Skänningeolyckan rullar vidare, östgötska WRC-åkare kommenterar och halva RS-gänget sviker…
Föga överraskande rullar ”Skänningeolyckan” vidare och då mest i östgötsk lokalmedia. Lika lite överraskande är också att inte mycket nytt om själva olyckan framkommer. Alla avvaktar nu polisen respektive SBF:s olycksutredningar som jag tror/hoppas kommer att visa att detta var en av dessa helt onödiga olyckor som man dessvärre aldrig helt kan gardera sig emot.
Läser dock kloka ord från extremt rutinerade rallyåkarna i allt från WRC till 2WD-bilar, östgötarna Pelle Sääw och Jari Saarinen som uttalar sig i Östgöta Corren. Reportern frågar Sääw om han inte ändå tycker att sådana här tävlingar ska stoppas och Pelle svarar.
”– Absolut inte. Däremot är det viktigt att man gör en ordentlig utredning och lär av den här händelsen så att något liknande inte sker igen.”.
Pelle undrar istället vad övrig publik gjorde för att undvika att olycka skedde.
”– Bevisligen fanns det folk i närheten som såg att de här ungdomarna stod illa till och det förvånar mig att ingen visat civilkurage nog att se till att de kom därifrån?
– Om det är en pågående misshandel på Ågatan i Linköping eller fara för människor på en rallytävling måste vi ju agera för att hjälpa varandra. Jag blir rätt förbannad när jag ser att det inte gjorts i det här fallet.”.
Här sammanfaller Pelle och mina åsikter att det hos rallypubliken måste finans ett större mått av ”egenansvar” än i många andra sporter. Först och främst ska man så klart ställa sig själv säkert sedan blir nästa uppgift att se till att andra gör likadant. Hade så skett i Skänninge hade detta aldrig behövt skrivas…
*
Även Jari Saarinen är intervjuad av ”Corren” och är inne på samma linje.
”– Visst, det är väldigt lätt att vara efterklok, men om det är personer som funnits i närheten och inte agerat så är det anmärkningsvärt. Samtidigt har arrangören brustit i säkerheten och jag tycker det är bra av klubben och deras ordförande Olof Kånge att inte hymla med det och försöka hitta bortförklaringar.
– Men det viktiga är att alla, förare, arrangörer och förbund, nu går igenom det här ordentligt för att snäppa upp säkerheten ännu mer.”.
Jaris sista ord är kanske det allra viktigaste budskapet i den här tragedin. För handen på hjärtat, nog har vi väl alla någon gång sett brister i säkerheten. Något som man som arrangör säkert är helt omedveten om. Dessutom finns kanske också den väldigt farliga och förrädiska tanken, det gick ju bra i fjol…
*
Fick en liten hint att kolla anmälningarna i Sturupsrinten gentemot Express-Specialen. Källan hade gjort så och upptäckte då att ungefär hälften av de som är anmälda till Sturup inte körde premiären i Hörby. Med detta i huvudet innebär det att det finns runt sjuttio aktiva RS-åkare här nere, men alla väljer inte att köra samtidigt. Så ser det ju inte ut i Rally-DM där det i stort sett är samma förare i samtliga tävlingar. Antalet deltagare skiljer då inte heller så värst mycket från tävling till tävling, t.ex har ”Kongen” nu 184 anmälda mot Simrishamn som kom upp i 199 om jag inte minns helt fel. Möjligen är där fler åksugna på våren än på hösten, men ingen dramatisk skillnad. Så frågan är vad som gör att RS-åkarna är mindre lojala mot sitt mästerskap än grusåkarna? Någon som har en idé…
Har själv påtalat folk flera gånger att de står väldigt olämpligt eller rent ut sagt idiotiskt.
Ca hälften av gångerna har folk tackat för påtalandet men resterande har idiotförklarat en för de är ”beredda” och hinner undan.
De flesta har sedan flyttat sig självmant efter att de blivit rejält nerstänkta av grus, sten och lera.
Hur man än säkrar upp så inträffar det katastrofala ibland.
Sen undrar jag hur man som ”vuxen” människa kan kliva bakom avspärrningar!
De finns där av en anledning.
Ha de gott Kennet
Hej Kenneth.
Detta är du nog inte ensam om, bara synd att inte någon som du fanns i Skänninge…
Ha det gott själv o Glad Påsk
Tommy