SBF:s ordförande KåGe Schildt är medveten om säkerhetsproblematiken!
Motorsverige har sorg idag efter att isracingåkaren Peter Koij från Falun omkommit i samband med tävling i Västerås i onsdagskväll. Isracing är en tuff sport men den här gången blev det för tufft!
Känns lite underligt att efter en sådan händelse klaga på SBF som vill förbättra säkerheten inom racing och rally. Men där är trots allt en viss skillnad att jaga runt en speedway/isracingbana mot att köra ett RS-prov på en industriplan i en Grupp-E Golf. Jag tycker det är skillnad åtminstone…
Nu verkar det dessutom som om proteststormen blåst hela vägen till Bilsportförbundet i Sollentuna och idag la man ut följande på hemsidan:
” En av de punkter som Förbundsstyrelsen kommer att diskutera vid sitt nästa möte den 8 april är säkerhetsutrustning, både den personliga och den som finns i tävlingsbilen.
Förändringar i det tekniska reglementet för nationella och internationella klasser inom rally, racing och rallycross har tidigare publicerats gällande overaller, bälten, stolar och hjälmar (HNRS).
– Vi har fått många mail i frågan, och är väl medvetna om situationen, säger förbundsordförande Kåge Schildt.
Ärendet förbereds för närvarande, och kommer att finnas med på styrelsemötets agenda nästa fredag.
– Styrelsen värdesätter alla synpunkter som inkommit och vi förstår problematiken. Därför ska vi diskutera ärendet grundligt med bilsportens bästa för ögonen, avslutar Kåge Schildt.”
Jag är helt säker, de nya reglerna hamnar i papperskorgen. Nu är det inte så att jag menar att allt är bra som det är och det är bara att köra vidare, absolut inte. Tävlar man i internationella tävlingar har man ofta som man säger ” börsen i ordning” och då är det helt OK att man även har hårda, läs dyra krav på säkerhetsutrustningen.
Men väljer man att tävla mer på ”hobbynivå” måste det kunna ställas rimliga krav på till exempel personlig utrustning, overall och övrig klädsel. Besiktiga den noga vid tävling, trasiga och smutsiga overaller ska självklart till soptippen. Hel och ren oavsett ålder, kör på så länge skicket är sådant. HANS-skydd rekommenderas starkt och ska fortsätta vara krav på SM-nivå. Kan till och med tänka mig det som krav i rally medan RS och Sprintar undantas.
Femårsregeln på stolar och bälten förlängs till minst tio år. Samma sak här hela och rena stolar/bälten är OK, motsatsen innebär raka vägen till Återvinningen. Har bilen varit utsatt för någon form av krasch, så krävs extra noggrann besiktning av stolar och bälten av teknikerna.
Men som sagt jag tror inte att de tidigare beslutade reglerna blir verklighet. Så pass lyhörda är jag säker på att KåGe Schildt och övriga i Bilsportförbundet är. Vad skulle de vinna på att sänka antalet aktiva med kanske trettio-fyrtio procent?
Bil o motorcyckel när det gäller skydd är som Hjälm o halmhatt, ta det lite lungt o hispa inte iväg på nedläggning nu SBF, trots allt det tragiska med olyckan i isracetävlingen . Vi deltager i sorgen efter en förare som alla vet älskade sin sport o utövade den med framgång,Bengt.
Jag tror nog att SBF ser över detta med säkerheten så att det ställs rimliga krav för vad ändamålet kräver annars är det stor risk att klassisk racing o rally självdör som det redan gjort p.g.av idiotiska regler, Kåge har ju också ett eget intresse då han gör lite inhopp på banorna med sin Austin Healy.