SBF:s nya regler innebär prischock för rallyåkarna och hotar återväxten!

Igår var det den årliga förarträffen på motorklubben och en av punkterna var som vanligt genomgång av nyheterna i rallyreglementet. Efter detta kan man osökt ställa sig frågan om Svenska Bilsportförbundet har som huvuduppgift att göra livet surt och dessutom väldigt dyrt för utövarna. Vi var flera som gick hem efter mötet, klart medtagna av ändringarna och allra värst drabbas utövarna av Historisk Rallysport.
Vad är då nyheterna, jo från och med 2012 gäller FIA-reglerna fullt ut vad gäller säkerheten även i den här klassen. Ett beslut som kommer att kosta multum för utövarna. Min kollega gjorde ett snabbt överslag och det hamnade på 41 000 kronor som han måste investera för att kunna köra sin klassiker i en handfull tävlingar till nästa år. En ofantlig summa för en kille med vanlig lön och han konstaterade också ganska snabbt att tävlingskarriären var över!
Dråpslaget eller chocken består av att den s.k ”femårsregeln” införs på stolar, bälten, underställ och föraroverall. Som ytterligare lök på laxen, införs dessutom även HANS-skydd, vilket kräver nya hjälmar. För kompisen en slutnota på över fyrtiotusen…
Som Södra BF:s Janne Rydh så sant konstaterade på mötet.
– Rally är varken, ofarligt, billigt eller särskilt rättvist!
Ja men det är väl bra att man höjer säkerheten? Jo, men till vilket pris kan jag då tycka. Här snackar vi om bilar, t.ex min Kadett -64:a med sjuttio hästkrafter och i denna ska jag då investera i samma säkerhetsutrustning som Sebastien Loeb har i sin WRC-Citroén. I min värld, till skillnad från FIA:s och även SBF:s för den delen, är där en viss skillnad mellan Kadetten och Cittran, jag kan dock ha fel!
Reglerna kommer framöver även i Volvo Original, år 2013 och Grupp E 2015. Lite kul är det att overaller äldre än fem år, som ska skydda mot eld, måste bytas oavsett i vilket skick de är. Samtidigt är det förbjudet att plocka ur den brandfarliga inredningen i Originalaren. FIA-logik kallar jag sådant här…
Min chockade kompis hittade också en ny vinkel, miljön och menade att Bilsportförbundet är så noga med miljön. Men hur rimmar miljötänket med att skrota fullt användbar tävlingsutrustning? Kan inte annat än hålla med.
För mig känns de nya reglerna som ett dråpslag och jag ser oerhört allvarligt på återväxten i sporten. Tänk den 20-åring som vill börja åka rally. Först säkerhetsutrustning på runt 40 000 kronor. Sedan ska han ha en bil att tävla med och vi tar en billig VOC:are, ändå hamnar vi runt 50 000 kronor. Därefter ska han köra tävlingarna och lågt räknat rasslar då ytterligare runt 4000 spänn ut ur plånboken per tävling. Första tävlingsåret slutar notan på omkring 120 -130 000 kronor och då förutsätter vi att han eller hon inte kraschar allt för ofta!
Är där verkligen någon som tror att vi får fulla startfält om tre-fyra år, jag tror det inte!

9 svar på “SBF:s nya regler innebär prischock för rallyåkarna och hotar återväxten!

  1. FIA eller SBF är inte till för oss aktiva, arrangörer eller publiken. Man vill tydligen ta död på denna sport så fort som möjligt. För egen del blir detta det sista året jag tävlar. Bilarna får sedan gå till skrot för de går ju inte att sälja när ingen har råd att tävla. Där rök ytterliggare några hundra rusen.

  2. Det här har utan tvekan blivit dagens snackis på internet! Var i regelboken kan man hitta något om 5-årsregel på overaller och hjälmar?
    Det går att utläsa att overallerna ska uppfylla FIA 8856-2000, inget annat. Går jag sedan vidare och läser kraven i FIA 8856-2000 på Fias hemsida hittar jag inte heller något om att grejerna bara är godkända i fem år.
    Jag misstror dig inte, jag skulle bara vilja hitta var det står 🙂

    1. Hej Björn.
      Läser man i Tekniska Regler för Racing, Rallycross och Rally framgår precis det du säger. För den som har en overall i nyskick men utan 2000 märkning ( som jag själv ) blir det till att köpa ny. Visst, den kan du ha i mer än fem år men hur vet man när FIA bestämmer att även overallen ska innefattas av samma gräns som stolar och bälten? Samma sak med hjälmen, min kompis köpte hjälmar i fjol bara att kasta då det krävs nya som passar med HANS.
      Så visst kan man snacka om chockhöjning 2012 och detta tror jag blir förödande för främst de ”billigare” klasserna. Lägger man en halv miljon på bilen då är kostnaden kanske försumbar, men för oss ”vanliga” motionsåkare är det över!
      MVH
      Tommy
      PS. Kompisen hade missat underställen i sin beräkning så den slutade på 45 500 istället för 41 000…”DS.

      1. Att det blir chockhöjning 2012 säger jag verkligen inte emot. Det som ställer till mycket bekymmer är väl att App-K är en internationell klass och därmed går direkt under FIAs regler. Därav de hårdare kraven…
        Hade vi haft kvar nationella veteran-klasser hade SBF själva kunnat bestämma reglerna och därmed kanske valt en lit mer human väg…

  3. Det här har utan tvekan blivit dagens snackis på internet!

    Var i regelboken kan man hitta något om 5-årsregel på overaller och hjälmar?
    Det går att utläsa att overallerna ska uppfylla FIA 8856-2000, inget annat. Går jag sedan vidare och läser kraven i FIA 8856-2000 på Fias hemsida hittar jag inte heller något om att grejerna bara är godkända i fem år.
    Jag misstror dig inte, jag skulle bara vilja hitta var det står 🙂

  4. Detta är tyvärr en utveckling vi sett under flera år tilbaka,jag ställer mig förvånad över det faktumet att det faktiskt tillkommit nya åkare under den sista tiden (5-10 år tillbaka).
    Jag har också förstått att förr eller senare kommer makthavarna att slå den absolut sista spiken i kistan för oss rallyåkare som väljer att åka på den s,k gräsrotsnivån.(Har själv en Kadett GTE gr H)som jag använt lite då och då.Detta är dessväre något som upphör i och med den här typen av helt galna regler,vi såg tendenser till detta redan när dom började krångla med hjälmarna,hjälmen får väga 950 gr med intercom,eller 900 gr utan intercom.Min fråga blir spontant:På vilket sätt skonar intercomen nacken ? för det finns hjälmar som väger 950 gr utan intercom,men se,det går inte.(Snacka om att det luktar svågerpolitik här)
    Men som jag brukar säga:Så här blir det när idioter får sitta och bestämma.
    Synd på nåt som är så kul,och skulle kunna vara så enkelt och för rimliga pengar.

  5. on SBF:s nya regler innebär prischock för rallyåkarna och hotar återväxten! 1 minute ago

    Detta är tyvärr en utveckling vi sett under flera år tilbaka,jag ställer mig förvånad över det faktumet att det faktiskt tillkommit nya åkare under den sista tiden (5-10 år tillbaka).
    Jag har också förstått att förr eller senare kommer makthavarna att slå den absolut sista spiken i kistan för oss rallyåkare som väljer att åka på den s,k gräsrotsnivån.(Har själv en Kadett GTE gr H)som jag använt lite då och då.Detta är dessväre något som upphör i och med den här typen av helt galna regler,vi såg tendenser till detta redan när dom började krångla med hjälmarna,hjälmen får väga 950 gr med intercom,eller 900 gr utan intercom.Min fråga blir spontant:På vilket sätt skonar intercomen nacken ? för det finns hjälmar som väger 950 gr utan intercom,men se,det går inte.(Snacka om att det luktar svågerpolitik här)
    Men som jag brukar säga:Så här blir det när idioter får sitta och bestämma.
    Synd på nåt som är så kul,och skulle kunna vara så enkelt och för rimliga pengar.
    This person’s activity is still being updated.
    Load More

  6. Det kanske är dax att försöka få in nytt folk på bilsports förbundets styrelse.
    Det verkar som om dom nuvarande är emot motorsport och gör allt för att fördyra och försvåra för folk som har motorsport som en hobby.
    Dom senare åren har jag sett en trend att det kommer fler och fler ungdomar som är intresserade av rally och att sporten är på väg upp igen, det märks väldigt tydligt om man ser på Volvo original och grupp E.
    Men efter detta så kommer det nog att minska igen därför att det inte är så många som har råd att fortsätta om dom inte har sponsorer.
    K-A

  7. Till försvar kan jag börja med att säga att Sverige verkar ha de absolut lägsta kraven på säkerhetsutrustning i EU… Med det sagt menar jag inte att detta beslut är bra. Gällande overaller så var det just 1986 som den klassningen började användas. Sedan kom 2000 klassningen/homologeringen och nu finns även 2010 klassningen (det är det som används i WRC). Jag vet inte om man kan köpa en 2010 overall idag i ”vanlig handel” men troligen kommer ju 2000 klassningen gälla ganska många år till. Hade man gjort en test på en ny overall och en 25 år gammal, i gott skick, tror jag skillnaderna i brandmotstånd kan vara ganska betydande…

    Beslutet i sig är kanske inte fel men det är som vanligt hanterat på ett osmidigt sätt av SBF.

    Med dessa hårda krav på dyr utrustning blir det klart för mig att det inte är rally de nya unga ska börja med utan någon enklare tävlingsform, typ drifting, folkrace, konbana eller time attack. När man fått klart för sig vad saker kostar kan sedan besluta sig för om man har råd att köra rally eller ej!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *