Skarp analys av Parc Ferme om nya poängsystemet i WRC, Latvala håller med, Seel i historieboken, ”RS-B” i Tranås, Vara-Kjell kandidat för Bragdguldet, VOC-general hyllar SSR/Martinsson och DM-förklaring…

I går gjorde norska ”Parc Fermes” Simon Naess Hagen en min ögon klockren analys av WRC:s nya poängsystem. Som grund använde han hur World RX genom åren experimenterat med olika system, ibland bra, ibland mindre bra och ibland helkass. 

Han menar att WRC är en serie med ” bruten rygg” och då har nya poängsystemet gjort ryggen ännu sämre. Exemplen på snedfördelningar som lyfts fram är många. Till exempel att Ott Tänak vunnit två söndagsettaper och för detta belönats med 14 poäng trots att han de båda dagarna före, inte varit med i toppstriden. Eller Adrien Fourmaux, som kraschade sista dagen i Kroatien och förlorade över en kvart, men ändå lyckades samla ihop 13 poäng trots att han slutade 17:a totalt och inte borde ha haft något annat än poängen för Power Stage-vinsten. Även Esapekka Lappi som vann Rally Sweden drabbades av nya systemet när han avslutade taktiskt för att inte äventyra segern. 

-Som belöning fick Lappi sex poäng mindre än han fått om segern kommit 2023 även om han totalt sett var bäst från A till Ö – vilket är vad rally handlar om, skriver Parc Ferme.

Tilläggas kan, att Elfyn Evans som inte var snabbare än ”EP” fick fem poäng mer i tabellen. I helgen var Tänak snabbast på söndagen plus bäst på power stage vilket gav honom en poäng mer än vinnande Ogier.

Rally har blivit som i rallycross; man får helt enkelt lite för många tröstpoäng för att ha varit bra på vägen, utan att nödvändigtvis ha visat att man är bäst när det kommer till kritan, menar Simon Naess Hagen.

Han gör jämförelse med störtlopp där man har ett försök och den som kommer ner snabbast också är vinnaren. Även är Hagen tveksam till att en förare som är bäst fram till söndagen och då väljer att säkra segern, ”bestraffas” genom att förarna närmast bakom kan få fler poäng totalt. En annan jämförelse, är att ett fotbollslag som leder med 1-0 väljer att ställa om till rent försvar för att säkra segern. 

Inte ens det förlorande laget kommer att gråta efter en tröstpoäng för att man haft flest målchanser, även om förlusten känns oförtjänt. 

Analysen sammanfattas med följande och där jag stämmer in till hundra procent.

Men när det är fysiskt möjligt att vinna en biltävling totalt men samtidigt tappa mark i mästerskapet man slåss om, då har något blivit allvarligt fel med sporten!

Hela texten finns på parc.ferme.no

*

Toyotas Jari-Matti Latvala instämmer i kritiken och kommenterar så här hos DirtFish.

För att vara helt ärlig så är jag inte nöjd. Vi vann rallyt, men Ogier fick ändå inte flest poäng och som ett resultat tappade vi 11 poäng (mot Hyundai) i Märkes-VM!

Foto. Toyota Gazoo Racing

Toyota basen fortsätter.

Det känns som att en seger inte riktigt kompenserar, det är bättre att tävla om tredje eller fjärde plats eftersom det är det som är viktigast i det här systemet. Det är otroligt frustrerande. Värdet av en seger är praktiskt taget noll…

*

Annie Seel i par med tyskan Anett Quandt slutade fyra efter en del tekniska problem i Saudiarabien och ”Rally Tabuk”. En fjäder i hjälmarna var att man blev första internationella team någonsin att ta poäng i saudiska mästerskapet, som i år öppnades för internationella deltagare. Nu fortsätter paret att köra hela saudiska mästerskapet.

Foto: mohamed Ansultam

*

Team Skogsåkarnas ”Skogssåket” den 25 maj har helt gått under min radar fram till att Ola Strömberg på Facebook avslöjade att han skulle köra. Skäms nästan lite då det i Tranås bjuds på något som kan jämföras med gamla tiders ”RS-B”. En kompakt tävling med fem ”vänsdträckor”, tidtagning när bilen står stilla i målgården och för detta används tidtagarur. Totalt ska det gasas på i 13 kilometer i tävlingen som ingår i E-Cupen.

Foto: Tommy Svensson

Ola med Peter Linge i ”Sukkans” högerstol har sällskap av ytterligare drygt 40 andra. En av dessa är nog lite av favorit, David ”Plombo” Lindström/Markus Svensson med Volvo 940.

*

Samma datum är det för 100-års firande Vara MK som kör ”Varvlopet” med noter av Patrik Barth. Västras DM samt VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien är grunden för Varas traditionella tävling som innebär avslut på klubbens jubileumsfirande. Kul upplägg där sista sträckan är som i WRC med prisutdelning direkt efter målgång. Strax över 90 anmälda kan tävlingsledare Jonas Öhman glädjas åt. Något man verkligen gläds åt, är den jubileums bok ”Hundra år med Vara Motorklubb” som numera Brösarpsboende Kjell Larsson ligger bakom. Har förmånen att få en bok av Kjell som fortfarande är aktiv som funktionär, både i hemmaklubben men även hos SMK Hörby.

I slutet på boken förklarar Kjell sin kärlek till klubben och beklagar att han inte fått med något från 30- och 40-talet. Nu vet jag inte vad som hänt om han även fått med detta, då boken redan innehåller 254 sidor med proffsig text och bilder.  Jag vet att Kjell lagt ner tusentals timmar på projektet och med detta också säkrat Varas plats i rallyhistorien. Då ska man veta att Kjell fyllt 80 år och att i den åldern samtidigt som han även är aktiv inom orientering som kartritare, är minst sagt imponerande. Ödmjukhet är ett av Kjells mer framträdande drag vilket märks när han avslutar boken med.

Till sist måste jag tacka min hustru Eivor som stått ut när jag ägnat så mycket tid och energi åt Vara Motorklubb!

Snacka om kandidat för Bragdguldet…

*

En annan kandidat till detta är Älmhults-profilen Anders Martinsson åtminstone om man får tro Roger Fransson, ansvarig för VOC Mekonomen Rally. SverigeSerien hade SSR Rally som första deltävling och Fransson vill tacka för mottagande på Millebygden.

Det Martinsson gjort och gör för rally kan jag på rak arm bara se en parallell till, Janne Marklunds enorma satsning på Fällfors Drivecenter här uppe hos oss, fyra mil norr om Skellefteå. Landets både längsta och finaste racingbana mitt ute i skogen här upp i norr, skriver Fransson.

Han hyllar både Marklund och Martinsson och menar.

Killar som det gått bra för i livet och som då helt osjälviskt väljer att ge tillbaka till den sport som dom älskar. Vi andra, dvs alla vi mottagare kan inte annat än att buga djupt! 

Fransson är dock orolig över att inte ”Motorsverige” riktigt förstår hur stort detta är, förstår vilka superhjältar dom här killarna är och hur mycket de bör hyllas. 

Tvärtom så ser och hör jag istället för mig helt obegriplig misstänksamhet och ifrågasättanden. Somliga har uppenbarligen ständig otur då dom tänker.

Fransson vill även rikta ett tack til hela SSR genom:

”Vilka hjältar ni är. Woooow vilket rally. South Swedish Rally, det är rally på riktigt. Hos er är det bilåka och bilkontroll, inte vem som är mest korkad i att bara hålla i eller vem som har överlägsen bil som räknas. Och så toppar ni det med de bästa sprintar som man överhuvudtaget kan tänka sig. Mer minirallyn än sprintar. Grymt!

Foto: Tommy Svensson

Hela arrangemanget och alla funktionärer osar proffessionalitet i varje liten detalj. Och Millebygden Arena … vad ska man säga? Jag hittar inga andra ord än att beskriva det som en stor rallyprofil, rallyälskare och filantrop som ger tillbaka till sporten. Låt mig framföra VOC´s kollektivets stora, djupa och varma tack och uppskattning för detta. Det finns egentligen bara ett enda problem men det är högst personligt för just mig … det är 125 mil enkel väg till Älmhult! Där har ni också förklaringen (om än ingen ursäkt) för att jag inte stannade till prisutdelningen. Det var ändå natt igår söndag innan vi kunde parkera vagnen utanför vårt hus i Skellefteå. Gissar att ni samlas för något slags ”efter-rally-möte”. Hälsa alla i organisationen från oss VOC’are med en virtuell bamsekram till er alla – från oss alla. Hoppas vi ses snart igen och då med ett ännu större VOC-startfält!”

*

Avslutar med att att jag på Millebygden sprang på Smålands BF:s SGA, Sara Mejving som gärna ville hjälpa till med att skingra lite dimmor kring Smålands Rally-DM.

Du undrade i bloggen varför inte ”SSR Rally” ingick i vårt DM? Inte alls konstigt då både vi och Södra BF bestämt att hålla DM inom respektive distrikt. SSR Rally körs med tillstånd från Södra BF, svårare var det inte…

Nu vet vi alltså varför DM för smålänningar inte startar förrän med ”Dackefejden” den 8 juni.

*

Ingen Motorbloggen i morgon onsdag, dock mindre dramatiskt då det är sambons födelsedag som prioriteras.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *