Meeke på ”Dakarbänken”, Lappi som väntat klar för M-Sport Ford, Tänak vill ha sämre väder, vem gör Bulacia Wilkinson sällskap, Carlberg laddar med R2-Fiesta, mycket vinter i Sandviken och varför hålla nyheter inom en trång krets?
Börjar med en intressant nyhet från Jeddah där man som bäst laddar för 2020-upplagan av Dakarrally. Hit har nu plötsligt och högst oväntat Kris Meeke anlänt. ”The Ulsterman” sitter på Dakar-bänken redo att hoppa in när och om, en ännu icke namngiven förare skulle missa att komma till start. Kan detta kanske vara hans nya gren när av allt att döma WRC-karriären är på väg att avslutas?

*
Idag avslöjar spanska rallysatjen AS det som nog de allra flesta redan räknat ut, att Esapekka Lappi fortsätter sin WRC-karriär hos Malcolm Wilson och M-Sport Ford. Lite kul är detta att spanjorerna var flera timmar före M-Sport Ford själva med att gå ut med nyheten som ”The Blue Oval” så småningom satte rubriken med, ” YOUNG AND AMBITIOUS TEAM FOR 2020”. Lappi kör full säsong precis som Teemu Suninen medan Gus Greensmith får ett något stympat program med nio icke preciserade tävlingar i WRC-Fiestan. Mest troligt blir det då de europeiska deltävlingarna som den talangfulle britten koncentrerar sig på. Något som i sin tur torde innebära att han finns på plats i Rally Sweden. Om det nu blir så, får årets upplaga av den värmländska fartfesten minst lika många om inte fler WRC-bilar än 2019.

Wilson &Co är märkbart stolta över att ha WRC:s yngsta team med en medelålder på 25 år i förar/co-driver uppställningen. Men även mekanikerna är unga runt 30 år och teamchef Richard Milllener är faktist bara 35 år gammal. Så klart är Lappi glad över en fortsättning i WRC efter Citroêns chockbesked före jul.
– Ser verkligen framemot detta nya äventyr och är spänd på att se vad jag och Janne (Ferm) kan åstadkomma hos M-Sport Ford med sin stora passion för rally, förklarade Lappi.
– Vi startar testerna den här veckan och det ska bli intressant att upptäcka Fiestan. Senast jag körde Ford var det med framgång (2012 i Finland med en Super 2000-Fiesta) och nu hoppas jag att ”we can push for great results”!

Senast M-Sport hade en helt blåvit line up var 2008 då Miko Hirvonen och Jari-Matti Latvala gjorde det som nu Lappi och Sunninen ska göra i år, alltså vinna så mycket som möjligt.
*
Blir så klart också oerhört spännande att se vem av Ott Tänak och Sebastien Ogier som lyckas behärska sina nya tjänstefordon bäst i Rallye Monte Carlo. Har noterat och vet inte om det är ett tecken på något, att Ogier med eftertryck förklarat att han inte vill ses som någon ”förste förare” hos Toyota. Kan i mina ögon vara ett sätt att mentalt förbereda sig och omgivningen på att det inte blir så lätt att axla Tänaks guldmantel.

Tänak själv har nu testat sin Hyundai och gjort detta på samma inställningar som Thierry Neuville och Sebastien Loeb kört på. Set up som passade honom väldigt bra och enligt Tänak var det enbart mindre justeringar som behövdes för att han skulle känna sig komfortabel i bilen. Omdömet från honom efteråt var att ”bilen är bra och lättkörd”. Nu vill han bara få till test under sämre förhållande utanför bilen då vädret under testerna var perfekt, något man knappast lär kunna förväntar sig i Alperna.
*
19-årige Marco Bulacia Wilkinson från Bolivia har gjort klart med sju starter i WRC3 och där sex redan är spikade. Trots sin ringa ålder är Marco mer än rutinerad med 50 starter i ryggen under sina fem år som rallyförare. Inte heller Grupp E eller VOC som använts utan uteslutande 4WD-bilar och de senaste åren först R5-Fiesta för att 2019 kört mest R5-Skoda. Nu blir det dock bilbyte till en Citroén C3 R5 och med denna väljer bolivianen mest rallyn som liknar dom i Sydamerika. Så klart finns Argentina och Mexiko med men även Portugal, Sardinien och Turkiet har vissa likheter med hans hemmavägar. Det som sticker ut är Wales och så väljer han fortfarande på om det ska bli Finland eller Safari som sjunde tävling. Inte bara titelfajten Tänak vs. Ogier som blir intressant framöver, minst lika spännande är att se hur WRC2 och WRC3 kommer att se ut.

