Sexton förare i TTA, klart med Regularity på Österlen och Hägg tar Subarun till Danmark.

Idag presenterade TTA/Elitserien startlistan för premiärsäsongen och detta med totalt sexton förare. Inga direkta skrällar de flesta har ju smart nog pumpats uti media med jämna mellanrum för maximal exponering. Dock återstår vem som ska köra Flashens fjärde ”Saab” och detta släpper han på lördag.
Fyra huvudteam och åtta s.k. satellitteam kommer att finna på plats i Karlskoga den12:e maj då serien drar igång.
– Vi är oerhört glada över storleken och kvalitén på startlistan för den första säsongen någonsin av Elitserien i Racing. Säsongen som ligger framför oss kommer utan tvekan att bli enormt spännande och vi välkomnar alla racing-fans till premiären, säger Louise Sarbäcken, marknadschef för TTA – Elitserien i Racing.
Nu måste STCC upp på scen om inte allt strålkastarljus ska riktas mot ”utbrytarna”. Kom igen nu Stureson & Co!
Igår kom inbjudan till Rally Österlens regularitytävling den 5 maj. Vad jag vet är detta första gången en sådan tävling arrangeras i Skåne och ett initiativ som är värt att applåderas. Nu är bara frågan hur stort intresset är för den här ännu udda ”rallyformen” alltså att köra enbart på idealtid? Jag är skeptisk med hänvisning till övriga försök med liknande tävlingar. Min uppfattning är att majoriteten av ”idealtidsåkarna” nöjer sig med Midnattsolsrallyt och den status som omger denna. Vanlig tävling tror jag inte är lika lockande, hoppas jag har fel!
Har tidigare skrivit om fenomenet prislappar och tävlande med klassiska bilar. Så fort ordet ”Classic” finns med, så läggs det till en nolla på alla avgifter och det stämmer även här. En startavgift på 2 500 kronor för 25 mils körning på allmänna vägar tycker inte jag känns som något budgetalternativ precis…
Noterar att Trelleborgs trägne Subaruåkare Magnus Hägg verkar överge landet vad gäller rallyåkande. Magnus med ständige co-drivern Kristian Lindberg har för avsikt att istället åka hela Danska Mästerskapet och under vintern har Subarun preparerats för asfaltrally. Premiär blir nu ihelgen när man drar till Tyskland (!) och första deltävlingen Wikinger-Rallye. Återstår att se om servicemanskapet som vanligt kompletteras med Magnus ständige följeslagare den svarta labradoren?
Säger grattis till en av motorsportens största profiler även om han för de allra flesta är en riktig doldis, Stig L Sjöberg. Han är mannen som ser till att alla bilintresserade får lämpliga tidningar i händerna mellan tävlingarna, tidningar som Bilsport och Bilsport Rally&Racing. Stig är en oförtröttlig kämpe och har nu tilldelats Guldratten av Svenska Bilsportförbundet samt Sveriges Motorfederations Kungliga Medalj. Sällan har väl någon varit mer förtjänt av dessa utmärkelser och Motorbloggen höjer på hjälmen och gratulerar.
Fick ett påpekande från en Formel 1 fantast som förklarade att Trulli heter Jarno i förnamn. Undrar då bara om den påpekande sett hur dj-la tätt det är mellan m och n på ett tangentbord…

4 svar på “Sexton förare i TTA, klart med Regularity på Österlen och Hägg tar Subarun till Danmark.

  1. Jarno är döpt efter den sedan länge förolyckade 1972 års 
    Roadracingvärldsmästare i 250  Jarno Saarinen.

    Då får man  önska Hägg lycka till i öl och Gammel dansklandet.

  2. Bra med massor av byte mellan länder, kanske vi en dag har ett Svensk, Dansk mäskerskap i rally… hade varit heftigt… ett mästerskap som innehåller båda asfalt och grus. Så allt lycka till Hägg.. hoppas han skapar nyheter i Danmark.

    1. Hej.
      Onekligen en intressant tanke med kombination SM+DM. Wilke försökte för några år sedan med Rally Öresund och bortsett från några regelkrockar var det väl vad jag minns ganska lyckat. Minns inte riktigt varför det hamnade i papperskorgen?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *