Hässleholms MK bjuder på vintertest och alltför snabb klassikerpremiär!

Det blir trots mildvädret vintertest på Hovdalafältet i morgon lördag! Anders Åberg kan pusta ut, han är en av dem som ligger bakom det första ”vinterrallyt” ja jag vet att det inte är tävling utan test, på exakt trettio år i Skåne.
Trots att han där uppe mest verkar vilja dj-las med rallyfolket, har lovat plusgrader på lördag, så trotsar Hässleholms MK detta och kör. Knappt trettio förare är åksugna och de bjuds på tre sträckor, vardera lite drygt två kilometer långa. Första bil drar iväg klockan 10.30.
Bland de åksugna märks så klart hemmaåkaren Jonas Olsson som behöver lite snömil i kroppen innan Rally Sweden. Förhoppningsvis är där inga traktordäck i vägen på Hovdala?
Intressant start gör en annan hemmaförare Jens Persson som i dagarna bytt sin lilla Renault mot fyrkrafs i form av en Subaru.
På plats finns även ett gäng som ska dra iväg de 128 milen till första deltävlingen i Sverige-Serien uppe i Vännäs. Då kan det ju vara skönt att känna att dubben biter dessförinnan!
Insamlingen till PG Andersson och Rally Sweden verkar gå som tåget. Läste någonstans att man redan fått ihop runt hundratusen av den halvmiljon som saknas och nu börjar även PG få tillbaka humöret. Till kollegan NWT beskriver PG läget just nu så här.
– Större chans att jag kör, än inte!
Idag kommer mitt bidrag PG, detta trots att elräkningen trillade ner samtidigt…
Läste i går på Rallyklassikernas gästbok där förre ordföranden i KRC, Nisse Bergquist helt rätt beklagade sig över vägkaraktären i Klassiska Rallycup premiären, Munkforsrundan. Förre SM-åkaren Mats Thorszelius hade filmat första sträckan från sin Opel Ascona B och för mig var det snudd på skräckfilm. Snabbt var bara förnamnet om ni frågar mig.
Förstår precis Nisses invändning och tänker mig in i hur det skulle ha varit att köra med Kadetten på sträckan. Tror inte att jag behövt lägga ur fyrans växel mer än i något av de få vägbytena. Tycker jag detta är kul och klassiskt rally, nej absolut inte!
Det visad sig att Thorszelius i Asconan hade kört sträckan med en snittfart på 96km/tim. Detta är med god marginal på rätt sida om högsta tillåtna snitthastighet enligt SBF:s regler. Men då ska man betänka att den här hastigheten uppnås med en bil som är minst trettio år gammal, som inte har samma säkerhet som en modern rallybil och dessutom kör man utan noter!
Jag bryr mig inte om hur många som tycker jag har fel, för jag håller med Nisse när han skriver i gästboken ” det här vill vi inte ha i fortsättningen med våra gamla bilar”!

4 svar på “Hässleholms MK bjuder på vintertest och alltför snabb klassikerpremiär!

  1. Du måste vara mycket bättre än Mats T i Asconan han använde 4:ans växel bara 2 min av 7 och en halv minuts körning. Där du skulle ha använt 4:an nästan hela tiden.
    Har du även sett incar filmen från ss5, där använder Mats bara 4:ans växel i en halv minut av över 6 min körning.
    Även om du inte bryr dej anser jag att du har fel. Ska man vinna rallytävlingar så ska man kunna åka snabbt även på snabba vägpartier också.

    1. Hej Magnus.
      Det jag menar är att med min Kadett med 60 hästar under huven hade jag kunnat åkt på fyran hela vägen utom i vägbytenna. Att jag skule vara bättre än Mats är din bedömning inte min, min egen är att det är ljusår mellan honom och mig, till hans fördel…
      Håller med dig att SS5 var en bättre ”klassikersträcka”. Visst ska man kunna även åka på snabba sträckor om man vill vinna, men i min värld så handlar ”Klassiskt rally” mer om kulturgärning än mod!
      För övrigt tror jag säkert att er tävling var välarrangerad och vet att vägkaraktären i Värmland är snabbare än i sydsverige. Håller med Nisse i allafall!

      1. Hej Tommy.
        Vi har olika åsikter det är helt klart.
        Det som gör att jag överhuvudtaget skriver en kommentar till din artikel är att vi i rallysporten behöver all bra press vi kan få.
        Vi jobbar kanske 150 arbetstimmar utan ers.inför vår rallytävling och det enda du skriver om tävlingen är att en incar film är som en skräckfilm.
        Det fanns kanske något som var bra med tävlingen också som du kunde ha nämnt i din artikel.
        Sedan är det svårt att få perfekta vägar för alla, det är också svårt att få låna vägar. Det är inte alla som vill ha rally på sina vägar.
        Ytterligare en sak som styr när du väljer vägar är att det ska gå att få till en saftey plan med inställelse tider för ambulans och raddningsfordon.
        Men som sagt, vi har olika åsikter och det får men lov att ha.
        Vi är iallafall rörande överens när det gäller P-G´s start i svenska, i dessa el-räknings tider (fick min i onsdags)
        MVH Magnus S

        1. Hej Magnus.
          Du behöver inte beskriva alla svårigheter med att att arrangera en rallytävling, jag har tillhört tävlingsledningen i SMK Hörby sedan 1971, så detta har jag ganska klart för mig.
          Att du menar att mitt blogginlägg skulle vara dålig press för er tävling kan jag inte förstå. Det jag kommenterade/stöttade var bara Nisse B. i hans åsikt att sträcka ett var alldeles för snabb för klassiker. För övrigt är jag helt säker på att Munkforsrundan var ett utmärkt arrangemang, det behöver man ju bara gå in på diverse Forum för att förstå.
          Men jag vidhåller min åsikt, att så snabb sträcka tycker jag inte passar i en deltävling för Klassiska bilar. Du skriver själv att Mats använde fyrans växel i ”bara” två minuter av de sju som det tog att köra sträckan. Det betyder att han körde fullt runt trettio procent av sträckan och biten efter cirka fyra minuter, var en skräckupplevelse i min värld.
          Som du skriver vi har olika åsikter och det måste man få ha. Viktigt är att olika åsikter förhoppningsvis även bäddar för att saker och ting diskuteras och på sikt utvecklar sporten i den riktning som jag är säker på att både du och jag önskar.
          Vi är helt överens om PG!
          Ha det bra och lycka till med era tävlingar framöver.
          Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *