Saab-Wigren vann Tusencupen och Loebs nya ”vinnar-cittra” visad i Paris.

Först vill jag skicka ett stort grattis till Krister Wigren som tävlar för Arlövs MC och grattiset gäller såklart segern i den kanske allra tuffaste racingserien, den täta och spektakulära ”Tusencupen”. Tuffast menar jag och räknar jag även in STCC och annat asfaltstugg. I sina fina röda Saab Sport 1964 lyckades han vinna cupen, två ynka poäng före Hässleholmaren Tommy Jagerwalls blixtrande snabba 970 Cooper S. Kristers Saab är, även om den går som ett skållat troll, trots allt handikappad vad gäller hästkrafter i jämförelse med ”kojan”. Dessutom fanns där tre Opel Kadetter i startfältet och att rå på dessa är inget för amatörer, så ett riktigt stort grattis Krister!
Mitt första möte som jag minns med Krister, skedde på Linderödsåsen 1970. Han och kumpanen Tommy Silverberg, båda drev en Texacomack som sedan blev Shell i Malmö, hade skaffat sig varsina riktiga värstingbilar med den tidens mått, röda Opel Rally Kadett. men inte i ”fegisutförandet grupp ett” utan i grupp två trim med dubbla Weberförgasare och annat. Scenen för debuten var en fruktansvärt misslyckad tävling arrangerad KAK/Malmö, med start och mål på Linderöds Motell. Det jag minns allra bäst efter Wigren/Silverbergs Kadetter, var att halva startfältet fick åka hem utan att ha kört en enda specialsträcka. Tidplanen var helt åt h-e så avlyssningstiderna gick ut innan alla tävlande ens hade hunnit starta från Linderöd. Malmö och rally, jag vet inte…
Minns jag inte helt fel, så gick det även åt skogen för Krister som åkte av rejält och tvingades skarva bilen bakom stolarna efter smällen. Även på den tiden gick det ibland lite för fort i rallyskogen.
Sedan fortsatte Krister karriären via en oerhört vass Volvo Amazon och en minst lika vass vit Saab V4 innan det blev historiskt rally för honom och ständige följeslagaren Per Hågeman.
Krister var en av de som var först med att bygga rallybil för historiskt rally och då blev naturligtvis en Saab Sport. Precis en sådan som han en gång startade rallyåkandet i på sextiotalet. Gjorde en kort sejour i en Cooper S som han aldrig lyckades komma riktigt överens med innan Saaben åter plockades fram och på den vägen är det.
Har själv tävlat mot Krister flera gånger och oftast har det tyvärr blivit Saabseger det måste jag erkänna. Fast någon enstaka gång har Kadetten haft övertaget och i mitt huvud är det de gångerna som räknas…
För några år sedan tappade Krister lusten för rallyskogen och sadlade om till bana och Tusencupen. Något jag beklagar även om det är betydligt lättare för mig att vinna nu, än när Krister, Per och Sportaren finns med i startlistan.
I går kom de första bilderna på Sebastien Loebs nya vinnarbil, Citroën DS3 WRC 2011och i denna ska han göra debut i Värmland den 10-13 februari. Samtidigt, detta skedde på motorsalongen i Paris, visade Ford och M-Sport sin nya rallyvärsting byggd på Fiestan. Båda har i mina ögon nästan identiska specifikationer med 1600 kubiks turbomotorer, vilket är lite synd. För tvåliters sugmotorer har ju så mycket fränare ljud inbillar jag mig.
Nu ser det ut att bara bli ett enda år för Loeb i den nya ”cittran”, han har läckt till fransk press att han inte avser att förlänga sitt kontrakt som går ut efter 2011. Se där, kan vara en öppning för resten av förargänget i WRC mot VM-guld?

2 svar på “Saab-Wigren vann Tusencupen och Loebs nya ”vinnar-cittra” visad i Paris.

  1. Alltid roligt at läsa din spalt som är inspererande även för en armatör, men se fotboll är inget du förstår
    hälsningar från espania, gÖRan o Lisbeth

    1. Hej.
      Alltid rolig att kunna inviga en ”amatör” i motorsportens värld…
      Vad gäller fotbollen så är det väl så att det råder delade meningar huruvida jag förstår detta eller ej, men så länge man håller på vinnare (MFF) så är man ju inte helt ute och cyklar.
      Lycka till i solen.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *