SBF:s dyra beslut rör om i rallygrytan!

Oj vilka reaktioner det blev på mitt ”avslöjande” att Svenska Bilsportförbundet beslutat gradera upp säkerheten f.om 2012. I diverse gästböcker/Forum ventilerades frågan friskt och även här på bloggen kom många inlägg, de flesta mer eller mindre kritiska mot beslutet. Lägg till detta telefonsamtal plus mejl och jag kan bara konstatera att det här rörde om i grytan!
En liten missuppfattning smög sig in i mitt inlägg. Overall, underställ och hjälm/HANS omfattas inte av 5-års regeln, men hur länge törs man hoppas att de här delarna står utanför? Hur som helst så blir det ändå nyinköp för många pengar för många förare/kartläsare i klassikergänget.
Men det är inte först och främst här som jag oroas över den skenande kostnadsutvecklingen, utan i våra nationella instegsklasser, grupp E och VOC. En prislapp på runt 50 000 kronor bara för personlig utrustning innan du kan starta första tävlingen, är jag säker på får allvarliga konsekvenser.
Redan nu är det bekymmersamt och ett talande exempel på detta berättade Södras Rallyansvariga (SGA:n) Patrik Persson om häromdagen. I Södra är det en enda C-förare vad han kunnat erfara, som tänker åka hela DM-serien för Grupp H-klassen 2011. En enda förare!
Anledningen till att så få nya C-förare satsar på Grupp H är självklart kostnaden. Har ingen aning om skillnaden mot VOC/Grupp E, men bara för att köpa bil krävs det många nollor. Sedan kan dessutom driftskostnaden för en Grupp H 240 eller en VOC av samma modell inte jämföras samma månad ens. Att jag har rätt är bara att kolla i anmälningslistorna, antalet VOC/Grupp E kontra Grupp H. Ska man framöver sedan även lägga på ”säkerhetsavgiften” i integsklasserna tror jag på samma scenario som för grupp H, manfall, rejält manfall…
Men kan man spara bort säkerhet? Självklart en svår fråga, men jag hävdar nog att man måste se skillnaderna på tävlingsredskapen. Värstingbilar med flera hundra hästkrafter som körs flitigt har naturligtvis andra förutsättningar än ”motionären” med VOC:en som åker lite RS-tävlingar hemmakring. Men hos FIA/SBF ska dessa bedömas lika, vilket jag har oerhört svårt att förstå!
Nu jobbar SBF för att höja säkerheten när olyckan väl har skett. I mina ögon hade det varit bättre att försöka undanröja orsakerna till att olyckor sker. Hastigheten i rallyskogen måste ner, t.ex, sätt stopp för vrålsnabba specialsträckor. Kilometerlånga raksträckor får inte förekomma, här ska chikaner placeras och allra helst ska den här vägtypen bort från rallysporten. Här får jag garanterat mothugg från ”värstingåkarna” som får en märklig jättekick när det går runt 150-170 kilometer mellan granarna. Den kicken är jag gärna utan, isynnerhet om det i förlängningen räddar sporten…
Min uppfattning är att Appendix K-åkarna är nog rökta i den här frågan, här kommer beslutet att ligga fast med tanke på att APP-K är en FIA-klass. Men vad gäller VOC och Grupp E som är nationella klasser, hoppas jag på en tillnyktring hos ansvariga på SBF så att beslutet ändras. En from och kanske korkad förhoppning, men jag håller tummarna!

11 svar på “SBF:s dyra beslut rör om i rallygrytan!

  1. Gör det mindre ont att smälla en voc i en gran än en grupp h? Nej precis, det gör minst lika ont så då känns det ganska naturligt att säkerhetskraven bör vara samma. Man kan heller inte sätta säkerhetskrav i förhållande till ambitionsnivå. ”Jag kör bara för skojsskull i lustempo så jag behöver inte HANS”, så kan man inte resonera.

    Däremot tycker jag det vore rimligt att man ej behöver samma säkerhetsutrutning vid RS-tävlingar. Farten är sällan så hög och banorna är oftast ”säkra”.

    Jag håller med om att genomsnittshastigheten bör hållas nere… När det går på fullt ställ i 4:ans växel börjar tankarna komma …. ”tänk om…” MEN det är klart fränt och ger en oslagbar kick. Lite skillnad mot att glida runt i en Kadett från 60-talet…

    Största problemet med HANS är att det är påtvingat utan att man forskat klart om hur det ska användas. Hur många i landet kan ge korrekt rådgivning vid köp av dessa avancerade skydd? Frågar du SBF blir du rekommendera att läsa FIA HANS guide… den är inte helt lätt att översätta till Grupp E-nivå kan man säga.

    Viktigast för säkerheten är att man använder det man har på bästa sätt! Sen kan man börja diskutera nya produkter. Men fram till den dagen då SBF ”lärt” folk att använda det de har rätt tycker jag det är fel att tvinga på en massa nytt.

