Adolfsson körde hem ”SSR Weekend”, skånske Tom K. stark tvåa i Nyköping där Flodin vann, Ogier vann men Solans riktig högoddsare i Portugal och VEC sätter rekord i Finlandstävling.

Som jag förklarade igår var söndagen lite rörig med en sjuk sambo som dock kom hem igen redan på kvällen efter ”service”. Därför ska jag idag försöka rekapitulera helgen så gott det går och detta görs utan någon rankning utan efter hand som saker poppar upp i skallen. Kanske naturligast att börja med WRC och sedan SM och sist MAS Rallycup men nu agerar jag inte alltid naturligt och därför börjar Motorbloggen med SSRC/MAS och ”SSR Weekend”.  Att summera tre tävlingar i en är snudd på omöjligt och väjer därför att göra på ett annat vis.

Foto: Tommy Svensson

Mattis Olsson. Har sett många glada och välförtjänta segrare genom åren. Även om Mattis och Jesper Johansson inte firade vilt kändes det att SSR Rally-segern rankades högt.

Trodde inte att vi skulle duga till seger idag, menade den ödmjuke numera Älmhults-föraren efteråt.

Då är det runt 12 månader sedan han senast körde sin Fiesta R5 (bröt dessutom då) för att nu göra comeback. Dessutom med fem raka sträcksegrar, till och med sista vann Mattis trots att popoff-ventilen löste ut hela tiden.

Robin Adolfsson. Efter seger på torsdagens sprint i SSRC var det nog många som såg Växjös Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo  som helgens stora vinnare med Skodan  från Tisse Racing. Men redan på fredagen fick man ge sig för Fredrik Grahn/Jonas Magnér vilket innebar andra plats inför lördagens ”SSR Rally”. Men här var det Mattis som blev för svår.

Foto: Tommy Svensson

Hatten av för Mattis och Jesper, dom gjorde detta jätte bra, berömde Robin.

Han avslöjade även att Skodan var lite väl sladdig på de krokiga partierna men att detta skulle rättas till inför nästa tävling. Som plåster på såren blev Robin och Niclas vinnare av ”SSRWeekend” med resultatraden 1-2-2.

Karljohan Ingesson. SMK Hörbys egen ”Kalle” inledde med två raka sprintsegrar i ”Standard” i par med Emma Fransson. Paret gjorde ingen hemlighet av att man siktade på en trippel och därmed slutseger i ”SSR-helgen”. 

Foto: Tommy Svensson

Det började också bra på korta SS1 där man satte bästa tid i klassen, men med trilskande bakbromsar lyckades man inte få håll på BMW:n till ”Höger 3” (kanske till och med Höger 2) efter målskyltarna. Istället dundrade Kalle och Emma rakt fram, in i lite småbjörkar och först på plats från min position vid stopplinjen (Curt J. stannade kvar) var undertecknad (Bolt släng dig i väggen). Emma och jag försökte gunga upp bilen på vägen men den satt som berget och inte ens när annan publik inklusive stugboende danskar, började lyfta fick vi upp bilen på vägen. När danskarna kom med diverse byggnadsmaterial lyckades bärgningen men till ingen nytta då vänster framhjul satt dikt i hjulhuset, annars bara kosmetiska skador. En strimma ljus i bedrövelsen var att Kalle och Emma fick flest poäng i SSRC och leder efter första dubbeltävlingen på 54 poäng. Tvåa är Robin Adolfsson, 49 poäng som trea Johan Green, 47 poäng.

Foto: Tommy Svensson

Victor Hansen. Inte heller Emmas sambo, Victor Hansen  (SMK Hörby) med Victor Johansson till höger i Peugeot Rally4 hade någon lyckad helg. I de två sprintarna var man aldrig riktigt uppe och oroade i översta toppen utan det var i ”SSR Rally” som man skulle visa sig på styva linjen. Började också bra med en tredje tid på första sträckan men på nästa sträcka var rallyt över.

Körde över en liten rund fin sten i kanten på spåret, kändes inte ens i ratten men direkt började bilen wobbla, berättar Victor medan han visar sambon incar-filmen från tillfället.

En bult hade slagits rätt av och bärarmen lossnat, otroligt. Vet inte hur många mycket hårdare smällar vi haft genom åren utan att något likande hänt…

Foto: Tommy Svensson

Johan Green. Om det var deppigt i det röd/vita lägret var det desto gladare hos ”Kalle” och Josefin Ingvarsson i ”blå laget”. Hässleholmarna inledde med seger på torsdagen som följdes upp med tredje plats på fredagen (Emil Friman, Vetlanda och Victor Karlsson, Vimmerby var före). I ”SSR Rally” blev det så en andra plats vilket ”Kalle” ändå var nöjd med. Han tänkte då på sista och enligt honom ”stygga” sträcka sju och sa.

Här kunde det slutat lite hur som helst…

Manfallet var stort i klassen vilket också gav Toyota-paret lite gratishjälp menade Kalle själv. Åtta sekunder skilde upp till vinnarna Thomas Grönberg/Christoffer Svensson.

Foto: Tommy Svensson

Pontus Berglund. SMK Hörbys snabbe Volvo 940-åkare dominerade torsdagens sprint i hop med pappa Peter men där en oturlig punktering mitt i sista åket innebar ”DNF”.

Tråkigt nog fick även spindeln stryk så det blev expresshämning efter en ny hos vår klubbkompis Mikael Larsson, berättar Peter.

Då visade de sig att det fanns två olika spindlar och vi hade så klart fått med oss fel tillbaka till Millebygden…

Nu hade Mikael även den andra typen och ny vända till Höör så att bilen var startklar till fredagen konstaterade Peter.

Men Pontus kände sig då mest för så att allt skulle fungera inför lördagen, så tempot blev därefter…

Nu bättrades detta i ”SSR Rally” vilket gav en fin tredjeplats, 17,8 efter Grönberg.

Foto: Tommy Svensson

Thomas Grönberg. Oskarshamns snabbaste Volvo-åkare kom inte till Millebygden för att få stryk vilket han visade med eftertryck efter uppehållet där det bitvis kändes som lite ”vinna eller försvinna”. Nu höll taktiken och det blev ”vinna” för honom inhoppande med kartläsaren Christoffer Svensson.

Foto: Tommy Svensson

Adam Grahn. Unge Adam tävlande för Älmhult men boende söder om Åhus går från klarhet till klarhet med Ford Fiesta Rally4. En stor anledning till detta är säkerligen rutinerade kartläsaren Marcus Sundh som tillfört lugn och erfarenhet i Adams bil. Överlägsen seger i C-klassen (1.39,3 före tvåan) då hade han dessförinnan varit bästa C-förare i bägge sprintarna. Imponerande! 

Foto: Tommy Svensson

Patrik Fredriksson. Att komma från Värmland och åka som en vilde på okända småländska vägar var vad Fredriksson gjorde i ”SverigeSerien”. Att det satt gamla och begagnade hårda däck på 940:an brydde han och Per Wiksten sigså mycket om.

Däck som däck, dom rullar det är viktigast, menade den glade värmlänningen.

Att detta ställer allt däcksnack på högkant är tvärsäkert då tvåan från Hälsingland, Magnus Westman/Therese Sallander var över en och en halv minut långsammare.

Foto: Tommy Svensson

Ville Larsson. Kullingsprofilen Ralfs son Ville visade återigen att han är ett ämne för större uppgifter än VOC. Trots liten C-rutin blev det seger med halvminuten för Trollhättans Felix Nordenfors/Max Fredlund

Foto: Tommy Svensson

Roger Fransson. En som var strålande glad var ”VOC-General” Roger Fransson med fru Charlott Holmquist vid sin sida. 

Vilka fantastiska vägar ni har här nere, nästan så att man funderar på att flytta hit, avslöjade han vid målet på SS1.

Femma i sammanslagna A-B-klassen och där han tråkigt nog tappade en placering på sista ”stygga” sträckan.

Foto: Tommy Svensson

Hans Johansson. ”Kräbbleboda” verkade fortfarande gå på moln efter totalsegern i ”Vilda Ryd Racet” för i Älmhult var han inte riktigt lika het. Den här gången satt Ola Sandberg till höger i Volvo 240:an där dotter Nicole skötte samma syssla i Ryd. Efter första ”loopen” var duon tia vilket inte riktigt var vad man förväntat sig. ”Hasse” tänkte till och detta utan att han anade jag stod bakom ryggen när han avslöjade planen.

Nu gäller det bara att köra taktiskt, så kommer det att lösa sig!

Folket runt om började skratta när han vänder sig om och ser mig, som skrattar ännu mer. Taktisk och Kräbbleboda är lika unikt som kokt ål och vaniljsås vet alla som känner honom.

F-n kunde ingen sagt att han stod och tjuvlyssnade, nu hamnar detta så klart i bloggen, utbrast huvudpersonen med ett stort skratt.

Taktiken lyckades delvis, det blev klättring från tionde till åttonde plats…

Foto: SSR

SSR Weekend. Svårt att greppa hela helgen då jag bara var på plats under lördagen men enligt flera oberoende källor var det mycket publik på de båda sprintarna under torsdagen och fredagen. Att det även var så under lördagen såg jag med egna ögon, men inte lika många som på ett vanligt SSR. Att krocken med SM i Nyköping innebar att många ställde om GPS:en dit istället för till Millebygden Arena är nog bara att konstatera. Det låg lugn och harmoni över serviceplatsen som vad jag förstod fungerade helt utan anmärkning, det var ju som bekant utformningen av denna som en del hade synpunkter på ifjol. När det kommer till de sju sträckorna måste det bli full pott med guldkant, äkta hårda smålandsvägar och utan som på andra håll i landskapet, förrädiska stenar i vägkanterna. Ändå tvingades många, 22 ekipage av de drygt 80 startade att bryta. Tråkigt nog med två tunga krascher där den ena innebar att sträcka tre ströks. 

*

Över till SM och  ”Rally Nyköping” som märkligt och förvirrande nog även omnämns som i gamla tider ”Gästabudstrofén”. Gäller nog att bestämma sig för ett enda namn kan jag tycka. Hit åkte Pierre Skytt då jag redan före helgen visste som man säger i Skåne, ”bli litta möed” för mig. Pierre skriver.

Var ska man börja när det gäller årets första barmarks SM, Rally Nyköping? Helt klart står i alla fall att Hampus Juteryd med arrangörsteam kommer att få frågan att arrangera igen. Vilka härliga vägar. och förarkören stämde in och gav bara rosor. ”Toppen vägar”, ”Fina och svåra”, ”Co-driver är inte tyst en sekund” och ”förarna får inte en lugn stund”. 

– Jens Gejskog som banläggare med hans närmsta medarbetare var helt fantastiska att få till en så fin bana, menar Hampus.

Det är den ena biten. Den andra där lokal media Sörmlands Nyheter belyst tävlingen med artiklar, publicerat filmklipp efter att man fått åktur med Flodin på test innan start. Även SVTs lokala team som uppmärksammat tävlingen mer än en gång.

– Måste verkligen berömma medierna som lyft arrangemanget något enormt, säger Hampus.

Allt detta har givetvis nått ut till den publik som annars inte hittar ut i skogen. Starten på torget på fredagskvällen var helt otrolig i mina ögon. Oftast står de närmast sörjande vid rampen på torget men nu hade Nyköpingsborna gått man ur huse för att titta och heja på våra förareleganter. Folk stod utmed transporten till första SS och vinkade på ekipagen, något man inte ser allt för ofta i vår sport. Verkligen kul att se hur Nyköping omfamnade stans SM-bidrag. Vissa tillresta som tänkte hyra ett hotellrum på plats fick tänka om. Fullbokat i hela Nyköping och Oxelösund. Vad jag vet var det inga andra konkurrerande arrangemang i stan denna helg som fyllde på heller. Hampus Juteryd kan känna sig stolt som tävlingsledare, men ödmjuk som han är så lyfte han fram sina trogna och hårt arbetande funktionärer. Hjälpsamma grannklubbar såsom Eskilstuna MK, MK Ramunder, Katrineholms MK, Gnesta, Flens MS, Nävekvarns GOIF, Griparna Speedway samt IFK Nyköping osv. Skavsta flygplats som verkligen bjudit till när det gäller utrymme i form av serviceplats och HQ inne på Aiden Hotell.  Tävlingen var ingen barnlek då många föll bort, av 102 startande bröt hela 40 ekipage. Redan på transporten ut till 1a SS på fredagen fick bland andra SM-ledande Patrik Hallberg, Haninge MK med Jon Stigh vid sin sida ge upp då Toyotan fick något elfel. På lördagens var det omstart men en bärarm blev orsak till att man inte kom i mål.  Blickarna fanns redan på PG Andersson med Anders Fredriksson i högerstolen i sin BMW. Drive VXO-BMW:n gick som bara den och PG gör sällan någon besviken, inte heller denna gång då allt verkade rulla på utan mankemang och en seger kunde kvitteras ut av Årjängsföraren. Därmed är PG också ny SM ledare i klassen.

Foto: Pierre Skytt

– Verkligen kul att få en ny skalp i 4WD, 2WD med framhjulsdrift och nu även i en bakhjulsdriven bil, säger en glad PG.

Christian Sagli från kan Kongsvinger i en vit Volvo tillsammans med Ole Martin Sagli körde riktigt starkt med slutade 34 sekunder bak PG.I nationella 4WD såg Oskar Sundell länge ut att bli vinnare då han ledde tillsammans med Joakim Söderqvist i Miragen. Sandvikskillen Oskar fick ändå ge sig mot den smygande Norrmannen Petter Saeves Waskas från NMK Grenland i sin Subaru. Petter hade en körstil som inte såg ut att vara vinnande, men ögat luras när det inte sprutar grus åt alla håll och kanter. Petter vann med 14 sekunder över Sundell. I samma klass hade vi hemmadottern Jonna Brådhe med Caroline Gassner som laddade på och körde friskt. Låg femma, avancerade till en fjärde plats och när hon kom till SS11. Den sträcka som ligger bara någon kilometer från Nävekvarn där hon hör hemma kom katastrofen.

Foto: Pierre Skytt

– Det här är ju den sträcka jag verkligen var nervös för innan start, ska allt fungera osv. Vi kom ut lite brett i en vinkel vänster och fick en retur som kastade ner bilen i ett stort hål i dikeskanten som fullbordade en rullning. Men hade man valt rätt skulle jag styrt ut i hästhagen på andra sidan. Men allt går så fort och man hinner inte välja rätt, sa Jonna.

Hos de internationella förarna med bland annat Tom Kristensson, Patrik Flodin, Patrik Tidemand och Dennis Rådström var det upplagt för fin fight. För blotta ögat märks det att dessa namn har en enormt hög lägsta nivå. Alla verkade laddade. Rådström/Johan Johansson var nöjda totalt sett efter rallyt, och tyckte de fått en ny erfarenhet att starta först i GK Polon. Pontus Tidemand med EM-vinnaren Johan Grönvall fick redan från start dåligt turbotryck i Polon som sköts av Mats Jonsson.

– Tyvärr ett problem som bara blev värre och värre, det var som att ha en sugmotor i bilen, förklarade Pontus.

Men trots bekymmer så prisade Pontus tävlingen som ett kanon bra arrangemang och siktar vidare mot Tierp.

Foto: Pierre Skytt

Onödigt spännande inför sista sträckan, tyckte då tredjeplacerade Isak Reiersen. När det endast skiljde 0,1 sekund inför sista sträckan till Isaks fördel mot Albin Nordh. Albin och Christoffer Bäck gjorde en ruggigt stark avslutning där grus och sten bara sköljde över målsvängen på sista sträckan. Något som gav resultat och gav Albin och Christoffer tredjeplatsen, med 3,8 sekunder i marginal till Reiersen. Striden om högsta platserna stod mot slutet mellan SMK Hörbys Tom Kristensson och Ilsbos Patrik Flodin. Fredrik Åhlin fick tyvärr ge upp tidigare under dagen från en andraplats. 

Foto: Kristian Lindberg

Tom och Andreas Johansson lyckades inte ha tiondelarna på sin sida då Patrik hela tiden var lite snabbare, bortsett från några sträckvinster för Tom och Andreas. 

– Flodin var väl inte omöjlig, men han var bevisligen strået vassare. Tyvärr har vi väl kört lite för lite med bilen i vår  för att vi ska få tiondelarna på vår sida. Lite frustrerande, men det kommer, menar Andreas efter målgång.

Nya SM-trean från Skåne fyllde i.

– Det var lite svårt att hitta de rätta inställningarna på bilen på grund av rullgrusen, så det blev några riktiga ”Volvo-sladdar men i övrigt fungerade bilen perfekt och det fungerar väldigt bra med teamet!

Nu laddar han och Andreas för att få ihop det allra sista inför nästa deltävling Rally Uppland i månadsskiftet.

Foto: Pierre Skytt

Patrik Flodin och Göran Bergsten kunde ratta hem en seger på Nyköpings utmanande vägar. Jäktande till sträckmålet kunde man precis hinna med att fånga en helt annan mindre fokuserad Patrik och Göran. 

-Nu kan du få din vinnarbild som du inte fick före sträckstarten, skrattade Patrik. 

Återigen bevisades hur stark tävlingsmänniska han är, helt fokuserad på sin utövning och det är väl därför han är den vinnare han förtjänar att vara. I standardklasserrna vann Johan och Per-Ola Pettersson i VW Golf från Skillingaryd. Här slutade enda skåningen i klassen, SMK Hörbys Volvo-åkare Ingemar Månsson/PI Hellberg femma. I Standard NRC vann hemmaåkaren Daniel Suvala med Patrik Johansson i sin Volvo 940. En trött men glad Hampus Juteryd som ändå blivit lite bättre på att delegera konstaterade efteråt.

– Det är skönt att kunna släppa vissa bitar, men telefonen ringer hela tiden och det är nya saker att ta tag i.

Nu börjar återställningsarbete med allt vad det innebär och förhoppningsvis så blir det ett positivt resultat ekonomiskt för klubben och kanske då rent av en ny SM-tävling i Nyköping till nästa år igen.” 

*

Över till ”WRC Vodafone Rally de Portugal” som trots att det avslutades sist av helgens tre stora rallyn, ändå känns mest avlägset. Troligen beroende på att det mediabevakas på ett helt annat sätt än SM och MAS Rallycup och bara att erkänna att Portugal känns gammalt idag. När dessutom bägge mina vinnare Kalle Rovanperä och Oliver Solberg rullade bort sig med hundra meters mellanrum gör att jag väljer att lägga rallyt till historien.

Foto. Toyota Gazzoo Racing

Måste ändå gratulera Sebastien Ogier till sin 60:e WRC-seger och till att Ott Tänak (2:a) och Thierry Neuville (3:a) kom mål med viktiga poäng, både för sig själva och Hyundai.   Inför kommande ”Rally Poland” har Neuville 110 poäng, Elfyn Evans 86 poäng med Tänak som trea, 79 poäng.

Foto Toyota

Den som satsat en hundring på spanjoren Jan Solans som vinnare i WRC2 med Toyota Yaris Rally2 hade troligen kunnat ta ett par dagar fritt från jobbet med hjälp av utdelningen. Nu var det bara Yohan Rossel i toppen som fick poäng med sig hem från Portugal och ryckte ifrån Solberg med tio poäng. Kanske ännu större knall att irländaren Joshua McErlean slutade tvåa efter att ha varit uppe i ledning. Nu fick Skoda-föraren sina första poäng någonsin, dessutom 18 stycken fräscha. Tilläggas kan också att de portugisiska vägarna bet tillbaka vilket 26 ekipage mer eller mindre brutalt, fick erfara. Störst blev manfallet i WRC2 där 19 besättningar aldrig kunde ta målflagg och de allra flesta efter ”Accident”. För att ytterligare förstärka titeln som ”tuffast”, så av de 34 totalt som kom i mål hade elva haft så mycket trubbel att det blev omstart enligt ”Rally2-regeln”

*

Avslutar med lite nytt och i helgen är det deltävling två i ”Volvo Euro Cup” i Finland med ”Ikaalinen Spa Ralli”. En deltävling som är lite av milstolpe då cupen samlat 40 ekipage vilket är nytt rekord. Tävlingen körs norr om Tammerfors och bjuder på totalt 18mil, sju sträckor med en längd av nio mil Totalt är det 237 startande i tävlingen varav 40 st är anmälda i Volvo Euro Cup. Inför helgens tävling leder Gustav Johansson från Fryksdalens MK i klassen VEC1. Klassen har lockat till sig 14 startande. Men han har ett helt knippe med revanschsugna förare bakom sig i form av bl.a Magnus Mellquist (SMK Söderhamn), David Pettersson (Asarums MS), Arvid Larspers (Hedesunda MK) och Patrik Jonsson (Nora MK). Tillbaka i cupen är alltid lika snabba Tim Lagerstam som gör debut i ny bil. VEC2 klassen för C-förare i VOC,GrF eller GrE bilar har lockat 8 startande till Finland. Här är det en norrman som går ut med favoritskapet i form av toksnabba Öystein Hansen. Öystein som tillsammans med frun Lill-Katrin Hansen kommer i ny bil då man totalskrotade sin bil förra helgen vid tävling i Norge. Bakom kan det vara tätt mellan Krister Olsson (Katrineholm) , Ingvar Ivarsson (Säffle) samt Oliver Sundström (Vara MK). Cupgeneralen Ted Malm kommer med en för honom helt ny bil nyligen ihopsatt som man inte kört en meter i. 

Rattrostigheten kommer vara påtaglig och ointresse att rulla nya bilen gör att jag går ut för att ha skoj och ta det lite safe, menar Ted som idag har födelsedag.

Han kommer dessutom med ny kartläsare då fru Katharina inte är riktigt kry och då ersätter Hörbys Anders Östberg, men bara i högerstolen för att undanröja missförstånd…

I den första klassen för AppK Volvos upp till 2 liter VECC1 kommer Håkan Holm som favorit efter sin seger uppe i Hassela. Bakom honom har han ytterligare fem förare varav två Finska team. Den större klassen i AppK är den för bilar med motorer över 2 liter. Här kommer 12 bilar till start och det är ett getingbo i hela klassen med många viljor. Favoritskapet landar på Janne Blom (Finspång) som med sin rutin och erfarenhet tog hem segern i Hassela i vintras. Bakom honom har vi bl.a jagandes Håkan Lindh (Laxå), Martin Lindén (Team Skogsåkarna), Peter Johansson (SMK Nyköping) samt Johan Rudström(Katrineholms MK). Nya i cupen är  bl.a fortåkarna Roger Berglund (Team Skogsåkarna) och Mikael Andersson (Hässleholms MK), bilden.

Foto: Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *