Saab, bilvärldens Särimner.
Nu när skumpakorkarna smällt färdigt i Trollhättan handlar det i fortsättningen om att ” kavla upp” som man säger. För det här, det är bara början av Saabs långa tuffa väg tillbaka. Först och främst till ett ekonomiskt nollresultat och sedan att sälja så många bilar att företaget ger vinst. Kan pyttelilla sportbilstillverkaren Spyker göra det som Wallenbergarna och GM inte lyckades med? Jag hoppas verkligen det, men hela affären kanske bara blir till att förlänga dödskampen, vad vet jag? Hur som helst vore det oerhört grymt mot alla anställda om så blev fallet.
Allt handlar nu om att ”världens bästa bilbyggare” visar att man kan bygga bilar som kunderna vill ha, något som bevisligen inte varit fallet de senaste åren. Från dagens dryga 30 000 bilar måste man bygga tredubbelt så många har räknenissarna kommit fram till för att få ekonomin att gå ihop. En minst sagt tuff uppgift för Saab i dagens bistra bilklimat!
Konkurrenterna sitter ju inte på sina häckar och öppnar famnen för att ge plats till Saab, tvärtom har de flesta vässat klorna och visar upp nya, fräcka, körglada och miljövänliga modeller. Saab har visserligen nya 9 5:an klar för produktion, men räcker det? Miljövännerna ropar på produktion av elbilar vilket ligger i tiden, men vad kostar det att utveckla dessa och hur många är egentligen intresserade att köpa en sådan? Inte så många att man kommer i närheten av hundratusen sålda bilar om året är min bedömning.
Som vanligt är där jätteintresse hos miljövännerna ända fram till det är dags att öppna den egna plånboken. Då svalnar ofta engagemanget och man fortsätter istället med sin gamla ”koldioxidbomb”. För det är ju så, att det framförallt är andra som ska betala för miljön, inte jag själv…
Regeringen Reinfeldt har varit iskall och inte fallit till föga för den röd-gröna rörans upprörda röster att skattebetalarna skulle slanta in till GM. Med facit i hand var det helt rätt av Maud Olofsson att ta skiten och istället låta marknaden sköta bilaffärerna. Kanske läge för någon rödgröning att göra avbön och faktiskt erkänna att regeringen gjorde rätt.
En som äntligen får lite lugn nattsömn är min luttrade kompis, Mats Abelsson, ordförande för Svenska Saabklubben med sina drygt tretusen medlemmar. De senaste månaderna har varit tunga för Saab-entusiasten, men när han blev tv-intervjuad i samband med den stora manifestationen uppe i Trollhättan, såg man faktiskt ett litet leende hos honom. Kanske visste Mats att Saab egentligen är bilvärldens Särimner så det var ingen panik, vi klarar oss!
Fotnot.
Wikipedia skriver detta om Särimner.
Särimner, fornvästnordiska Sæhrímnir en galt som enligt nordisk mytologi födde einhärjarna i Valhall. Särimner slaktades varje dag och blev uppäten för att morgonen efter återuppstå hel och levande, redo att åter bli slaktad. Villkoret var att alla ben skulle samlas ihop, efter förtäringen, inte något fick saknas. Kocken Andrimner stod för tillagande
Själv är jag inte speciellt upprymd av att Saab lever vidare med Spyker som ny ägare. Tycker de gjorde bort sig totalt när de sumpade sina chanser att behålla Saab helsvenskt genom Koenigsegg-affären. Min bedömning är att Saab hade lyft sig från botten betydligt fortare med svenskens hjälp och kanske till & med blivit ett riktigt lyxåk på marknaden i jämförelse med andra bilmärken. Men men, det blev nu som det blev och jag tror som många andra och som Tommys inlägg nuddar på, att man enbart förlänger livslängden utan att göra vinst & i slutändan ligger Saab på blocket igen.
/Alex
Hej.
Du kan mycket väl ha rätt Alex. Hur det gått med Koenigsegg som ägare får vi ju aldrig veta. Men visst hade det varit en kul helsvensk koppling!
Nu hoppas jag inte att Saab hamnar på Blocket, men precis som många bilanalytiker är jag tveksam om Spyker bär hela vägen. Hoppas verkligen att så blir fallet och att deras koppling till motorsporten, bland annat genom Formel 1, kan bana väg för den motorsportsatsning som skulle ge Saab tillbaka lite av deras tradition som ett sportigt bilmärke. Jag håller tummarna!