Sandell bäste svensk på VM-åkarnas egen ranking och förvånat om Subaru!
När IRDA:s ( rallyförarnas egen organisation) rankinglista över världen tjugo bästa rallyförare presenteras, toppas den inte direkt oväntat av Sebastien Loeb. Petter Solberg är tvåa och Latvalla på tredje plats. En stor överraskning för mig var att unge finnen Juha Hänninen är femma, placeringen före Loeb-utmanaren nummer ett, Mikko Hirvonen. Dessutom klassar man Hänninen som världens bästa asfaltsåkare, surprize!
Kanske inte så konstigt att Red Bull ville ha in honom i sitt S-WRC-team på Patrik Sandells bekostnad? Samme Sandell är för övrig ende svensk bland de tjugo på listan och det är på håret, nittonde bäst i världen enligt IRDA. Nu är detta ingen placering att ”skämmas” över, urvalet har varit stort. Inte mindre än 1630 förare från 72 länder har uppnått de meriter som organisationen kräver för att överhuvudtaget få räknas. Att då klassas som nittonde förare måste vara en stor, stolt fjäder i hatten för jämten!
Insamlingen till PG Andersson för att han ska komma till start i Rally Sweden har mottagits positivt. Läser man på lite olika forum verkar det nästan som att en folkrörelse startat för att fixa stålar till PG. Skulle inte förvåna mig om det löser sig till slut! Kanske till och med Ford, Swedbank, Electrolux, Ericson, ASEA, Sandvik, Scania, Bonniers med flera slänger in en tusenlapp på slutet för att ro hem starten…
Häromdagen kom min rallyintresserade granne upprörd in med en till stora delar skattefinansierad Malmötidnings Motorbilaga i handen. På första sidan skrek rubriken ut ”Subaru lämnar rallyspåren”. Måste säga att jag blev förvånad då jag precis läst om nya Subaru-Cup i samband med Rally-VM, där bland annat Patrik Flodin ska delta.
Artikeln handlade om nya Subaru STi Racing och vad den skrivande redaktören gått på när han gjort artikeln har jag ingen aning om, men något måste det ha varit. Om det nu var WRC han menade att Subaru lämnade, så är det ju faktiskt flera år sedan detta var en nyhet. Nu är det P-WRC som gäller för Subaru.
Sedan jämförs bilen med Audi S4 och BMW 323iX helt OK, fast egentligen borde kanske M3:an ligga närmare. Lite längre ner i texten har han dock bytt åsikt och nu hör Subarun egentligen hemma i Golf-klassen?
Att han sedan tycker att tyskarna utstrålar överlägsen kvalitet, även om där kommer en brasklapp att det inte behöver betyda att de har det, hjälper föga. Själv har jag kört båda märkena under flera år och min erfarenhet numera är att kvalitet stavas med någon sorts japansk krumelur först och inte Q …