Saarinen körde hem ”Kopparsvängen”, Haglund samma sak i MAS Rallycup, skånsk debutant på snö, Hyundai-seger i både Portugal och Belgien, Østberg/Barth toppar fortsatt i Mexiko, Seel i nytt ökenrally, RU-Rydh fick fint pris och ”Mello” passar bättre i Barnkanalen.

Vintern spinner på sista versen och här i Skåne är nu blickarna riktade mot grus/asfaltrally-premiärerna om en dryg månad. I går kördes längre norr ut ”Rally Depå Grande” i MAS Rallycup och så MK Kopparbergs ”Kopparsvängen” som trots avsaknad av cup/mästerskap-status ändå lockade dubbelt så stort startfält, nästan 60 bilar. Hit åkte också min pålitliga röst i Mellansverige Pierre Skytt som beskriver att vädret varit lite lurigt i veckan. Men trots detta var där snö ”på skogen” däremot var istäcket på sträckorna lite tunt, ändå höll sträckorna fint förklarade tävlingsledare Kerstin Sjödin.

Ingen  fara med vägarna, det var bara grus på vissa ställen när vägen hyvlades efter tävlingen Allt flöt på bra och förarna var nöjda, bara ett par som blev kvar i snödrivorna…

Foto: Pierre Skytt

Två vändor på dom två sträckorna erbjöd MK Kopparberg som totalt mätte 36 km gjorde att de 56 startande fick det grusigt och spårigt på sina håll. Men tjälen fanns i botten. Totala tävlingslängden var 134 km. 

Foto. Håkan Vemhäll

Med utgångspunkt från Bångbro Folkets hus strax söder om Kopparberg, där även serviceplatsen var belägen startade man 11.00 i vackert väder och 4 grader varmt. När Jari Saarinens Hyundai kom farandes så gruset yrde så såg man skillnaden på moderna bilar och Audi Quattron som Tobias lill-Eken Johansson ändå bemästrade så fint. Jari kunde attackera svängarna på ett helt annat sätt än Tobias och Jenny Strandberg vid noterna som fick brottas med med den tunga Quattron. Saarinen med Strängnäs AMS Elina Svensson vid noterna kunde ratta hem Kopparsvängen med fyra raka sträcksegrar med 39,4 sekunders marginal till Tobias som ändå gjorde tummen upp för tävlingen. Trea blev Magnus Engelbrektsson med Carin Nilsson i sin Mitsubishi. Klassfemman Hannah Jakobsson från Kolsva MS med Mikael Kjellgren till höger i Fiestan gjorde en bra tävling.

– Det var en riktigt fin tävling med roliga vägar men lite tråkigt att det vart så varmt så vägarna inte riktigt höll. Men det är inte mycket att gör något åt. Det var bra fäste så det gjorde inget, kommenterade en nöjd Hannah.

I B-förarklassen för tvåhjulsdrivna bilar vann en fortåkare i Toyota Corolla, Linus Lind från Lima MS. Tillsammans med Johannes Lundbäck distanserade dom klubbkamraten David Stafås med Erika Ledin från SMK Hörby med dryga 31 sekunder.

Foto: Pierre Skytt

I A-förare 2WD med nio deltagare vann Lima MS snabbaste syskonpar Andreas och Therese Levin i sin snabba Nissan Sunny. Dom utmanades av Oscar Janson i VW Golf från SMK Eda med Eric Janson till höger som slutade 18 sekunder bakom. Bara 0,7 sekunder efter Janson kom en annan Nissan Sunny med Andreas Israelsson Finnskoga MK bakom spakarna tillsammans med Angelica Israelsson in som trea.

Foto: Pierre Skytt

Hos klassikerna kom Vimmerbys Kjell Fransson in som vinnare tillsammans med sonen Peter i sin fina Alpine.

– Tävlingen var helt ok. Bättre än förväntad, säger Kjell.

Tvåa här blev hemmasonen Janne Westlund i sin fina Ascona tillsammans med Maria Björk Svensson. Fagersta MKs Tommy Wikström med Jan-Erik Mattsson i sin V4a slutade trea 9,4 sekunder efter Westlund. Bara tre brutna ekipage denna dag. I den listan hittar vi Karlskogas Rolf Andersson i sin Volvo 940. Med sin 85 år på nacken är han still going strong och för ovanlighetens skull bröt han och kartläsaren Peter Granqvist från Hällefors efter en avåkning”.

Här vill jag passa på att tacka även Håkan Vemhäll som är en rallyfotograf som gärna delar med sig av sina bilder via Motorbloggen. Tack för detta Håkan!

*

I Rissna kom blott 28 bilar till start i deltävling två i ”MAS Rallycup” vilket känns märkligt med tanke på det ambitiösa upplägget med rek och egna noter. Till detta dessutom en tävling med enligt uppgift fina sträckor på riktigt vinterunderlag.

Foto: GK Door Team

Vann gjorde helt enligt förväntningarna GK Doors Christer Hedlund/Stefan Ahl med Polo R5 och någon fajt om 4WD-segern blev det aldrig då de två utmanarna i klassen båda bröt. Istället blev det vad jag vet i ”andra halvlek” första 2WD-segern för forne SM-vinnare Magnus Gustavsson/Staffan Lindberg, Skepptuna. Magnus Peugeot slutade tvåa totalt och detta  med i sammanhanget högst moderata tidsskillnaden 44 sekunder till Polon. Tvåa klassen och trea totalt slutade en annan gammal storåkare, värmlänningen Thomas Hansson/Sören Antilla med Volvo 940. Inte så ofta man ser dubbla Peugeot som klassvinnare men i C 2WD gjorde Sigtunas Jonas Segelson/Nora Erixon samma sak som Magnus och vann klassen, men då med en 306 S16. Tiden räckte även till femte plats totalt, placeringen framför bästa ”Standard-Volvo” med Magnus Mellquist/Henrik Hedström från Söderhamn.

Enda skåningar i tävlingen var Sjöbo-tjejen Anna Lundell som hade VEC-bas Ted Malm i högerstolen. En kombo som klarade av snön i Rissna galant och i sin första tävling med körkort blev Anna vinnare i C-Klassen med sin ”Lundell-gröna” VOC-240.

*

F.d WRC-förare Kris Meeke är numera engagerad av Hyundai Portugal för deras nationella mästerskap. Årets debut gick som förväntat och ”The Ulsterman” vann tävlingen med det långa namnet ”Rali Serras de Fafe – Felgueiras – Boticas e Cabeceiras de Basto 2024”.

Foto. Hyundai Portugal

Efter elva bitvis regntunga grussträckor stod Meeke och James Fulton som vinnare med över minuten tillgodo före ”local hero” Armindo Araújo, Skoda. WRC2-satsande Marco Bulacia/Diego Vallejo tog sin Citroën C3 Rally2 till tredje plats. För duon var detta en test inför Portugals WRC-tävling andra helgen i maj.

*

Även Hyundai-seger ”Rally van Haspengouw” där Cedric Cherain lyckades hålla en hel flock hungrig belgare plus en holländare bakom sig på topp-5. Femma blev Jos Verstappen, Skoda och upp till Hyundai-föraren i topp skilde bara 16 sekunder. Tvåan Maxime Potty hade bara tre sekunder och trean Niels Reynvoet, fem sekunder dit och båda med Citroën. Inte allt för ofta det är så hårt i en rallytopp…

Foto: BMA

18:e plats totalt blev det för danske Jan Petersen/Mads Dalsager i debuten med Skoda R5. Trots allt fullt godkänt då man framför sig bara hade ytterligare en R5:a, John Wartiques Polo, resten var Rally2-bilar. Klasstvåa med Peugeot 208 Rally4 blev resultatet för Lasse Karlshøj/Isabel Kvick Jørgensen.

*

Med sju sträckor kvar i Mexiko och ”Rally of Nations Guanajuato 200 Años” är det fortsatt Mads Østberg/Patrik Barth i stabil ledning. En ledning som utökats till 1.16,9 framför Andrea Mabelini som precis som ledaren kör Skoda R5. Först som trea kommer en modernare Rally2-bil, Citroën C3 med hemmaföraren Ricardo Cordero men hela 2.236,6 efter Mads.

Dennis Rådström/Johan Johansson håller sjätte plats med Toyota GR Yaris Cup, strax över sex minuter efter ledaren. Detta plus Østberg i topp innebär fördel Team Scandinavia inför avslutningen. 

*

Knappt hemkommen från senaste ökenrallyt i Saudiarabien står Annie Seel redo för nästa utmaning, Abu Dhabi Desert Challenge vilken brukar kallas ”lilla Dakar”. Detta är  andra deltävlingen i Rally Raid VM med start i morgon. Seel sköter navigeringen till tyskan Annett Quandt under det sex dagar långa rallyt.

Foto:X-raid/ MCH Photo

Den här tävlingen betyder något alldeles speciellt för mig. För 24 år sedan körde jag nämligen mitt livs första ökenrally just här, fast på motorcykel. Då hade jag aldrig kört en så stor rallyhoj eller navigerat med roadbook och kompass. Det var början på min ökenrally-karriär, förklarar den svenska ”Ökenräven”.  Åter en start med proffsteamet X-raid Yamaha som gör en satsning på en helkvinnlig besättning berättar Seel. 

I år har vi haft en rivstart, segrat i damklassen i både Dakar och Saudi Baja med bra resultat totalt. Det känns fantastiskt roligt och peppande att få den här backningen av teamet att kunna satsa på VM-serien. 

*

Igår höll Södra BF sitt årsmöte i Svedala med 20-års jubilerande Svedala MK som värd. Ett årsmöte som flöt på lugnt och fint där Magnus Månsson, Karlskrona fick fortsatt förtroende som ordförande. Däremot avtackades SMK Hörbys Patrik Persson för sina år som vice ordförande. Från nu kan Patrik lägga allt fokus på ”Styrgruppen i Rally-SM” och ny ledamot i styrelsen blev Hässleholms Lena Lönn.

Foto: Privat

Efter detta fick en stolt och utgår jag ifrån, även glad Janne Rydh ta emot distriktets finaste utmärkelse ”Lennart Nilssons Hederspris”. Kristianstadboende Janne med en fot i Arlövs MC och en i Kristianstad MK vid sidan av att vara ordförande i Rallyutskottet, lär väl inte behöva mer presentation än så. Att rally upptar en stor del av hans vakna tid belönades nu med detta fina pris, stort grattis Janne.

*

För några veckor sedan beviljades Sjöbo MK utträde ur Södra BF då klubben lagt ner sin verksamhet. Sista ordförande i klubben blev Bertil Sköld som tragiskt nog tog rygg på sin kära klubb och avled för någon dag sedan. Bertil skulle inom kort ha fyllt 80 år.

*

Avslutar med några tankar kring gårdagens ”Mello” i Eskilstuna. Att Lasse Stefanz fick full pott av intelligenta telefonröstare visar bara hur tokigt det sedan slår, med till exempel röstare i ålder 3-9 år. Här hade Kristianstads stolthet inget att hämta utan istället gillade ”kidsen” bättre ”artister” hämtade direkt från höstens Halloween-firande.

Foto: Mikael Persson/Kristianstadsbladet

Ändå ger jag alla bidragen minst godkänt i ljuset av de så kallade mellanakterna, här kan man nämligen snacka om underkänt rakt över. Förstod någon varför Carina Berg plötslig snackade engelska i början och slutet av sändningen, jag gjorde det inte åtminstone. Björn Gustafsson är enligt många lite av ”guds gåva” bland komiker, men frågar ni mig så skulle jag ställa motfrågan, går gåvan att byta och då gäller det även de som ansvarar för manus? Numera känns ”Mello” som jag bevakat dussinet gånger för Kristianstadsbladet, mer som något som skulle passa i SVT:s ”Barnkanalen”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *