SSR överlever utan SM, Mikkelsen avstår WRC-start i Tyskland, lite däckkommentar och så Opel ”stöld”!

Det är inte SSR som förlorar mest på förlorad SM-status, det är istället Rally-SM! Ungefär så sammanfattade ordförande Lasse Mattson rösterna, främst från ”ungdomarna” i SSR-tävlingsledningen efter måndagens möte i Älmhult. Några planer på att ”lägga sig ner och dö” efter ”ryktet” att rallyt inte finns med i planeringen för SM 2014 finns inte enligt Mattsson.
– Några sådana planer ville inte mötet alls höra talas om, istället spånade vi på lite olika lösningar om nu ”beslutet” står fast. Än så länge är det inget som är bekräftat från SM-gruppen, menade Mattsson.
Planerna för ett SSR utan SM kan innebära mycket, allt ifrån att locka till sig klassiker till att söka deltävling i Norska Mästerskapet menar Mattsson. Utan SM blir rallyt också mycket ”friare” och tankarna går bland annat att hitta tillbaka till rötterna. Kan detta även innebära en återflytt till Skåne och Kristianstad?
Inte redan till nästa år, men framöver är det inte alls omöjligt. När vi fyller 40 år 2015 skulle det vara kul att ha Kristianstad som centralort, säger Mattsson.
Än är säkert inte sista bladet skrivet i den här historien, för mig känns det ändå positivt att South Swedish Rally kommer att leva även i framtiden. Frågan är hur det blir med Rally-SM…

*
När vi ändå är inne på South Swedish Rally så åker ikväll ett drygt trettiotal av dess funktionärer iväg till WRC ADAC Rallye Deutschland, bland dessa just Lasse Mattsson.
– Ska bli jättekul och som vanligt är vi funktionärer på lördagens häftigaste sträcka, fyra mil långa Panzerplatte som dessutom körs två gånger.
Passar även på att gratulera den stora skånska rallyprofilen Janne Rydh som i lördags gifte sig med sin Ulrika och självkalrt är paret med i SSR-bussen. Vad kan passa bättre som bröllopsresa än att vara funktionär på Panzerplatte…

*
Idag kom så ”chockbeskedet” att Andreas Mikkelsen och Mikko Markkula tvingas hoppas av Rallye Deutschland. Redan i Finland kände Markkula av smärtor i ryggen, vilket där diagnostiserades som muskelvärk. Tråkigt nog var så inte fallet, utan det var två ryggkotor som var skadade. Smärtorna var nu så kraftiga att det bedömdes som rent av farligt för Polo-kartisen att skumpa runt i en rallybil. Ett tämligen enkelt beslut att fatta kan jag tycka!

*
En som kommer att köra är Pontus Tidemand med tre pallplatser på tre försök i Junior-VM vilket även ger ledning inför helgens deltävling.
– Vi har fått en bra start men än så länge är andra hälften kvar så det gäller att inte slappna av, säger Pontus.
Genrepet gjorde Pontus i Rallye de la Famenne i Belgien gångna helgen, slutade fyra totalt och var bästa tvåhjulsdrivna bil. I slutet av juni deltog han också i Ypres Rally, även det i Belgien, för att få chansen att känna in underlaget. Rally Deutschland är ett speciellt rally, berättar Pontus.
– Det är långt, tekniskt krävande och väderförhållanden kommer vara avgörande. Det känns bra att vi har kört två tävlingar på asfalt, men motståndet kommer vara stenhårt!

*
Skrev igår om att SBF är på väg att omarbeta däckreglementet i rally vilket jag tyckte var bra. Min åsikt delas dock inte av alla, (hade några mejl där jag som vanligt blev idiotförklarad men snälla ni sluta med det, jag vet redan att jag är korkad!). En som dock hade förmågan att argumentera mot på ett vettigt sätt var ”däckproffset” Niklas Svensson som skrev:
Hej Tommy.
Ville lägga in en liten åsikt angående framtidens däckreglemente i rally. Vi är ju en av de som säljer dessa ”monster” däck”. Du skriver att ”Alla som håller på med rally vet att dagens ”monsterdäck” är den absolut största enskilda orsaken till problemet att hitta lämpliga sträckor”. Detta tycker vi ej är riktigt överensstämmande med verkligheten. Det är absolut en av faktorerna men det finns otroligt mycket mer. T.ex. ”säkerhetsnoter” dessa används ju inte av säkerhetsskäl utan de talar ju om för chauffören när han kan gena eller ej. De onotande tävlingarna har mindre problem med vägkanter än de notade.
De motorer som finns idag är ju mycket starkare (fanns något exempel från senaste Rally & Racing med effekt i Volvo 240 Appendix K) och bidrar till vägslitage. Dagens stötdämpare är så avancerade att bilen i stort sätt alltid har fyra hjul i backen = mer grepp och mer slitage. Sedan är ju det ju alltid intressant med vilka bilar som sliter mest väg t.ex.:
Otrimmat 4WD 300HK 4×4 = 75hk per drivhjul
Trimmat 2WD 260HK 2X4 = 130HK per drivhjul
VOC 170HK 1X4 = 170 HK per drivhjul (Odiffat)
Vilken sliter mest på vägen?
Detta är en del åsikter från oss som jag ville framföra. Tack för en otroligt bra blogg!
Hälsar
Niklas Svensson/MOCOMP”.
Oavsett hur mycket man ”fakta” man än luskar fram, så är jag ändå övertygad om att ett ”MS 100” eller ”Grus SP” sliter mindre på vägen…

*
En riktig Regularityfantast är Jonas Öhman och han blev glad över inlägget om regularity i Danmark. Han skriver:
Hej,
Jag var observatör på den tävling som Christer Ahlberg relaterade till och den var i de allra flesta avseenden ett kanonarrangemang. På danskt manér varvades precisionskörningen med småknivig orientering. Tycker därför att det är extra starkt av Christer och co-drivern att hoppa direkt in i en av tävlingsklasserna och ta sig i mål, utan att köra turistklassen första gången. Glad är jag också för att såpass många svenskar som tog sig över sundet, varav de flesta hade lång väg att åka.
Beträffande regularity i samband med rally, så ära det billigt att anordna, men det kräver en del av extra mätningar och annat. Några arrangörer har försökt och stupat på mållinjen. För att föregå med gott exempel övertalade jag rallykommitén i min klubb, Vara MK, att vi skulle ha en regularitytklass i samband med Varvloppet. Så blev det och för en tredjedel av fullfartsåkarnas startavgift får de som vill åka hela banan i 50 km/h. Om de som har sagt att de definitivt kommer gör det och några till blir det kanske tio deltagare. Fullt tillräckligt för ett första prov.
Hälsningar,
Jonas”.

*
BloggRekordÖver till folkrörelsen ”Opel-spotting”. Senaste medlemmen är Jens Persson som under signaturen ” 14 SM-poäng i Snapphanerallyt”  ( är väl rädd för trakasserier av Volvo-maffian) skickat över en bild på hiskelig Opel Rekord 59:a eller 60:a. För mig lite som ett helgerån med eldsflammor och allt, ungefär som att klä Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad med korrugerad plåt…
I morse kom tidningen Classic Motor som vanligt med darrande fingrar sliter man upp tidningen och främst då ”Säljes” annonserna” . Fyndet man alltid önskat sig väntar man ju ständigt på. BloggAnnons1Överst på ”Bilar till salu” sitter annonsen på den Laupiz-Blau Kadetten från 1963 och med 4000 mil på mätaren. Priset däremot verkat helt fel, 35 000 kronor för en sådan pärla är ju snudd på stöld? Säljaren måste ha glömt en nolla?
BloggAnnons2Lite längre bak en annan pärla denna lackad Chamonix-weiss, 9000 mil och bara 25 000 kronor. Nu har jag dåligt med plats enligt sambon, så jag tipsar er bloggläsare istället…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *