Saab räddat.
Så är då äntligen Saab-affären i hamn, alla dokument underskrivna och i Trollhättan med omnejd smäller säkerligen champagnekorkarna ikapp. Visst är det värt att fira att Saab räddats och nu är det bara att hoppas att Viktor Muller, Spyker VD:n, kan leva upp till alla högt ställda förväntningar.
Såg just nu nyheterna på TV4 och där förklarade han att Saab skulle släppa tre nya modeller inom kort, 9 5, 9 5 kombi och 9 4x. Med hjälp av dessa ska försäljningen upp till hundratusen bilar per år och detta inom två år från idag. Ett mål som för mig verkar utopiskt, när Saab ifjol sålde cirka fyrtiotusen bilar…
Hur som helst är det positivt att Saab överlever och några som säkerligen pustar ut, kanske till och med öppnar en skumpaflaska, är regeringen med Maud Olofsson i spetsen. Med facit i hand agerade man helt rätt, som satt still i båten när den röd-gröna röran skrek sig hesa över bristen på engagemang. Hade man gått på deras linje hade säkerligen GM fått ett antal friska skattemiljarder, skickade rätt in i företagets gigantiska svarta hål. Ett antal månader senare hade man förklarat att det behövs ännu mer skattepengar annars blir det konkurs…
Nu med GM ur bilden så har Saabs överlevnadschans ökat betydligt, vilket de röd-gröna naturligtvis inte ser positivt på. Ingen ska inbilla mig att det fanns något hjärta i deras krav på att rädda Saab, istället handlade det enbart om politik. Att fiska röster inför höstens val och peka på att med rätt regering, ja då hade Saab räddats. Deras linje när det gäller bilar och privatbilism har länge varit kristallklar, ett otyg som helt enkelt borde förbjudas. Men hur man samtidigt kan titta rakt in i tv-kamerorna och kräva kraftfulla åtgärder för att rädda Saab övergår mitt förstånd? Agerandet får mig att känna som Magnus Uggla sjunger.
– Jag mår illa, jag mår illa…
Men nu ska vi inte låta miljöpartiets Karin Svensson-Smith och de andra bilhatarna förstöra den här glädjens dag. För henne var det naturligtvis en våt dröm att utåt kunna agera Saab-räddare och plocka röster som säkrar en fortsatt plats vid köttgrytorna, medan hon innerst inne hoppades att fabriken stängdes. Trots allt är detta varje varje sann miljöpartist mål, stäng alla bilfabriker och börja bygga vindkraftverk istället. För det vet ju alla, att bilarna är roten till allt ont på den här planeten!
Hej Tommy,på tal om det där med skidskytte så måste dom ju haft någon sorts kontakt med motorsport, för han med den OTROLIGT spännande magnettavlan och penna i mössan, som visar om skotten tagit kl.fem i halvsju eller tjugo över sex,pratar ju hela tiden om vilken växel dom använder i backarna. Undrar om dom byter utväxling mellan tävlingarna,blåbärssoppa vid krokig bana och gröt när det skall gå fort på rakorna.
Hej Mats.
Du kan ha rätt, jag har kanske missupfattat hela grejen. Hade jag sett på det hela genom ”rallyögon” så kanske det funkat bättre…
MVH
Tommy
Visst, kul att Saab lever vidare, men personligen sitter jag fortfarande och grämer mig över att affären med Koenigsegg slarvades bort. Sportbilsfantast som man är så kan jag helt enkelt inte låta bli att fälla en tår i tanken om hur en Saab kunnat se ut & bete sig på gatorna i regi av Koenigsegg, helsvenskt dessutom. Hade orden skyll er själva på läpparna väldigt länge men kan inte förneka att jag trots allt är positiv till fortsatt utveckling för Saab. Ser fram emot vad de nya modellerna har att erbjuda.
/Alex