Med Greensmith i WRC lär inte han bli något namn för M-Sport i någon av R5-klasserna, mer än möjligtvis i något enstaka inhopp. Än så länge är det vad jag kan komma på bara Mads Østberg av de kända namnen som gått ut med sina planer. Sedan nämns även Ole Christian Veiby, Johan Kristoffersson(bilden), Oliver Solberg, Gryazin som mer eller mindre klara, men till vilka klasser och med vilka bilmärken är ännu inte officiellt.
*
Ännu inte på riktigt denna nivå är talangen Calle Carlberg som 2019 dubblade med att köra både Suzuki i 1300 Rallycup och 940 Grupp F i Sydsvenska Rallycupen. Året har varit minst sagt hyggligt för Calle som körde upp sig från C-förare till A på ett halvt år. Att detta skedde genom flera klassegrar är ganska naturligt. Till och med så att han och pappa Torbjörn ledde 1300 Rallycup när bilen bara stannade i Kullingstrofén, även då i ledning. Detta gjorde att han avslutade året med Volvon och vann sin klass i Rally Blekinge.

Nu vill Calle gå eller mer rätt, köra vidare i karriären och det väljer han att göra med en R2-Fiesta.
– Till slut föll valet på att köpa en egen R2-bil för att helt kunna styra vilka tävlingar man vill åka och själva prioritera var man lägger pengarna, förklarar Calle.
Genom att driva teamet i egen regi hoppas man hålla ner vissa kostnader för att i stället kunna köra fler tävlingar. Inte heller klart om Calle kör själv eller går in i något dem med sikte på teammästerskapet i Rally-SM. Att köra hela SM-serien är målet och just nu pågår arbetet med att säkra budgeten för detta.
*

Som bekant är det Sandvikens MK som står som värd för årets SM-premiär med ”Rally Bilmetro” helgen 31 januari-1 februari. Rutinerade tävlingsledaren Kalle Andersson ser framemot att få se SM-gänget hos sig om en månad.
– Det känns inspirerande att få arrangera en SM-tävling igen, säger Andersson.
– Vi är ganska rutinerade nu, jag tror detta blir vårt 15:e SM. Men det kittlar ändå lite mer att få göra en SM-tävling än en mindre lokaltävling.
Vintern är alltid lite riskfylld årstid att arrangera rallyn under men Kalle och hans kompisar har valt att lägga banan till ett ”vintersäkert” område nordväst om Sandviken. Något som än så länge verkar lovande då det ser bra utmed både snö och is i området.
– Området kanske inte är optimalt om man ser till närheten till Sandviken, men det ser bra ut just nu på sträckorna, fortsätter Kalle.
Rally Bilmetro är den första av totalt sex deltävlingar i Rally-SM 2020 med sex sträckor. En publiksträcka kommer att inleda rallyt vid Travet i Gävle fredagen den 31 januari.
Någon fara för Hälsingerallyt som körs redan den 11 januari verkar det inte heller vara med rejält med snö och även isbotten på sträckorna. Hit har Klassiska Rallycupen valt att förlägga sin premiär och runt 40 ekipage är anmälda hit av de 67 som hittills anmält sig. Samma dag och även här med bra vinter, kör även MK Ratten ”Finnskogsvalsen” som är första deltävling i VOC Mekonomen Rally:s ”Sverige/ VinterSerien”. Förvånade nog är det dåligt med anmälningar till Torsby, idag bara 33 anmälda varav 22 ”VOC:are”. Sämre vinter är det i Ilsbo, Hällefors och Tierp som alla tre tvingats ställa in.
*
Avslutar med att ännu en gång konstatera hur illa och nästan nonchalant många svenska förare och arrangörer hanterar media. När man har nyheter att presentera som mycket väl skulle intressera mer än den närmaste kretsen av Faceobook-vännerna borde man lyfta blicken och delge fler dessa nyheter. Ett par sök efter mailadresser och genomslagskraften blir något helt annat. Egentligen helt ofattbart att man ena stunden gnäller över hur svårt det är att hitta sponsorer för att i nästa stund välja att inte sprida nyheter om sig själva utom till de närmast sörjande. Blev därför så glad när jag fick Calle Carlbergs mail där han kort berättade om sina planer för 2020. En ung kille som fattat det simpla, ”syns du inte finns du inte”. Tänk om fler där ute i rallysvängen tänkt som Calle, då hade där också blivit ett helt annat drag i sporten. Många ”Gilla-tummar” på detta Calle och Torbjörn!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.