Sebastien Ogier klar för VW 2015, Neuville snabbast på shake down, Breen samma i ERC och en Rolls bland vävdamerna!

Klockan 18.08 rullar näst sista deltävlingen i WRC 2014 i gång, Rally de Espana med en superspecial inför storpublik i BarcelonaBloggSalou och där planen hos Sebastien Ogier säkerligen är att säkra sin andra raka titel. I morse avslöjades också att Jost Capito kan köra med samma ”line up” även nästa år med WRC Rallye AustraliaOgier, Latvala och Mikkelsen i WRC-Polon.
Sist att bestämma sig i trion var som bekant Ogier och idag medgav han att han kunde ha lämnat besked tidigare.
Men det har aldrig varit någon tvekan hos mig utan att stanna kvar hos VW. Varför skulle jag byta från det bästa teamet, undrade Ogier lite retoriskt när han blev pressad inför förmiddagens shake down.
VW-bossen Capito var nöjd.
Vi har fortfarande de för tillfället tre bästa rallyförarna i världen och kontinuitet är en viktig faktor för succé i motorsport.
– Jag är helt säker på att detta kommer att innebära ännu mer framgångar framöver för vårt team!
Varken Capito eller Ogier själv vill avslöja för hur lång tid man skrivit kontrakt, själv tror jag på ett-års kontrakt. ”Seb” vill säkert ha en ny chans att om ett år  fylla på kassaskrinet med lite nya euro…

*
Med dagens besked försvann också en stor del av rockad möjligheterna till 2015. Om Mads Östberg flyttar till Ford som det ryktas skulle jag kunna tänka mig att Dani Sordo ligger bra till för att återigen få en Citroén-ratt i händerna till 2015. Där får han Kris Meeke som teamkompis såvida han inte går bort sig totalt i Spanien och England.
Östberg och, ja vem då hos Ford? Mikko Hirvonen känns tyvärr vara nära ”the end of the line” och jag blir väldigt förvånad om han sitter i en WRC-bil med fullt program efter nyår. Kanske någon av Hyundai-åkarna ersätter, tänker närmast på Juho Hänninen som gjort några fina inhopp hos M-Sport tidigare. Dock även några bottennapp, men det har kanske Malcolm Wilson glömt…

*
Eller varför inte ett helt nytt namn och samtidigt som jag skriver detta, plingar det i mejlkorgen från en tipsare som önskar att vara anonym. Källan skriver: ”Enligt rykten från säker källa ska Pontus Tidemand redan vara klar för en ”fabriksstyrning” nästa år. Ryktet spreds från säker källa…
Kanske Du redan visste detta men det är ju en god nyhet för din väldigt trevliga motorblogg som jag läser med stort intresse. ”.
Känns lite avlägset men varför inte, Pontus har ju inte gjort bort sig, tvärtom vill jag påstå de gånger han fått chansen under Mr Wilsons vingar.

*
I förmiddags pröjsade WRC-åkarna vägtull som synes på Twitterbilden som alla andra på väg ut från BloggVägtullSalou till knappa tre kilometer ”ner skaknings-sträcka” och här var det Hyundai i topp genom Thierry Neuville. 0,3 sekunder efter var Ogier och ytterligare två tiondelar långsammare nästa Hyundai i händerna på ”local hero” Dani Sordo.
Att vara tvåa på uppvärmningen bekymrade inte blivande världsmästare Ogier, dessutom fjolårsvinnare i Spanien.
– Känner ingen press, har redan en VM-titel och nu leder jag med 27 poäng så varför skulle jag känna detta?
– I morse handlade det bara om att känna så att Polon var okej, inget annat…BloggWRCSPAIN

*
Överraskning nummer ett var Robert Kubica som fyra och ukrainaren Yurij Protoasov i sitt andra WRC-framträdande på femte plats.
VW-åkarna Mikkelsen och Latvala körde sin som sexa och sjua. Topp-tio avslutades med Mikko Hirvonen, 2,6 sekunder långsammare än belgaren i topp. Märkligt nog finns ingen Citroén-åkare bland de tio snabbaste. Hade man kanske inte pengar till vägtullen så man fick vända igen…
Tipset inför Rally de Espana.
1. Sebastien Ogier Polo
2. Dani Sordo Hyundai
3. Andreas Mikkelsen Polo
4. Mads Östberg Citroén
5. Thierry Neuville Hyundai.
Latvala saknas i tipset och jag tror inte på honom den här gången.

*
Även inför Rally du Valais ingående i ERC kördes ”shake down” i förmiddags och det blev irländskt i topp genom Craig Breen. Inte bara en utan två Peugeot 208 T16 i topp då Breens märkeskompis Kevin Abbring var näst snabbast. ERC-ledaren Esapekka Lappi klockades för tredje tid med Skodan. Vädret i Schweiz är inte riktig som här hemma, lite småkyligt och det virvlade faktiskt snöflingor i luften när förarna körde på det som klassades som ” a tricky stage”. Berättas även att de flesta sträckorna är rena, men på några har snön lagt sig. Rally du Valais startar ikväll med tre sträckor på totalt drygt tre mil, fortsätter sedan över fredag och lördag.

*
En stor liten rallynyhet är att BloggDMACKDMACK Fiesta Trophy byter motorer från den fyrcylindriga 1600-kubikaren i dagens R2-Fiesta till tre cylindrar, 1000-kubik och turbo i EcoBoost-motorn. Malcolm Wilson berättade i Salou att testerna med nya motorn börjar nästa månad och till premiären för DMACK Fiesta Trophy, Rally Portugal i slutet av maj ska nya motorn vara färdigutvecklad.
Även om motorn är mindre är vridmomentet högre och vi är helt övertygade att den kommer att bli mycket konkurrenskraftig i klassen, menade Wilson.
DMACK kör vidare med samma koncept som i år, fem tävlingar där vinnaren får en fri säsong i WRC2. I år har tolv förare kört i ”Trophyn” och till nästa år hoppas man utöka till sexton. Kanske kan till och med en svensk förare bli aktuell? Finns ju några tänkbara kandidater, tänker t.ex på Mattias Adielsson och Emil Bergkvist.

*
Finbesök blir det på Gran Turismo Expo i Göteborg i början av november då F1-förare Marcus Ericsson kommer på besök. Mässan satsar i år på en stor Formel 1-salong där den svenske F1-stjärnan gör ett av sina få framträdanden i Sverige. Precis som tidigare år får mässbesökarna också uppleva några av världens mest exklusiva sportbilar, Maseratis 100-årsjubileum och flera sportbilspremiärer för Sverige.
Arrangören berättar också stolt: ” Gran Turismo Expo är även en livsstilsmässa med bilen och det goda livet i fokus.”. Hoppas man inte glömt bort att bjuda livsnjutarna Fridolin/Romson

*
Idag skickade nyhetschefen mig på den 31:a upplagan av ”Vävdagarna” i Glimåkra. Känns tämligen långt, väldigt långt från att hamna i Motorbloggen. Men ingalunda, istället var det klockrent.
När jag skulle plåta en senegalesisk manlig vävare som gjorde sitt hantverk utomhus, stack där plötsligt fram en omisskännlig front. Kylaren hos en Rolls Royce är ju svår att missa och frågan var så klart, vad gjorde den här bland vävintresserade damer i övre medelåldern? Tog inte så lång stund innan jag spårat ägaren som visade sig vara gotlänning och så klart verksam i väveribranschen. Den lycklige ägaren till den brittiska aristokraten hette Oscar Almgren och var mer än villig att berätta om sin ”Rolls”.
Det är en Rolls Royce Silver Cloud från 1960, importerad från USA och som jag ägt sedan 1996, berättade Oscar.
BloggRollsDet roliga med bilen var att den fungerade som bruksbil, dessutom oftast med husvagn på dragkroken.
Runt tusen mil om året kör jag med bilen ofta med husvagnen bakefter och den är faktiskt inte så bränsletörstig som man kan tro, fast det klart den är ju inte snål…
Bilen är en så kallad ”rullande renovering” och det mesta har blivit utbytt under tiden som Oscar stått som ägare. Till exempel är den omlackerad i den av Oscar själv komponerade två-färgade kombinationen gräddvit och vinrött.
Från början var den helvit men jag tyckte detta var snyggare…
Är det inte dyrt att ha en Rolls Royce som vardagsbil undrade jag?
Inte alls, den är skattebefriad och försäkringen kostar under tusenlappen om året, berättade Oscar men tillägger.
Reservdelarna däremot är ruskigt dyra och när jag skulle ha två nya vindrutetorkare kompletta med armar och allt ville man ha 6 000 kronor stycket för original.
Visade sig att Biltema hade nästan exakt likadana för 227 spänn styck, lite skillnad…

 

Ett svar på “Sebastien Ogier klar för VW 2015, Neuville snabbast på shake down, Breen samma i ERC och en Rolls bland vävdamerna!

  1. På tal om Gotland , nu i helgen är det GGN dvs Gotland Grand Nationals . Det är en av världens största Enduro tävling sett till antalet anmälda , förra året ca 2200 förare anmälda i år 2344st .
    En utmaning av guds nåde , slingan mäter ca 2,2 mil och eliten hinner med 6-7 varv på tre timmar . Dom som har kört säger att det är ngt alldeles speciell upplevelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *