Inget WRC för Sandell som byter till rallycross,finns Tom Tranas PV i livet och unik publikdragare på ELMIA.
Då släppte Patrik Sandell på förlåten inför vad som ska hända 2013 och det blev varken WRC eller Rally-SM för jämten. Istället är det rallycross som kommer att bli huvudspåret för Patrik under året. Ingen halvhjärtad ”messatsning” med SM eller så, utan rätt ut bland de stora pojkarna i Global Rallycross Championshipsom har premiär i Brasilien 21 april.
– I hela min karriär har jag alltid strävat efter att köra i det bästa teamet, i den bästa bilen, med de bästa förutsättningarna och nu får jag den chansen med Ford och Olsbergs MSE.
– De har varit på pallen i stort sett i alla tävlingar och dessutom vunnit mästerskapet de två senaste åren – det är en otroligt stor grej, konstaterar Patrik belåtet.
Global Rallycross Championship består av nio tävlingar totalt, varav två körs i Europa, en i Brasilien, och de övriga sex i USA. Fyra av dessa körs tillsammans med X Games och minst en tillsammans med NASCAR vilket gör att rallycross är ständigt stigande i popularitet i USA.
Nu kommer Patrik i sin Fiesta att köra emot bland annat Ken Block och Travis Pastrana, en utmaning som han omöjligt kunde motstå.
– Jag tände direkt när jag fick det här erbjudandet. Rallycross är verkligen på frammarsch internationellt. Det är en möjlighet som är för stor för att tacka nej till.
Patriks rallycrosserfarenhet är minimal och trots att han inte kört ett enda race känner han sig väl förberedd.
– Det blir ju nytt med man mot man-körning för mig. De rallyförare som tagit klivet före mig har ju lyckats rätt bra, så jag hoppas det ska funka för mig också.
-I början får jag väl framförallt satsa på att vara med bra i starten och sen kunna köra om det, säger Patrik.
Samtidigt med detta stängdes ”gamla hemsidan” med Sweden World Rally Team ner, vilket för mig är en tydlig signal att den satsningen tråkigt nog är historia.
Lite eld i rö-en på de tävlande åstadkom tävlingsledningen i Simrishamn när man hotade att ställa in om man inte anmälde sig. Nu är där 106 anmälda men även detta är en klen siffra och allra tråkigast är att notera att bara sex klassiker är anmälda. Vad händer?
När jag läste SBF:s nya uppmjukade regler vad gällde HANS reagerade jag över att man inte ansåg att VOC var en ”instegsklass”, lättnaden gällde enbart Grupp E och Grupp N 0-1400. Samma sak gjorde VOC-General Roger Fransson och kräver nu på VOC:arnas hemsida besked av rallyutskottet varför inte VOC ansågs vara ”instegsklass”? Jag håller med, är där någon klass som lockar nya talanger så är det väl här. Säger som Ola S..
– Gör om gör rätt!
Fick igår bilder på Thomas Nilssons (tävlande för SMK Hörby) nybyggda Volvo PV av årsmodell 1962-63. Bilen är byggd som en replika på Tom Tranas vinstrika bil med registreringsnumret OA48909. En PV som Trana t.ex vann RAC-Rallyt med 1963.
I slutet av sextiotalet köptes vinnarbilen av Volvokändisen Bengt Qvist från Tomelilla och var sedan en flitig gäst i de sydsvenska tävlingarna. Minns mycket tydligt Bengt med sitt svarta skägg och som alltid var med i toppstriden trots den då något antika PV:n. Allt har sin tid och 1971 byttes PV:n mot en nyare Volvo 142 och här slutar också spåren av OA48909. Därför är Thomas väldigt nyfiken på om någon vet vad som hände PV:n efter att den lämnade Skåne i mitten av 1971.
– Skulle vara kul att få reda på om den fortfarande finns ”i livet” eller är skrotad, menar Thomas.
– Sista spåret är att den är avförd ur registret 71 05 06 och nu hoppas jag att någon bloggläsare kan berätta vad som hände bilen efter detta datum?
Är där någon som vet något om bilen så hör av er, Thomas blir jätteglad!
Min ständiga infokälla Carsten Magnusson har i likhet med åtskilliga andra tusen besökare varit på besök på ELMIA. Nu hittade han direkt vad det var som drog folk och det var varken Colin McRaes gamla WRC-Focus eller något annat miljonbygge. Nej folket flockades istället runt den här härligt rubinröda Opel Kadetten med enbart 281 mil på mätaren. Fantastiskt med bara 281 körda mil och detta för en bil som är så intimt förknippad med körglädje. Ägaren måste ha en karaktär av nästan otroliga mått, äga en kör/njutningsmaskin och ändå bara nöja sig med att titta…
En sån Kadett, fast babyblå, hade mor min när jag höll på och ta körkort, det blev en del övningskörning i den och även en del efter man fått ”lappen”, vi hade kvar den gamla reklamlappen som låg i bilen på försäljningshallen:”Nya Opel Kadett, 0-100km/h på 34 sekunder” denna gamla 997cc motor, om jag inte minns fel, var kraftkällan i en väldigt plåtig burk, när man drar igen dörren känns det som att man sitter inne i en ölburk utav klangen 😉
Hej.
Nu tar vi det lite lugnt, bayblå? En klassisk Opelfärg, Laupiz Blau är den korrekta beteckningen, babyblå aldrig…
Sedan ”plåtig burk”? Noterade du aldrig den svulstiga stolklädseln, det tjocka innertaket och de heltäckande dörrsidorna. Allt detta för att göra resan så gott som helt ljudisolerad.
Undrar om du inte tog körkort i en Ford!
MVH
Tommy
Helt säker på att det var en Opel för efter denna skräckupplevelse så har det inte varit någon sådan i min ägo 😉
Den svulstiga stolklädseln var jämförbar med ringen på Gustavbergare .
Hej Jimmy.
Ta det lugnt med äggtoddyn! Skräckupplevelse och toaring när vi snackar om Kadett A, jämförbart med att svära i kyrkan eller köra rally med för gammal overall…
Glad Påsk
Tommy