  2. Hej Virus…
    Klart att du har rätt, det gör ont även att smälla med en VOC. Men därifrån till att kräva samma utrustning som VM-åkarna tycker jag ändå är en liten skillnad.
    Ännu märkligare är det att just den här säkerheten är viktig, däremot får du inte ha en riktigt bra bur i en VOC 940 med Toyotastag och annat som verkligen höjer säkerheten. Samma sak i Appendix K, sex fästpunkter för buren that´s all. När jag App.K besiktigade Kadetten fick jag skära loss buren där den var svetsad i karossen, A-stolpen med mera. Då var säkerheten inte lika viktig enligt de som bestämmer. Det är detta jag kallar FIA-logik!
    Sedan har ju du en jättebra synpunkt, hur bra är HANS egentligen? Ingen verkar riktigt kunna svara på detta, kanske idé att vänta med att införa regeln?
    Till sist jag ”glider” hellre runt i en Kadett än riskerar livhanken för en oslagbar kick, men det är ju ett val som var och en får göra själv…
    MVH
    Tommy

  3. Hur bra är HANS? Inte forskats nog… Vakna, det finns hur mycket forskning och erfarenhet som helst i ämnet. Ett HANS, eller FHR (Frontal Head Restraint) som det heter har gjort enorm skillnad sedan det började användas. Om ni inte är medvetna om det bör ni nog inte ens spekulera i personlig skyddsutrustning.
    När det gäller HANS finns det dock ett annat problem, nämligen det att dom fungerar enbart vid front-krascher, dvs dom är primärt utvecklade för formelbilar där man har inbygt sidostöd i cockpit. De flesta bilsportolyckor är dock offset-krascher, men dom skydd som är utveklade för att också fungera vid offset-krascher får vi inte använda i Sverige…

    Prislapp på personligskyddsutrustning
    Overall (2000spec) 5000
    Underställ + balaklava + sockar 3000
    Handskar 1000
    Skor 1000
    Hjälm 4000
    HANS 5000
    Hur jag än räknar kan jag inte få det till 50000!

    Men det största problemet vi har i Sverige är nog ändå bristen på kompetens hos både SBF och besiktningsmännen. I mitt arbete ser jag väldigt ofta STCC, Carrera CUP, Rallycross, Rally -bilar där bälten är felinstallerade, bältet är den enskilt viktigaste komponenten i det personliga skyddet…
    Eftersom SBF inte har någon egen kompetens när det gäller personligt skydd följer man slaviskt FIA:s regelverk, FIA skiter fullständigt i ”nybörjarklasserna” som vi kör i Sverige. Kika i regelböckerna, dom är fulla av 20 år gamla sanningar och felaktigheter…inte bra!

      1. Hej igen Jahn.
        Tror att du själv svarade på mina invändningar och där sållar jag in mig själv ” klarar man inte av att kosta på sin egen säkerhet 25000 kronor ska man kanske inte hålla på med motorsport…”. Bara att göra som många andra tvingas göra, parkera Kadetten till hösten och VOC:en hösten 2012, slå ett sjutums spik i garageporten och konstatera att det var kul så länge det varade!
        MVH
        Tommy

    1. Hej Jan.
      Köper din uträkning, men du ska multiplicera med två ( i en rallybil är där två personer) plus nya stolar och bälten. Du kommer fram till 19 000 kronor per person, alltså 38 000 kronor för en rallybesättning. Lägg därtill två nya stolar cirka 10 000 kronor och bälte 5 000 kronor, slutnota 53 000 kronor. Med råge 50 lakan alltså…
      Helt rätt har du däremot på detta med fel monterad utrustning, varför tar inte SBF tag i detta? En viktig åtgärd som inte skulle kosta den aktiva någonting.
      Klart att FIA ”skiter” i våra instegsklasser, men så är också rallysporten ingen breddsport på kontinenten som i Sverige. Det är detta som jag menar är en del av problemet, att inte se verkligheten…
      Hörde igår från en tävlingsledare för en av våra deltagarmässigt största rallytävlingar, han kalkylerade iskallt med halverade startfält 2013!
      Kanske detta är FIA/SBF-strategi, att ha färre aktiva som istället pröjsar desto mer för att ha lite kul? Ingen utveckling jag gillar iallafall!
      MVH
      Tommy
      PS:Sedan har ju signaturen ”Kurva” en korrekt reflektion, var hittar du HANS för 5000 kronor?DS.

      1. Aha det var så ni tänkte, jag brukar räkna personlig (1 individ) skyddsutrustning som personlig, inte kopplad till fordon. Att stolen räknas in håller jag kanske inte med om, men nu förstår jag vad ni fått 50000 ifrån. När man börjar åka med HANS brukar SBF skriva att man skall ha hela HANS-systemet, men fakta är det att SBF inte har en aning om vad ”hela systemet” är för något.
        Jag tycker dock att det är bra att SBF ÄNTLIGEN börjar jobba med just det personliga skyddet.
        Visst blir det en utgift för en del, men så slappt som det varit från SBF:s sida hitintills så är det på tiden att man ser över både utrustning och hur den används.

        Du kanske skriver främst om Rally, men det jag pratar om berör i princip alla bilsportklasser utom dragracing (dragracing är en sportgren där man har föredömlig koll på personlig säkerhet)

        Halverat startfält låter ju inte bra, men klarar man inte av att kosta på sin egen säkerhet 25000 kronor ska man kanske inte hålla på med motorsport… En krasch med efterföljande rehabliterng, sjukskrivning, inkomstbortfall etc innebär konsekvenser som är skyhögt större än vilken skyddsutrustnings som helst på marknade.

        HANS (FHR) dvs den modell av skydd som enbart fungerar vid fronkollisioner hittar du i de flesta web-shoppar från 4895:-, det är alltså budgetmodellen som inte är gjort i kolfiber utan gjuten i ett tyngre material.

        Några av de problemområden vi har i svensk Bilsport är följande:
        -Förarkläder (maxskydd i och med att vi bara får använda FIA kläder, skyddar enbart upp till 10 sekunder vid brand)
        -Hjälmar, vi får inte använda integralhjälm om man har nationell licens, man måste ha internationell licens för att få skydda hela ansiktet
        -Bältesinfästningar, man tillåter alldeles för långa bälten, upp till 2 m långa axelremmar. Då materialet töjs upp till 20% sitter inte föraren kvar i stolen.
        -Bältesvinklar, man tillåter en nedvinkling av axelremmarna på upp till 45 grader, det ger en kotkompression när ryggraden trycks ihop vid en front-smäll
        -Kompetensnivån hos tekniker/besiktningsmän är obefintlig när det gäller personlig skyddsutrustning och hur den skall användas.
        etc, etc…

        1. Är tekniker och jag vet hur den personliga skyddsutrustningen ska användas ,men ta t.ex Hans om man ska testa så det är rätt injusterat så måste man ha förare o kartläsare närvarande och sittande i bilen fastspända och hur många gånger har man dom båda närvarande,oftast är det servicepersonal som besiktar in bilen till tävlingen.
          Att sen finns många tekniker som inte vet kan bero på att det är svårt att få tag i personal till besiktning och då får man lägre kompetens./A-Tekniker

          1. Härligt att du vet det.
            Några frågor till dig som många tekniker inte har koll på:
            -Vad ingår i ett HANS-system?
            -Hur skall ett bälte låsas med en 3-bar?
            -Hur skall punkt 5 och 6 vara infäst när man använder 6-punktsbälte?

            Hur har du fått lära dig hur personlig skyddsurustning skall användas, är det genom SBF eller eget intresse.
            Jag tycker att det skall vara självklart att både förare och kartläsare sitter i bilen med utrustningen på sig när man besiktar…

  4. Det gör lika ont att smälla in i en gran med VOC eller GrH. Lägg till GrE också. Sant! Men som sagt reglerna för burbåge skiljer där det tom är explicit att inte få använda en mer säker bur. Så är reglerna! Knepigt av SBF att år ut och år in hålla fast vid det.

    Sedan har vi ju brandfaran. Man tillåter en myckt högre brandbelastning i VOC och de GrE som inte är homologerade. Också snedvridet. Hur gör man skillnad på bilar vad gäller möjligheten till brand?

    Sedan teknik. UIM (int. båtracingförb.) har så knepiga regler för deras rundbanebåtar i F1 och F2000 att inte ens båtbyggarna klarar av att bygga efter dem. Reglerna i det fallet är utformade rätt, men svårförståeligt. Och nu till problemet: på tävlingarna finns inte kompetens att avgöra om reglerna följs. (Gäller flyförmåga efter krasch).

  5. Man skriver att Kompetensnivån hos tekniker/besiktningsmän är obefintlig när det gäller personlig skyddsutrustning och hur den skall användas.
    etc, etc…

    Hur kan du säga det? Jag har A-licens som tekniker besiktar både rally o racing och vet hur bälten och Hans ska sitta,sen att vi inte kan kolla det vid besiktning beror på många orsaker t.ex hur många gånger är förare och kartläsare med på besiktingen utan det är service personal som följer bilen och då kan man inte kontrollera att utrustningen sitter som den ska göra.
    Kompetens nivån är säkert inte lika bra på alla ställen och detta beror på att det kan vara svårt att hitta personal som har nån form av utbildning som tekniker utan man får plocka upp folk från ”gatan” .

    Att det gnälls över kostnader över säkerhetsutrustning kan jag köpa men jag har sett skrotade rally o racingbilar som förarna haft rätt utrustning i och dom är nog glada över det ,finns till o med folkrace finns det förare som använder Hans och dom säger att dom kör inte utan för dom tycker det är en billig försäkring mot nackskador.

    Men säg inte att det är dålig kompetens hos teknikerna för då vet dom som skriver det inte mycket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *