Petter Solberg kör DM-finalen med Toyota, Mattias ende svensk, Opel-Emil krasslig, DMACK -final i helgen och Rookie-Robin laddar om!

Nu värker det i rallytarmen hos WRC-vinnaren 2003, BloggPetterPetter Solberg (bilden). Först blev det klart med en start i Belgien med en äldre WRC-Citroén och nu tar Petter ytterligare ett kliv bakåt i historien. Till finalen i ”Danska Mesterskabet”, ”Danboring Rally Denmark” är Petter anmäld med en Toyota Celica GT4, en bil som han och Henning började sin färd mot WRC i början av nittiotalet.
Tävlingen körs i trakterna av KjellerupMidtjylland med start fredagen den 31 oktober. För Petters del blir det att gå ut som bil nummer två efter Esben Hegelund som sitter i rallyts häftigaste bil, en WRC-Fiesta med nummer ett på dörrarna.

*
BlogggMattiasEnde svensk i startlistan är nykorade svenske mästaren Mattias Adielsson, Göteborg som fått smak på asfalt med sin Peugeot 208. Den här gången med Christoffer Bäck i högerstolen och paret går ut som tjugonde bil av totalt 49 anmälda.

*
Det lyckades inte för Emil Bergkvist att få ihop budget för en start med en Opel Adam R2 i SM-finalen, Rally Uppsala, utan det blev en Grupp H 940 som ersatte. Hans värste konkurrent i tyska Opel Adam Cup, ledaren Jacob Madsen hade bättre tumme med plånböckerna och kommer till start i DM-finalen med just en sådan Opel Adam R2 som Emil hade hoppats på. Störst hjälp med stålar har Jacob fått från Opel Danmark (hur mycket var Opel Sverige beredda att gå in med för Emil till Rally Uppsala kan man ju undra?).
Madsen som bara är 19-år korades i januari till ”Årets talang” av det Danska Bilsportförbundet ”DASU”. Nu ska han via sin talang genom att vara snabbare än nykorade danske och norske rallymästaren i klassen, Kim Madsen respektive Steve Rökland.
Det bliver spændende at skulle kæmpe med Kim og de udlændinge ( t.ex Mattias Adielsson) som kommer. Så må vi se, om vi overhovedet kan være med, menar Jacob Madsen (hoppas ni förstår lite danska?).
Första tillfället för Jacob att prova R2:an blir på fredagskvällens ”rallyshow”. Men farten lär han ha i kroppen då han i helgen som kommer ska försöka försvara sin Cupledning i finalen ADAC Drei-Städte-Rallye. Även om en Adam Cup-bil är tamare och med sämre bromsar än R2:an så är där ändå många likheter menar Jacob, som inte är orolig varken inför finalen eller gästspelet på hemmaplan.
Hade inga som helst förhoppningar att leda Adam Cup när vi började i våras, avslöjar han.
Målsättningen var att ”ikke blive till grin”, för det är stor skillnad att köra här hemma mot konkurrenter i olika bilar. Här är vi tjugo förare i exakt likadana bilar…

*
På plats för att köra ”Tre stads rallyt” i Bayern är så klart även tvåan, Emil Bergkvist.BloggEmil kopia viktig tävling för Emil där inte bara totalsegraren i Cupen kommer att koras. Utan rallyt är även final för de observationer och tester som gjorts för att ta ut en ung talang till ADAC Rallye Opel Junior Team 2015. Nu har inte uppladdningen varit optimal för Emil som har varit sjuk i feber med magproblem sedan i fredags förra veckan. Detta har medfört att han tappat i vikt och mår allmänt dåligt. Trots detta åkte han till Tyskland för att vara med i de tester som var planerade förra helgen inför uttagningen till ADAC Rallye Opel Junior Team 2015. Tråkigt nog kunde han inte fullfölja alla moment på grund av sjukdomen. Med den bakgrunden måste det betecknas som ren bonus om det leder till en styrning i ADAC Rallye Opel Junior Team inför 2015.
Tråkigt att inte kunna göra sig själv rättvisa under testerna förra helgen, men det är inget jag själv kunnat påverka då jag blev sjuk före avresan. Känner mig fortfarande inte helt ok, men jag väljer att se positivt på det hela då det fortfarande är några dagar kvar till tävling, hoppas Emil.
Jag ser optimistiskt fram mot ett tillfrisknande då jag vet att vi har farten som behövs för att nå dom mål vi satt upp för säsongen.

*
När vi ändå är inne på de lite ”lamare” rallybilarna så har jag inte skrivit så mycket om nya ”Fiestacupen” eller som det mer korrekt heter BloggDMACKDMACK Fiesta Throphy. I helgen är det dags för final i samband med WRC Rally de Espana och leder nästan ointagligt om jag räknar rätt, gör unge estländaren Sander Pärn. Okej det skiljer 29 poäng ner till tvåan Tom Cave och det ska köras om totalt 42. Så visst kan Pärn tappa segern men det ser onekligen ganska bra ut i Spanien som bjuder på både asfalt och grussträckor. BloggSandorPärn är spänd men laddad inför uppgiften.
Min taktik blir att köra exakt så fort som krävs för att säkra cupsegern. Kommer att hålla stenkoll på Cave och köra efter hans tider. Kommer absolut inte att ”push too hard”…
Blir Pärn bara trea eller bättre är segern hans vilket i sin tur innebär sju deltävlingar i den DMACK sponsrade Fiesta R5:an i nästa års WRC2.

*
Hade ju tjuvkikat lite i nästa års rallykalender för Södra BF vilket fick SGA Patrik Persson att reagera. Patrik påpekade att detta enbart var en preliminär kalender, inget är spikat. Bland annat var jag lite för snabb med min slutsats att RS-DM skulle bantas till mer mänskliga tio deltävlingar. Patrik menar istället,
” Det ser ut att bli 11 – 12 RS tävlingar men inget är bestämt än, återkommer när det är bestämt.”.
Även vad gäller namnbytet på Sydsvenska RallyCupen är inget klart, frågan har diskuterats men det är allt, påpekar Patrik.

*
Fick ett mindre hjärnsläpp igår när jag räknade upp alla rallytävlingar som krockar i helgen som kommer. Glömde så klart en av de allra största, finalen i Svenska Rally Cupen, VÖMK:s klassiker Marknadsnatta med 184 anmälda. Självaste Mats Jonsson kommer där på besök och lär även få finna sig i att vara favorit till totalsegern.

*
Ingen säger väl emot om jag utnämner min klubbkompis Robin Svensson till ”Årets Rookie”. I våras hade han inte suttit i en rallybil, premiären avverkades i South Swedish Rallys Asfaltsprint med klasseger direkt i den ”Pierre Fransson grå 240:an”. En tävling som inte ingick i RS-DM utan här blev det premiär i juni i Eslöv med ny klasseger och sedan har det gått som tåget för Robin, ofta med unge Viktor Hansen i högerstolen. Med den sena starten innebar det att det tappades tre poängmöjligheter direkt och då är det en bragd att ändå knipa DM-bronset bakom ”asfalträvarna” Erik Andersson och Tyko Nilsson.
BloggrobinNu verkar det som att Robin känner att 240.an inte riktigt räcker till utan idag landade han en nyinköpt 940 ämnad för guldjakt 2015. Han skickade även en passning till mig, helt utan respekt för sin lite äldre kamrat.
Du är kanske sugen på att köpa en vinnarbil, undrade Robin och syftade så klart på ”den grå”. Svalde skymfen, vinnarbil har ju för f-n ”Silver-Voc:en” hemma i garaget. Dessutom har jag hört att 240:an inte är till salu, Robins pappa Mikael lär ha första tjing. Den äldre Svensson har dock lägre målsättning än sonen och informerade mig att till nästa år skulle jag inte vara för säker.
Då ska vi slåss om sista platsen, lovade Mikael.
Kämpa om sista platsen blir en helt ny upplevelse för mig, i år har det gått som på räls…

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *