Skandal inledde ”CER”, idag mycket rysk roulette, finskt i topp i både WRC och WRC2, ”Smiling Calle” glänste i tv, 230 vil köra onotat i BRC-finalen och Dansk Super Rally 2024 avgörs helt på Jylland.
WRC Central European Rally drabbades av en jätteskandal redan under torsdagen, dock ingen som arrangören egentligen kan lastas för. Unge finländske talangen Roope Korhonen stoppades av tysk polis när han passerade gränsen mellan Tyskland och Tjeckien efter torsdagens två sträckor. Inte helt okänt att tyska poliser inte ser mellan fingrarna när de upptäcker klara lagbrott. Det visade sig att Korhonens Skoda som drevs av italienska teamet BMP hade falska nummerskyltar (skyltar avsedda för salubilar)och saknade dessutom enligt FIA-rapporten gällande trafikförsäkring. Tungt för Korhonen vars bil fick körförbud på plats, plus böter på 10 000 euro.
Egentligen ännu värre, är att polisen upptäckte ytterligare tre andra tävlande med samma problem, dock inga som hade med toppstriden att göra. Inget nytt problem sådant har även inträffat här hemma men att hitta det i en VM-tävling är dock ett snäpp värre…
*
Redan före start i dag var där många som var oroade sig över att publikanstormningen kunde bli ett problem och de fick rätt. Efter de sex första bilarna kom där upp, ”SS6 cancelled for safety reasons / Zkouška zrušena z bezpečnostních důvodů”.
Någon närmare förklaring har inte getts, men det mest troliga är ändå felplacerade åskådare. Även på SS5 stod publik trots rigoröst säkerhetstänk, tokigt placerad i ytterkuva och speciellt syntes det där Esapekka Lappi/Janne Ferm slutade sitt rally. ”EP:s” Hyundai hade alltför hög fart i en snabb vänster där han tappade bakändan och så blev det plötligt flipperkula med träd i ytterkurvan.
Mellan dessa stod en hel del publik som på videon syns springa för livet. Nu var Vår Herre på deras sida så de klarade sig och kunde troligen åka direkt hem för att byta kalsonger…
*
Exakt som förutspåddes blev ”CER” en stor utmaning som blev ännu större när det bitvis regnade kraftigt. Detta gjorde rallyt till lite av ”Monte Carlo” eller ”Rysk roulette” och först att drabbas var Andreas Mikkelsens värsta hot mot WRC2-seger, Yohan Rossell med Citroën. På SS3 parkerades #21 med kraftigt deformerad vänster fram.
För norrmännen där Torstein Eriksen sköter notblocket blev dock glädjen kortvarig då det var deras tur på sträckan efter. Dock inte lika kraftigt så med hjälp av publik kunde Andreas ”backa ur planteringen” men med vänster bakhjul i en minst sagt konstig vinkel. Med över tio minuter tappad tid är man så klart borta från allt vad pallar heter…
*
Nu är den sjunde sträckan påbörjad och WRC-åkarna har kommit mål. Kalle Rovanperä är på väg att säkra VM-segern och leder med över halvminuten före Toyota-kompisen Elfyn Evans. Denne i sin tur har Thierry Neuville två tiondelar efter medan gapet till fyran, Ott Tänak är större, 30,8 sekunder.
En punktering förstörde det som skulle blivit Sebastien Ogiers galaföreställning. Inte bara luften som gick ur däcket, utan även ur ”Seb” som har 2.20 upp till Kalle.
*
Inte så att jag på något vis önskar dj-ulskap för Andreas Mikkelsen men när jag ser att min personliga favorit Emil Lindholm gått upp i ledning i WRC2 blir jag faktiskt glad.
Efter bytet till Hyundai har det mesta gått åt varmare trakter för honom och Reeta Hämäläinen. Nu leder man efter fem sträckor 17,9 före min tipsvinnare Erik Cais. Ett val som möttes av hånfulla kommentarer vid gårdagen träff på motorklubben. Tufft bakom med Kajetan Kajetanoawicz som trea, 22,2 efter med Nicolas Ciamin, 1,2 långsammare. Faktiskt en framgång för hela Hyundai då tre på Topp-10 kör bilar från Alzenau, Georg Linnamäe är sexa och Josh McErlean åtta.
En sträcka återstår för WRC och två för WRC2 innan man kan som man säger i USA, ”let´s call it a day”!
*
Igår hade jag fåt fel information gällande ”ADAC Opel e-Rally Cup” där min källa sa att dessa skulle bara kör SS1 och sedan vila till lördagsförmiddag. Så var det inte, utan batterierna räckte till båda sträckorna vilket gör att Calle och Torbjörn Carlberg är trea, 0,6 sekunder efter ledaren Christian Lemke inför lördagens sträckor. Mellan sig och Lemke har smålänningarna tuffaste hotet mot cupseger, Max Reiter, en nysning före sig.
I dagen sändning på TV4 Sportkanalen var där ett långt inslag om cupen där Opel Motorsports Jörgen Schrott och Calle figurerade. Blev snudd på lika rörd när Calle snackade som när Tom Kristensson blev intervjuad under Junior-WRC-tiden. Calle lyfte även fram hjälpen han fått från ”Smiling Tom” som gjorde starten i finalen möjlig.
– Med det stödet är det nu jag som är ”Smiling Calle”!
Stort att nämna Tom i det här sammanhanget, många ”Gilla” på det!
*
Nästa stopp för familjen Carlberg blir som föråkare i hemmatävlingen ”Novemberskölden” nästa helg. Här är man anmälda med Opel men om det blir en ”laddad Corsa” eller en med vanligt motor är oklart. Med bara timmar kvar tills tävlingsledare Jan Andersson stänger anmälan är där nu 230 anmälda. Vad är det som ofta hävdas, noter är ett måste om man vill ha anständiga startfält…
*
Noterar att det i ”Mellansverige” till nästa år planeras för en variant/utmanare till Bilsport Rallycup, samma upplägg med kortare tävlingar utan noter. Vore mig helt främmande att kritisera nya grepp, men är det verkligen sportens största problem att det finns för lite cuper?
*
I dag släppte DASU kalendern för ”Dansk Super Rally 2024” som innehåller sex deltävlingar. Premiär på Jylland i ”Yding Rally” den 20 april medan finalen även den körs på Jylland med ”Stoholm Rally” den 28 september.
Här gnälls det lite över att Sydsverige (för en skåning är detta söder om Jönköping) inte får ta del av Rally-SM 2024. Samma läge i Danmark där hela DSR-serien avgörs på Jylland. Blir faktiskt lite närmare för oss här nere om man vill kolla rally på hög nivå, att ta bron över Öresund…
*
Trevlig helg!