SBF aviserar nya däckregler i rally, över hundratjugo i TV-Svängen och ”mer regularity åt folket ”…

Ser på SBF:s officiella meddelande att man tänker göra förändringar på däcksidan i rally, inte en dag för tidigt om jag får säga. Alla som håller på med rally vet att dagens ”monsterdäck” är den absolut största enskilda orsaken till problemet att hitta lämpliga sträckor. Vägar som fungerade på åttiotalet med startfält på runt tvåhundra bilar med ”MS 100” på fälgarna, skulle i dag bara palla för kanske en fjärdedel innan det blir oframkomligt. Följden har så klart blivit att dessa har lags i malpåse och i flera fall nu vuxit igen. Istället har mer ”autobahn” betonade vägar tagit över, vägar som tål däcken men som i gengäld gör sporten så mycket farligare.
Att förbundet därför tar tag i ”problemet” är mycket välkommet. Inga detaljer mer än att ”klassningen upphör från och med 2014” låter man meddela. Regelverket ska vara samma som idag och däcken ska kontrolleras med tolk för att kolla att måttet håller sig inom de godkända. Vidare skriver man ” Det pågår även ett arbete med att ändra regelverket gällande både vinter och sommardäck, för att minska vägslitaget och sänka hastigheterna på sträckorna.
Mer info om detta kommer så snart testerna är klara, samt att all information har samlats in från aktiva, arrangörer, leverantörer.
Däcksreglementet kommer från och med sommarsäsongen 2015 att bli nytt!”.

*
Än en gång fick jag fel och den här gången vad gällde TV-Svängens deltagarantal den 31 augusti. Jag tippade på ”inte över 120” och självklart skulle det då dj-las och vid lottningen strax efter klockan 18.00 var där 121…
Tillkom innan klockan nitton gjorde sedan ytterligare fyra som ”efteranmälde” sig. Vet att det har gnällts bland förare över att vi har lottning så ”långt” före tävlingen, något som dock inte biter på mig. Anledningen är enkel, TV-Svängen har ett välfyllt tjockt program med mycket annonser, detta måste tryckeriet ha en rimlig chans att producera. För att sedan alla annonsörer garanterat ska få programmet med post måste det skickas senast onsdagen före tävling. Det ger alltså tryckeriet sex dagar att göra färdigt programmet, inte så lång tid kan jag tycka.
Förstår inte heller varför man måste anmäla sig i sista minuten, alltid? De allra flesta vet i god tid vilka tävlingar som ska åkas men ändå ska det inte tryckas på ”enterknappen” förrän i sista sekunden. I vilket syfte man har med detta ”tänk” kan inte jag förstå? Det är ju så mycket enkalre och schystare mot arrangören att anmäla sig i god tid och ifall det skulle dj-las, ja då är det bara att ta tillbaka anmälan. Svårt, knappast!
Att man som nu i helgen väntar till man kommit i mål i Vimmerby för att ha koll på om det finns bil att köra med, det förstår jag till viss del (liten del…). Men vad gjorde man sedan hela söndagen och måndagen kan man undra, sista dagen kom nästan en fjärdedel av anmälningarna…

*
Regularity har väldigt svårt att slå igenom i Sverige till skillnad från våra grannländer. Fick ett intressant mejl från Christer Ahlberg från Simrishamn som fått upp ögonen för den lite långsammare formen av rally. Christer skriver, har kortat mejlet lite:
Jag har hållit på med motorsport sedan 1972. Är sedan början på 80-talet medlem i Simrishamns MK. På 70-talet körde jag rally och efter att jag sedan bildade familj så blev det kartläsning som gällde. Jag har också under alla år varit funktionär och har både A-licens inom den tekniska sidan och tävlingsledning!
I början på 90 talet ingick jag också i Södras tekniska grupp och var teknisk kontrollant!
Efter en del påhopp (missnöjda tävlande och deras bihang) beslöt jag 1994 att hoppa av allt engagemang. 2004 uppstod en liten gnista igen och jag har sedan dess varit vägvakt på vår hemmatävlingar!
Men…. Jag har ju alltid gillat bilar så efter att studerat MSR vid några tillfällen så tyckte jag att regularity-klassen skulle kunna vara intressant. Varför skall allt gå så fort, det måste ju ändå vara att köra bil som är det största intresset!
BloggFiat året införskaffades en Fiat X 1/9 av 1975 års modell, lite unik finns inte så många!
Under vintern och våren har vi fixat och donat med den och har nu gjort vår debut inom regularity!Vi körde vår premiär under Öresundrallyt i lördags den 17 augusti. Det är ju inte helt lätt så vi förirrade oss vid några tillfällen på den danska landsbygden men fann till slut målet i Roskilde!
Någon skall ju vara sist!
Trots vår jumboplats så tycket vi att dagen varit toppen. Vi får också ge vår eloge till arrangörerna
I Danmark kör man en hel serie i just Regularity. Varför kan våra svenska arrangörer inte göra samma sak? Det borde ju vara enkelt att lägga in en regularity klass i samband med då man arrangera tävling för klassiska bilar. Regularity kör ju samma sträckor, kommer med all sannolikhet inte att slita på vägarna så det bör ju bara vara plus i kassan!
Själv skall jag försöka påverka min hemmaklubb att anamma detta men vi får väl se om jag lyckas!
Hälsningar Christer”
Kanske kan och oförtröttlige entusiasten Rune Nilsson få en bundsförvant i sin kamp för ”Mer regularity åt folket”!

*

Måste sedan rätta mig själv, SMK Örkelljunga var snälla i söndags men inte så snälla som jag beskrev. Man lät Pedersen och Lundahl köra om därför att Martin Anderssons kraschade BMW bärgades precis när de bägge BMW-åkarna skulle gå i mål. Därför beslöt man att låta dom köra om och inte för att pappa Andersson hindrat ute på banan. Ber om ursäkt, men snälla är ni ändå!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *