Meeke vill ha WRC på hemmaplan, Hässleholms-Mattias ende skåning i STCC och Picko Troberg utmanar EU!

Deppige Kris Meeke BloggMeeke kopiatycker att hans ”hemmatävling” och ”next stop” för ERC, Cirquit of Ireland helt klart borde ingå i WRC. Det Belfast stationerade asfaltrallyt borde sikta högre än ERC menar Meeke.
Klart att jag är lite självisk i min önskan men att få chansen att köra på hemmaplan vore så klart ”awesome”, menar Meeke som bor i Dungannon på den ”gröna ön”.
Två gånger har WRC besökt ön 2007 och 2009 och arrangören har sedan dess försökt att utveckla sitt rally ytterligare för att blidka WRC-promotorn.
– Något man inte alls hade behövt, menar Meeke och fortsätter.
”The Cirquit” är det näst äldsta rallyt i världen och kan jämföras med både Monte Carlo och RAC (Rally GB nuförtiden) med en anrik historia vilket jag tycker borde betyda en hel del…
När ERC drar in i Belfast kommer Meeke att finnas med som Jonas Kruses motsvarighet, alltså expertkommentator i Eurosports sändningar. Meeke avslutar.
Vägarna här på Irland är enastående, ” absolutely mega”. Jag har åkt sträckor runt hela världen och vet hur fina sträckor vi har här ”and they definitely have a place in the world championship.”.
– Dessutom har jag bara två timmars bilfärd hit, konstaterar den sympatiske Citroénåkaren.

*
På tal om sträckor, South Swedish Rally-gänget har som stående på agendan att medverka som funktionärer i ADAC Rallye Deutschland. Sträckan är kanske den allra mest kända i Tyskarnas WRC-bidragPanzer-platte”, 31,3 respektive 42,2 kilometer långa då de körs två gånger under lördagen. Panzer-platte klassas som en av de riktigt stora utmaningarna under WRC-säsongen och där de dj-ulska ”hinkelsteinarna” eller vad det nu heter i plural är extremt fruktade. Något helt annat att köra på än en sketen kon i Express-Specialen…
I dag släppte tyskarna vilka sträckor som ska användas i augusti och föga förvånande finns ”Pansar-plattan” med. Ny är däremot ”Waxweiler-sträckan” som körs i de tuffa Eifel-bergen. Två gånger körs sträckan som stryker precis intill Belgiska gränsen och då även Thierry Neuvilles hemstad St Vith. Totalt arton sträckor med en sammanlagd längd av 326 kilometer.

*
Trefaldige vinnaren av det brittiska rallymästerskapet Mark Higgins får förtroende att ratta JRM-temaets helt nya BloggSubaruGrupp N-Subaru WRX STI i tre deltävlingar i ERC. JRM jobbar officiellt med Subaru Tecnica International (STI) borta i Japan och anmäler Higgins till deltävlingarna i Belgien, Tjeckien och Schweiz. Higgins är nöjd med nya Subarun.
– Som en Grupp A bil från ”yeasteryear” i sitt uppträdande…

*
Andreas Wernersson, Mattias LindbergHelt plötsligt fick STCC nytt liv när Brovallen Design idag presenterade Hässleholmaren Mattias Lindberg som en av förarna i sitt nya ”KIA-märkta” team. Vd Tobias Johansson är glad både med sina nya talanger och med samarbetet med KIA.
Vi ställer upp med det yngsta STCC-teamet genom tiderna och vi gör det tillsammans med Kia, ett starkt varumärke på frammarsch.
Kia har inte tävlat på den här nivån i Sverige tidigare och det är bra för svensk racing när det kommer in nya, engagerade partners, säger Johansson.
 Team Kia bidrar på ett påtagligt sätt till generationsväxlingen i svensk elitracing med två förare födda 1994, där den andre föraren är Andreas Wernersson.
Mattias Lindberg son till ”GA-Lindberg” i Vankiva har gjort sig känd som en pallplats-plockare av rang i juniorserierna. Nu får han testa sin talang på allvar.

– Det absolut största steget i min karriär, säger Mattias och han hoppas och tror att han snart ska komma underfund med STCC-bilen.
–  Jag har tävlat i Formel Renault som är en snabb bakhjulsdriven bil, jag tror att det är lite samma känsla i STCC-bilen. Att Andreas lyckades så bra i finalen känns också bra, det visar att det går att gå från JTCC till STCC och göra bra resultat, säger han.

Tobias Johansson och Mattias Lindberg började diskutera ett samarbete under vintern.

-Brovallen Design presterade bra på finalen i höstas och det är ett team som har kapacitet att slåss i toppen, säger han.
Att detta är stort ja även extremt stort, förstår jag först när till och med P4 Radio Kristianstad gör en ”live intervju” med Mattias. Radio Kristianstad intervjuar en motorkille, sist detta hände var det som i bibeln, där gick upp en stjärna i öster…

*
Mer STCC eller rättare sagt BloggRydellWTCC, Rickard Rydell gör comeback efter ett sabbatsår och detta med Honda och NIKA Racing.
Jag har fystränat inför min VM-comeback och är verkligt sugen på att få tävla igen. Bilen har visat sig snabb, jag har stora förhoppningar men också en realistisk inställning. Det blir knallhårt, som alltid i VM, säger Richard Rydell.
Rydell körde två tävlingar för svenska NIKA Racing i serien förra året men har inte tävlat på heltid sedan 2009. Rydell har fem segrar WTCC på meritlistan och har även blivit mästare i BTCC och STCC.

*
Picko Troberg BloggPickomejlade idag med en ny ”teaser” inför Knutstorp Revival den 24-25 maj. Menyn enligt Picko består här av ”350 stycken klassiska och anrika tävlingsbilar ifrån bland annat Maserati, Alfa Romeo, Bugatti, Austin och Morris som kommer att varva ute på Knutstorpsrakan”. Till dessert föreslår ”racermustaschen ”motorcykeluppvisningar i dödstunnan, flyguppvisningar, historiska trampcyklar, antikmarknad, jazzmusik”.
BloggBugattiSom körsbäret på ”cupcaken” kommer elva Buggatis att finnas på Knutstorp, vilket aldrig tidigare inträffat. Picko surrar vidare.
Som pricken över i:et kommer den Bugatti som deltog i både Rämenloppet och Vrams Grand Prix att delta.
– Det är även fler förkrigsracers anmälda än någonsin i svensk motorhistoria. I skrivande stund är 32 förkrigsracers anmälda och fler väntas…
Vad ska kunna stoppa en folkvandring till Knutstorp den här majhelgen? Tror inte att varken EU-valet eller Kristianstads 400-års firande kan jämföras med en äkta ”Picko-happening”!

*
Berättade igår att min ”matte-kunskaper” är så där (katastrof enligt lektor Persson) och en som håller med lektorn är Dennis Tillgren i Trelleborg och detta angående mina uträkningar om Rally-DM kontra RS-DM. Dennis skriver,” Hej Tommy. Tja, det beror ju på hur man räknar antalet anmälningar. Som jag ser det, är det fler anmälda till Kongen än vad som kom till start i Simrishamn. Räknar du bort en skock med debutanter, ett antal regularityekipage och en drös med föråkare, då finner du att 166 kom till start i Simrishamn och i Kongen är det noll debutanter, tre föråkare och kvar till startlinjen blir hela 180 rallybilar. Eller drygt 8 % fler anmälda i Kongen. Så illa är det att vara kalenderbitare. Man måste kolla…
En glad påsk önskar
Dennis Tillgren i Trelleborg”.
Känns som att du och ”lektor Persson” är överens men en Glad Påsk önskar jag er båda (Joel i sin himmel) ändå!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *