk känsla efter Snapphanerallyt, segern där var en riktigt skön framgång. Nu laddar vi för seger den här helgen också, säger Mikael Lindqvist som dock inte. känner alls hemma i helgen.

Jag har kört rally ganska länge, mest i Östergötland och nu ska vi få åka på några sträckor som jag tidigare aldrig kört, riktigt kul. Vi ska försöka göra som i Snapphanerallyt och skaffa oss ett litet försprång efter fredagens sträckor, avslutar den skånske östgöten. I morgon kommer tipset och vänta er minst en knall…

*

Fick se en riktigt proffsig film idag med tonvikten på Mattias Ekströms rallycrossatsning. Kolla in denna länk om du gillade Höljes, http://bit.ly/EKSmidseasonFB

*

I helgen är det som bekant STCC och RallycrossSolvalla och redan imorgon väntar kvalen för rallycrossåkarna där Mikaela Åhlin-Kottulinsky ska köra. Hon fick en riktig uppvärmning genom Audi Driving Experience med en testdag i en Audi R8 LMSGross Dölln. BloggmikalelaHon fick köra testen tillsammans med Audis fabriksförare Rahel Frey, som tidigare kört DTM.

När jag fick förfrågan så började jag packa väskan direkt, för det här ville jag ju inte missa, berättar Mikaela. – Vilken brutal bil det är, när jag gasade iväg på ettan och tryckte på fullt så åkte ögona så djupt in i skallen på mig så jag såg bakkanterna på mina hjärnhalvor, så kändes det i alla fall, berättar hon.

När jag varvade ur på 6:an och därefter bromsade svinhårt så hördes först ingenting, och sen ingenting, och sen small det bara till, och jag förstod att det var ljudet som hann ikapp mig…

Mikaela flyger hem sent i dag från Berlin, och redan på fredag väntar kvalheaten i Rallycross Lites på Solvalla.

*

Nu är det inte så att jag bara är någon sorts urtida dinosaur utom möjligen till det yttre, jag har även koll på vad som händer på lite olika sociala medier. Blev därför lite konfunderad när jag där utpekas som ”Grupp E-hatare”? Hur denna totalt felaktiga bild av mig uppkommit har jag ingen som helst aning om. Vill bara säga att Grupp E, VOC Mekonomen Rally och i viss mån Grupp F är ryggraden i svenska rallysport. Utan dessa ”billiga” klasser i startfälten hade det inte varit mycket med sporten överhuvudtaget kan jag nästan lova. BloggGruppEMen härifrån till att låta ”allt ljus” lysa över de här klasserna är steget långt. När Malmö FF tar sig till Champions League får man massor av uppmärksamhet, när Vanstad spelar hem ”YA-Cupen” skrivs det inte mer än några rader i Ystads Allehanda. Så fungerar det och det är samma sak i rally. När Stoffe vinner Emil-Trofén för femte gången i rad får han mer utrymme än vad vinnaren i C-förare Grupp E kan räkna med (bilden visar Fredrik Dehlin, Hässleholm en av de segerrikaste i RS-DM). Tror egentligen ingen kan säga emot utan att det är så det mesta fungerar i sportens värld. De kändaste/snabbaste/största får mer utrymme än övriga längre ner i näringskedjan. Men detta betyder inte utan att Grupp E och andra klasser är mindre viktiga. Tvärtom egentligen, för det är detta som är grunden till att sporten ändå lever…

2 svar på “Slaget om WRC står i Peking, Breen till Cypern, Grahn kör kanske i Linköping och jag gillar Grupp E!

  1. Jag blev positivt överraskad över att splittiderna ska bort . Det har jag tyckt länge. Det är likadant som med kommunikationen mellan förare och depå i Rallycrossen , jag häpnade när jag hörde Kevin Hansen sa att pappa sa när jag skulle ta alternativ spåret när blev intervjuad efter Knutstorps tävling. Ta bort efteranmälan det är det enda rätta . Det tar ngt år sen har alla koll på när man ska vara anmäld och när pengarna ska vara på kontot hos arrangören.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *