SBF har gjort klart med två SM-rally ”Vinter”, Glenn lugnar Umeå och Finland och tung helg för ”2XVictor” men desto bättre för Major.

Då har nya promotorn för Rally-SM, SBF i egen hög person börjat släppa hur deras kalender ska se ut för 2024. Den 3:e februari  är det premiär och då med rutinerade vinterarrangören Sandvikens MK som arrangör. En datum som kan innebära att man även får till sig WRC-åkare då knappt 50 mil norrut Rally Sweden i Umeå körs två veckor senare, 15-18 februari. Andra vintertävlingen körs i Jämtland och med Östersunds MK som ansvariga och detta lite tajta redan helgen efter vårt WRC-rally. 

Foto: Lollo

Det finns gott om kunniga rallyarrangerande föreningar ute i landet och vi för en dialog med flera av dem, både för kalendern 2024 som närmar sig sin helhet, men även redan nu för säsongen 2025, förklarar Lars Jonsson sportgrenskoordinator på SBF:s hemsida.

Planen är att komplettera med tre ”sommartävlingar” och så en final tidig höst. Anledningen till att SRM (Svenska Rallymästerskapen) inte längre har förtroendet att driva SM-serien framgår inte klart, men SBF skriver lite luddigt,” Rally SM kommer från säsongen 2024 drivas av Svensk Bilsport, bilsportförbundet för att säkra kvalitén på mästerskapet och utveckla serien”. Blir onekligen intressant att se hur det jobbet kommer att gestalta sig i verkligheten. Resten av SM-serien ska presenteras under sommaren vilket får mig att reagera lite med tanke på årets upplaga. Inom föreskriven tid och enligt alla föreskrivna regler hade SMK Hörby ansökt om datum hos Södra BF för TV-Svängen. Men så kom där plötsligt besked från Värmland att på ”vår datum”, hade Arvika lagt SM-finalen. Inga större problem TV-Svängen flyttades fram en vecka men samtidigt blir det då lite ”Domino-effekt” eftersom vi då ”knyckte” Eslövs RS-datum. Med vårt goda samarbete så var det inga problem mer än lite irritation. Nu har vi även bestämt och ansökt om datum för 2024 (8 september) men när uppenbarligen inte SM-rallyn verkar behöva följa spelreglerna, är vi än så länge lyckligt ovetande om det blir ny krock eller vi kan behålla vår datum?   

Foto: Tommy Svensson

Inget har heller sipprat ut om hur man tänker sig med Asfalt och Grus SM till nästa år. I synnerhet Asfalt SM har fört ett liv i skugga och bara engagerat en liten, liten del av landets rallyåkare. Skulle koordinator Jonsson fatta beslut att lägga ner, blir så klart tävlande speciellt från Skåne besvikna. Å andra sidan ett förståeligt beslut med tanke på det klena antalet deltagare. Till finalen i Enskede om en månad är idag bara 12 SM/RM-åkare anmälda, men då återstår tio dagar innan anmälan fäller ner luckan…

I dag kom lugnande besked genom DirtFish till alla som förespråkar/kräver att Umeå och Finland ska ligga kvar på sina datum trots alla lovord om ”BAUAUS Royal Rally of Scandinavia”. Reaktionerna både i min egen mailbox och på Twitter har inte varit nådiga närtanakrna från Solberg/Paddon blev offentligt, att låta Värmland ta över som sommarrally i WRC. Till DirtFish gör dock VD Glenn Olsson klart att några sådan planer finns inte.

Jag gillar ERC och gillar konceptet mycket, förklarar Glenn från Karlstad.

– Jag tycker om bilar som kan köras av våra nationella rallyförare och för rallyfansen är det så mycket trevligare att se våra största förare!

Foto: Tommy Svensson

Glenn utvecklar resonemanget med ERC-konceptet där Rally2-bilar är toppklass (ungefär som jag förespråkar att det skulle vara även i WRC). Med dessa bilar är det möjligt med fler nationella förare viltet gör rallyt intressant för en bredare publik. Han lägger även till att upplägget med avslut på lördagskvällen, är mycket bättre än som i WRC vid lunch på söndagen.

Foto: Tommy Svensson

Jag gillar verkligen konceptet med att avsluta på lördagskvällen, alla kan ha fest och sedan köra hem på söndagen.

Glenn förklarar att han tänker jobba vidare med ERC som har så mycket som är riktig bra och nu gäller det att bygga vidare på fler tävlande och mer publik.

Nästa steg för oss blir såklart att utveckla festivalen ännu mer med fler aktiviteter kring själva rallyt, större artister och allt som gör att festkänslan ökar. Så för oss är det dags att ta nästa steg och sikta lite högre och locka fler och fler människor!

Uppriktigt så tror jag detta är helt rätt väg för det ”Kungliga Rallyt” att skapa en fast plattform i ERC och så klart då som sommarrally. Även en EM-tävling är en jätteapparat att ratta runt, så är det ändå enklare än numera bitvis lite hysteriska pengaakrausellen WRC. Vem vet vad som händer där  ett par år framåt, när kanske någon av dagens tre VM-team inte längre vill vara med på scen. Kanske blir det så att ”storebror” tvingas krypa till korset och samköra tävlingar i Europa med en allt starkare yngre bror. 

Foto: Tommy Svensson

Till DirtFish avslutar Glenn.

Det viktigaste för oss är feedbacken och det har varit massor av riktigt glada ansikten runt omkring oss. Vi är så glada att vi kunde leverera på den här nivån under det första året. Nu har vi en mycket trevligare plattform att stå på till nästa år, detta  var starten vi behövde! 

*

Inför Värmland så delade SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson andra platsen i ERC Juniors med rumänen Norbert Major. Men på hemmaplan gick det inte alls ”The two Victors” väg.

Foto: Tommy Svensson

På tävlingens första sträcka fick vi ingen bra känsla, utan det blev ”kantig” körstil och inget ”flow” alls  vilket skulle visa sig att prägla mer eller mindre hela första tävlingsdagen, berättar Hansen.

Med så snabba vägar valde Hörby-paret att slå av lite på tempot när flytet sakandes..

Istället för att försöka pusha och ta onödiga risker så kördes det på säkerhet utan att riskera bilen…

Lördagen började bättre med mer ”attack” men på 13:e sträckan var det deras tur att få känna på tävlingens stora diskussionsämne, de nya ”Hinder inner” som i den här tävlingen var 40 kg tunga cementblock. 

På transporten till nästa sträcka kändes allt som vanligt och inget fel kunde hittas på bilen. Men inne på nästa sträcka återkom problemet och bilen styrde inte alls i vissa svängar. 

Foto: Tommy Svensson

Inför sista sträckan ”Colins Crest” upptäcktes att en bult i framvagn lossnat men med hjälp av det som fanns med i bilen löstes problemet. I ”knapp styrfart” avslutades rallyt med en åttonde plats och ner till tredje i EM-tabellen.

Foto: Tommy Svensson

Istället blev Major lite av klassens stora knall med sin tredje plats bakom suveräna Reiersen och Hallberg. Att rumänen var lycklig var bara förnamnet och vid målet tackad han alla sina fans som samlat in så mycket pengar att Värmlands-starten blev verklighet. Fansen fick ihop runt 120 000 svenska kronor vilket räckte för att han och syster Francesca skulle starta med sin Peugeot 208 Rally4.

I förra veckan hade vi inte pengarna, enda lösningen var insamlingen och det rumänska folket var helt fantastiskt och mer än 100 personer skickade pengar. Vi var så glada och tacksamma över att få detta stöd och jag vill tacka alla rumäner som hjälpt oss att komma hit, förklarade Norbert.

Nu väntar nästa tävling i Italien och även inför denna saknas budget.

Helt klart behöver vi mer stöd för resten av säsongen och kommer att göra allt vi kan för att fortsätta säsongen eftersom vi vet att på asfalt är vi bättre och snabbare. ..

Ett svar på “SBF har gjort klart med två SM-rally ”Vinter”, Glenn lugnar Umeå och Finland och tung helg för ”2XVictor” men desto bättre för Major.

  1. Så kloka ord av Glen inför framtiden får vi hoppas att vi legender får fortsätta visa upp oss verkade lyckat 😀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *