Sen julklapp från SVT, Østberg värmer upp inför WRC2, Brynildsen satsar på ERC och så Jokis äventyr i SSR 1987!

Visserligen några dagar för sent för att kallas julklapp men det spelar mindre roll när SVT i går avslöjade att man fortsätter med sitt Rallymagasin inför varje deltävling i WRC. Dessutom blir det även lite av storsatsning redan i WRC-premiären Rallye Monte Carlo då man inte bara visar ett sammandrag utan även planerar att sända tre sträckor live. Som vanligt är det experten Jonas Kruse och blivande experten Maria Wallberg som sitter i studion. Jag misstänker även att Johan Ejeborg är med på åtminstone ett litet hörn i den här satsningen. Känns ändå rättvist att där finns en TV-kanal som fattat detta med intresset för motorsport, TV4 förstår helt klart inte ett dugg…

*

Foto: Tommy Svensson

På nyårsafton eftermiddag berättade Mads Østberg att han värmer upp med två NM-tävlingar på hemmaplan innan det är dags för WRC2 i Monte Carlo. I Sigdalsrally den 18 januari kommer han och Torstein Eriksen att köra bort  rattrosten inför första starten i WRC2 2020. Däremot blir Rally Finsskog som körs helgen efter Monte mer för att finslipa inför Rally Sweden två veckor senare, Hur Mads säsong komme att se ut för övrigt lovar han att återkomma med inom kort.

*

I år har Eyvind Brynildsen tävlat sporadiskt med sin R5-Skoda vilket inte blir fallet i år. Istället storsatsar han med österrikiske co-drivern Ilka Minor på att vinna i ERC. Paret kommer att köra med en Skoda från TOK Sport som lyckades fantastiskt bra 2019 med att hjälpa Chris Ingram till att bli förste brittiske EM-vinnaren i mannaminne. ERC-satsningen betyder dessvärre att Eyvind  troligen hoppar över Rally Sweden men med åtta planerade EM-tävlingar får han säkert ändå ”ralla” tillräckligt under 2020.

*

Före nyår reflekterade Harry Joki lite över sitt öde i South Swedish Rally 1987. Om detta har jag tidigare skrivit i Motorbloggen hur han rullade på näst sista sträckan som startade i Hörröd för att gå i mål i det som i folkmun fortfarande kallas ”Degeberga motocrossbana”. Med Harrys (hoppas jag) tillåtelse återger jag berättelsen från honom här.

Foto: Tommy Svensson

”Hittade denna artikel, tror den varit med förr, men visar den igen. Vi vann SS1 totalt med denna 1 600 Peugot 205 GTI, men tappade på Kosta över 30 km ned till 4:e platsen efter en incident. Därefter hade vi hade en bra fight med Per Eklund Audi Quattro om tredje platsen under tre dagar. Med fyra SS kvar så åkte vi fullt över dubbelhoppen på ?? SS på Österlen och landade på vänster framhjul. Mekanikerna kollade, men kunde inte hitta något fel. På näst sista SS med full fart på 5:an in i en höger försvann styrningen och bilen slog i någonstans och sedan blev det en låååång flygfärd innan vi kom ned på moder jord igen. Vi rullade flera varv genom ett hål i en stenmur innan det tog stopp.

Det tog 26 minuter innan vi var iväg igen eftersom kulbulten hoppat ur styrspindeln, men bulten satt kvar. Det visade sig att bulten var helgängad och hade sträckt sig i landningen tidigares var ganska brutal.

Väl i mål på denna SS så fick mekanikerna plugga i medel i kylare för det fanns visst inget vatten kvar, hål i växellådan pluggades, oljelylaren trasig som togs bort, rutor sönderslagna som byttes till plast, resten fastsatt med tejp och dylikt.
10 minuter tog jobbet och sedan kunde vi åka till sista SS och avverka den. Det visade sig att nedre motorfästet alternativt växllådsfästet var av så motor och växellåda for runt där framme under sträckan, men det gick att åka fullt med skrotet ändå. Det blev en svettig avslutning för de rutinerade mekanikerna som gjorde sitt yttersta som vanligt.”.

Foto: Tommy Svensson

Själv såg jag inte rullningen då jag var på väg till starten på sista sträckan, klassiska Stänkelösa som bemannades av SMK Hörby. Då hade redan de första bilarna kommit dit och väntade på att klocka in i TK:n och där stod trion som tog hand om pallen detta året, vinnaren Thorbjörn Edling, tvåan Erik ”Eken” Johansson och så även trean Per Eklund. När jag passerade gänget gav Per en målande beskrivning om en våldsam rullning för övriga dock utan att jag fattade vem det hela handlade om så jag var tvungen att fråga.

Pilot-Joki och där fick han nytta av sina flygarmeriter, förklarade Per.

När sista sträckan började rulla igång beslöt jag att åka mot sträckmålet och vänta in #11 Peugeot 205 GTI för att sedan följa den mot slutmålet. På  en parkeringsficka vid Everöd var det dags för service i syfte att få ”skrotet” att rulla de återstående två milen till slutmålet i Kristianstad. Självklart stannade jag till och fick bevittna skådespelet när mekanikerna jobbade frenetiskt för att rädda vad SM-poäng man kunde.

Foto: Tommy Svensson

Under tiden förklarade huvudpersonen för mig vad som hänt och det är ungefär den berättelsen ni kan läsa här med Harrys egna ord. Operationen lyckades, Harry och Kenneth Jönsson tog sig i mål som 61:a totalt och åtta i klassen. Onekligen en bedrift som växer än större när man ser att bara 64 kom i mål detta år medan 57 ekipage tvingades bryta. Dock inte Harry och Kenneth…

*

Avslutar med att säga stort tack för alla nyårshälsningar som jag/Motorbloggen fick igår. Själv är jag jättedålig på detta, både med att göra egna hälsningar och likaså att på nätet skicka runt olika kul grejor  ( kom 24 stycken sådana till mig  under gårdagen). Men tro inte att jag är otacksam, handlar mer om att få tiden att räcka till…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *