Sex sträcksegrar sedan fick Oliver bryta för dagen, trippel Toyota i topp med Ogier överst, Sportkanalen sänder lördag, rättelse om ”Snapphane” och så lite midsommar minnen!

Sex raka sträcksegrar blev det för Oliver Solberg/Elliot Edmondson i Safarirallyt men sedan var det roliga slut för den här dagen. På tre mil långa SS7 ”Kedong 2” tvingades paret med Skodan för Europol Racing att stanna efter att fjädringen havererat.

Foto. Skoda Motorsport

Fram till dess hade Oliver följt sin plan och taggade ner tempot efter inledningen. Då upptäckte han verkligen skillnaden mellan hans Skoda och de Rally1-Hyundaier han tidigare kört med i Kenya. Efter SS2 konstaterade Oliver.

Jag ”push i början men så insåg jag vilken skillnad det är mot en Rally1-bil och tog det lugnare resten av sträckan…

Ändå var han halvminuten före Kajetan ”Kajto” Kajetanowicz, Skoda och 43 före Gregoire Munster, Fiesta. 

Foto. Skoda Motorsport

Sex sträcksegrar men på sista körde vi punktring som på de här tuffa kenyanska vägarna orsakade så stora skador att vi inte kunde fortsätta, förklarar Oliver.

Vi hade inte grejor att reparera med oss så vi måste bryta för dagen, väldigt tråkigt men vi återkommer i morgon!

Nu är Munster med Fiestan från M-Sport lite överrakande både ledare i WRC2 och dessutom bästa Rally2/R5-bil i rallyt.

Foto. Skoda Motorsport

Tvåa är ”Kajto” 26 sekunder efter och som trea, tjecken Martin Prokop men långt över tre minuter bak Munster. Sträcka sju verkar ha varit en tuff nöt för gänget med Rally2-bilar, Armin Kremer (5:a) tappade sex minuter medan Daniel Chwist (7:a) blev kvar på sträckan. 

*

I WRC-klassen är det trippel Toyota i topp med Sebastien Ogier längst upp, 22,8 sekunder efter honom kommer Kalle Rovanperä. Elfyn Evans i sin tur är 43,5 efter och jagas av främsta Hyundai med Esapekka Lappi, elva sekunder efter.

Foto: Toyota Gazzo Racing

Bortsett från hybridproblemet i morse har vi haft en perfekt dag, vi kan inte vara annat än lyckliga, menade Ogier inför nattuppehållet.

Ingen har undkommit dagen utan problem av mer eller mindre dramatisk sort. Till exempel krockade Takamoto Katsuta med en zebra plus att han i morse även knäckte framvagnen. Håller ändå femte plats 1.19,4 bak Ogier och även Lappi har haft problem.

Till exempel en punktering som nästan slet bort halva bakdelen på Hyundai #4. Ott Tänak är sjua men över tre minuter efter ledaren och då är punktering plus fjädringsstrul största orsaken. Nattsvart för Thierry Neuville vars framvagn säckade ihop på SS6 och nu väntar omstart, men så klart är belgaren väck från pallen. Dani Sordo tuggar på som sexa och faktiskt bara nio sekunder bak Katsuta.

Foto:Okänd

Då har han precis som Tänak fått stanna för att släppa fram ett gäng zebror som utnyttjade sin ”förkörsrätt”. I morgon är det omstart redan 07.00 svensk tid  och då som tredje sträcka väntar rallyts tuffast bit, 31 kilometer långa ”Sleeping Warrior” som precis som alla sträckor körs två gånger.

*

Framförhållning är absolut inte Sportkanalens starkaste gren. Idag presenteras nästan heltäckande sändningar från Safarirally med fyra sträckor live under lördagen. Först ut är SS9 Elmenteta klockan 08.00. En timma senare sänds det från ”Sovande krigaren” och på eftermiddagen är det 14.00 och 15.00 som gäller.

*

Igår skrev jag om nästa deltävling i Rally-SM, ”EC Snapphanerally” 18-19 augusti vilket gav tävlingsledare CG Wilke anledning att rätta mig. 

Trevligt att du nämner oss i bloggen, dock ett litet fel. Det är bara två SS som dubblerar under lördagen!

Med detta är det alltså SS3 och SS/7 som bara körs en gång.

*

Här avslutar vi dagens rapporter och istället tar vi en favorit i repris. Historien som följer från Tylösand är från 1971 men redan året före kunde mina midsomrar kunnat få ett avslut. Då jobbade jag på en bildbyrå i Eslöv och var nerskickad till Trollsjöparken för att med kameran skildra när midsommarstången kläddes och därefter skulle resas.

När detta så skedde gick det åt h-e och plötsligt slet sig stången från repen som gubbarna höll i. Nedslagsplatsen var tämligen exakt där jag uppehöll mig och i sista sekunden lyckades jag kasta mig åt sidan innan hela rasket brakade i marken.  En kollega med större säkerhetstänk förevigade ögonblicket…

Trevlig midsommar önskar Motorbloggen. 

.Jag minns tillbaka på mitt allra första midsommarfirande ”utombys” i början av sjuttiotalet. Jag skulle få hänga med ”de store pågarna” till Halmstad och Tylösand, för där var det håll i gång. Att jag sedan kunde låna fars gula Ford Taunus 17M med tackräcke, gjorde ju inte saken sämre. Här fick både tält och allt annat plats medan kompisarna hade ”dricka och annat nödvändigt” i sina lite fräckare bilar, Volvo PV/Amazon och så en röd Opel Rally Kadett Sprint (bilen på bilden har ingett med texten att göra men den är exakt likadan som den jag körde i Halmstad). Totalt var vi väl ett tiotal personer som drog iväg på torsdagkvällen, mest killar men även några tappra tjejer hade vi lyckats lura med oss. 

Väl framme i Tylösand tog det inte lång stund innan tält och annat var på plats, festen kunde med andra ord börja. För min del med en helvetisk brygd bestående av Lemongin (finns inte längre på Systembolaget, svensk gin smaksatt med citron) och fruktsoda. När jag blev trött på ”fruktsmaken” övergick jag till Silverrom och cola, TT:s mellanöl och Bullens pilsnerkorv vilket gjorde att den i festsammanhang tämligen orutinerade Motorbloggaren snart gick på varvstoppet innan ”överfyllnadsskyddet” utlöste. Efter många timmars sömn vaknade jag uppåt middagen på midsommarafton och var då sugen på allt annat än ”helvetesblandningen” från kvällen före. Detta var dock inte något som gällde mina kompisar som fullföljde traditionen med svenskt midsommarfirande. Framåt seneftermiddagen behövdes påfyllning av mellanöl, det såldes i livsmedelsbutiker och det fanns bara en som var ”körklar” i gänget, jag. Som krav ställdes av mig att få låna den fullt rallyutrustade ”Sprintkadetten” av min allt annat än körklare kompis. Att som nittonåring med klara rallyambitioner åka in till Halmstad i en Ford Taunus med takräcke, fanns inte ens på kartan. Opelägaren var i någon sorts sjunde himmel och skickade över nycklarna utan att blinka, påfyllning av dryckesförrådet var uppenbarligen akut. Uppdraget utfördes och några timmar senare tyckte jag att sällskapet var i lulligaste laget. Samma sak tyckte en av tjejerna, som inte heller var ”imponerad” av sällskapet. Hon frågade mig om vi inte kunde köra en sväng och något annat än Kadetten var inte att tänka på. Bilägaren mumlade något oviktigt men langade åter över nyckeln samtidigt som han öppnade en ny TT. Kvällen var ljummen och jag kände mig mer som Opels rallyess Bus-Ove Eriksson eller Anders Kulläng än ”glasmästarens påg”, när jag med en snygg tjej i högerstolen cruisade runt i Halmstad. Fast likheterna med Toad i filmen ”Sista natten med gänget”, stämde mycket bättre.  Toad var killen som drog runt i en lånad vit Chevrolet Impala 1958 utan att få till det… Så småningom, sent på söndagen om jag minns rätt satte vi åter kurs mot hemmet med mig bakom ratten på fars Taunus. Kompisen åkte i baksätet på sin ägandes Rally Kadett och med en något fräschare chaufför bakom Opel-ratten. Övriga sällskapets minne av midsommaren var väl så där men jag minns än i dag glasklart när jag var ”Bus-Ove i Halmstad” och lika klart hur jag missade  ”kvalet” redan kvällen före midsommarafton…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *