Saab satte nytt rekord, klart med vem som ska driva Rally-SM och grattis Kroon!
Äntligen en framgång, ett ljus i mörkret, lite fast mark under fötterna kalla det vad ni vill, men för några veckor sedan så satte Bertil Sollenberg nytt hastighetsrekord med sin Saab. Nu var det ingen muggig silvergrå 9-5:a eller något annat GM-baserat som Bertil rattade till rekordet. Nej en trepips Saab 850 Monte Carlo från 1966 var redskapet och platsen klassiska saltöknen Bonneville Flats i USA. Det gamla rekordet på 167,21 km/t fixade Bertil och Saaben lätt, nya bästa tiden blev 173 km/t. Bertil tyckte dock det var lite för snäv förbättring, tog en repa till och då vaknade alla 97hästarna till liv. Det nya officiella klassrekordet blev 177,02km/t, sug på den Victor!
Fick ett mejl från en som var med, det handlar alltså om Joges böj i Askersund. Jonny skriver så här:
”Jag heter Jonny och bor inte så långt från den aktuella böjen. Den stod som V2 i noterna (tror jag) och den är inte så märkvärdig. Det är bara så att när åkarna ska ha baken 1/2 meter ut i skogen i kurvorna så på det här stället gick inte det för det var ett krondike där.
PS jag läser din blogg på aktuell motorsport
och tycker att den är mycket bra DS”
Tack för berömmet Jonny och din förklaring stämmer väl med vad jag misstänkt vara problemet. Inget notfel alltså, mer rattfel…
Heureka, SBF har hittat villiga krafter att driva Rally-SM framöver. Många kände sig kallade för uppdraget, men bara två blev till slut utvalda. Mats Jägerhult och Olof Kånge är namnen på de två som ska få fart på flaggskeppet. Jägerhult, med titel eventmakare och Kånge med Marknadsförare på visitkortet, får en tacksam uppgift för intresset kan knappast bli sämre. Nu ska detta inte enbart lastas på Klarin och Rally Sweden. Nej där är väldigt många andra kockar i den här soppan som borde ta sina slevar ur grytan. Kockar som sett väldigt snävt, hävdat egenintresse till och med direkt motarbetat det mesta av nytänk. Förhoppningsvis klarar Jägerhult/Kånge av att hantera dessa, annars får man problem.
Självklart har paret inget klart koncept, beslutet togs tydligen häromdagen men vad som är viktigt är att båda två har gedigen bakgrund inom sporten. Jägerhult är ordförande i Vallentuna MK medan Kånge har samma befattning i VÖMK. Detta känns bra så här långt!
Klart är att man vill ha mera drag och show kring SM, Jägerhult förklarar.
– Vi vill lyfta arrangemanget och få mer drag runt eventen. Det är viktigt att sporten blir mer lättillgänglig för den stora massan, och att det sker i tät symbios med klubbarna.
En viktig kugge i det hela blir Maria Andersson (Flodins gamle co-driver) som jobbar på SBF som sportchef. Märkbart nöjd verkar också Rallyutskottets Nisse Axelsson vara, han säger.
– Det var många som sökte och visade intresse för att driva rally-SM och den här lösningen känns väldigt bra. Även om Mats och Olof inte kände varandra tidigare kan den här gruppen komma igång direkt med arbetet att lyfta Rally-SM till en nationell toppnivå.
Kanske, kanske kan SM få tillbaka forna tiders stjärnglans och status? Kanske kan vi till och med få se det live på tv, höra i Sportradion och läsa om det i kvällstidningarna? Vilket lyft…
På tal om lyft så gratulerar jag min gamle arbetskollega Martin Kroon från Glimåkra som blir ny chefredaktör på Kvällsposten efter jobbet som sportchef på Expressen i Stockholm. Hoppas din efterträdare värnar lika mycket om motorbevakningen som du gjort Martin (obs, ironi)…
Mera show – är det verkligen det som behövs för att få intresset att öka för Rally-SM? Tror mer på sänkta startavgifter så att fler har råd att köra serien. 5600 kostar bara startavgiften, inkl noter, till KMK-trofén som körs nu till helgen.
Trevlig läsning om Bertil och hans fina Saab Sport. Bertil Sollenskog drev ”Bertils Motor” i Västerås, hette då Jönsson och kom flyttandes
från det vackra Sollerön i Dalarna. Han blev mest känd som byggare av snabba formel vee motorer, bl.a. byggde han motorer åt Hans Edwinsson.
I början av 70-talet emigrerade han till USA, jobbade med Indy stall, bl.a. åt Gille Villeneuves sons Indystall. Han är framgångsrik i USA. Kul att han slog hastighetsrekord med sin Saab upp till 850 cc. /Hans Hermansson Kristianstad