Sebastien Loeb byter Citroén mot Peugeot, WRC-debutant i Anderslöv och ”Frukthandlaren” åker 940!
Dagens knall, niofaldige WRC-mästaren Sebastien Loeb byter från Citroén till Peugeot. Lugn i stormen, det gäller inte WRC utan nu handlar det om kanske alla ”biltävlingars moder” amerikanska Pikes Peak Hill Climb i Colorado sista helgen i juni. I årets upplaga, den 93:e sedan starten 1916, byter Loeb till Peugeot 208 T16, ett märke med stolta traditioner i backen. Vem minns t.ex inte 1988 när Ari Vatanen smiskade en ”lätt modifierad” 405:a uppför de 19,9 kilometerna. Eller Per Eklunds makalösa uppvisning tolv år seanre med Saaben, snacka om gåshud…
Nu är det alltså Loeb som ska försöka göra om denna bedrift i Citroëns systermärke Peugeot ihop med Red Bull, Total och Michelin. Lite tuffare än att dra uppför Dallerödsbacken på Hovdala…
På tal om WRC noterade jag att det i flyttade Anderslövsrallyt finns en debutant Johan Wernefur från Skillingaryd. Inget speciellt märkvärdigt med detta om inte det varför bilen Johan är anmäld med, en Skoda Oktavia RS WRC. Tror att detta är första gången en debutant har kommit med en WRC-bil. Förresten hur går det, måste man inte ha licens för att köra en sådan bil?
Nu uppmanar arrangörerna av Simrishamnsmixen alla som vill köra, att anmäla sig om det ska bli tävling överhuvudtaget med tanke på vintern. Tävlingsledningen uppmanar med följande text, ”Vi skulle behöva lägga en hel del jobb och pengar på snöröjning m.m. Men så länge inte ni förare anmäler er så kan vi inte satsa dessa pengar!”. Nu tar man beslut, köra eller inte köra den 4 april, så vad väntar ni på…
Fick information att det rullar på med ”Rädda Rallysverige” på Facebook, nu tangerar Olas kampanj niohundra anhängare. Detta trots att ”Motorprinsen 2” själv är i full färd med att på påskens stora motorhappening på ELMIA, rigga för att skaffa fler ungdomar till rally. Varför har vissa människor mer, så dj-la mycket mer ork och engagemang än andra?
Nu flaggar en annan entusiast, Kullings Conny Hansson för en ny Facebookgrupp med tyngdpunkt på arrangörerna. På MiV:s forum skriver Conny, ” Vi söker arrangörer som har rally på agendan att bilda en Facebookgrupp där vi kan diskutera specifika arrangörsfrågor. Förhoppningsvis få igenom frågor till SBF och få svar av SBF. Respons på våra idéer och bekymmer, att vi kan få ett bättre kontakt med dom som bestämmer, om det nu är Rådsdelegaterna, SGA, Kanslit, styrelsen eller Utskott. Gå in på Ola`s sida, så skall vi försöka skapa en grupp.”.
Ett gott initiativ och fler liknande behövs om inte sporten i framtiden ska bli en ”sport” för enbart välbeställda med tjocka plånböcker…
Skrev häromdagen att det går tungt med anmälningar till Polar Classic Rally och snart öppnar även anmälan till Midnattssolsrallyt, den 26 april för att stänga två veckor senare. I Värmlands Folkblad berättar Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt varför man valde Karlstad som ny centralort för rallyt.
– Vi behövde hitta en plats som framför allt klarar av boendet men även det logistiska. Karlstad, Örebro och Falun var de aktuella orterna som vi såg det och i och med att det här är första gången vi arrangerar tävlingen såg vi gärna att vi fick ha det på ”hemmaplan” nu.
Tanken är, skriver VF att såväl inleda tävlingen på onsdagen den 17 juli, som att avsluta det tre dagar senare med en sträcka i den i rallysammanhang, klassiska I2-skogen i Karlstad.
– Vi håller på och diskuterar med kommunen men känner att vi vill få till en riktig skogssträcka.
Torsdagen drar sig rallyt västerut mot Årjäng och avslutas med en kvällssträcka i Arvika. På fredagen beger sig rallykaravanen norrut.
– Torsby eller Sunne är aktuellt för lunchuppehåll och sedan ska kvällsarrangemanget vara i Hagfors.
På lördagen drar sedan rallykaravanen österut med sträckor mot Örebro. På eftermiddagen beger man sig mot Karlstad igen för den avslutande sträckan.
– Det är ett väldigt tryck. Vi var lite sent ute så det var många som börjat höra av sig. Intresset är stort, även utomlands vilket är något vi fram- över kommer satsa än mer på, avslutar Glenn Olsson.
Ola Wingren med Silver-Grisen dementerar nu å det bestämdaste mitt ”avslöjande” igår att det var dags för bilbyte. Lite luddig var allt förklaringen, men en honom närstående har avslöjat vad det var som fällde det nya ”VOC-projektet”.
– Gick inte att få LGF-triangeln på bakluckan godkänd varken av SBF eller av General-Fransson. Synd, annars ett spännande projekt…
Mer Volvo nytt och den här gången rör det sig om en riktig come back. ”Frukthandlaren” Magnus Larsson från Vinslöv normalt sett stenhårt engagerad i handbollen på hemorten, har köpt en Volvo 940 Grupp H. Tidigare har det bland annat varit Ford Escort och Volvo Original som gällt för den numera betydligt mindre Magnus. Ingen tvekan utan att den sydsvenska rallypubliken får en ny favorit om gasfoten fortfarande är lika tung som förr. Välkommen Magnus!
Var hittar man Ola sida på Facebook
Hej.
Du söker på ”rädda svensk rallyungdom”.
MVH
Tommy