Blanka däck=dråpförsök !

Däck

För några dagar sedan bytte jag vinterdäck, de gamla hade en bit över 5000 mil i sig och gått två säsonger. Vad jag bytte till överlåter jag till dig att själv räkna ut…
Kontrollerade även de gamla däcken, Nokia Hakka 6 och fann att i stort sett alla dubbarna fanns kvar (se bilden) apropå den däcktest som företaget Testfakta gjorde och som publicerats här på kristianstadsbladet.se, med rubriken ”Dubbarna försvann efter 50 mil”. Se själv och avgör!
Någon timme före mig hos däckkillen hade varit en annan ”vinterbilist” och fått på nya däck. Om han valde dubbat eller odubbat har jag ingen aning om och avsett vilket, så blev bytet bara till det bättre. Killens, för det var naturligtvis en kille, gamla däck kan du se på bilden. Totalt blankslitna sommardäck, där ett av däcken var så nedslitet att han de senaste två-trehundramilen kört ner på bara stålcorden. Detta med berått mod och utan någon som helst hänsyn till dig och mig som riskerar att möta honom. Under en av de värsta vintrarna på flera år gör han detta och straffet för något så totalt oansvarigt borde vara i paritet med dråpförsök. Några hundralappar, eller exakt 800kr/däck efter trafikpolisens fasta prislista, är inte straff nog enligt min mening. Håller du med?
Men hur kommer man då åt de här bilisterna? Vägverkets färgglada broschyrer tror jag inte mycket på, tv-reklam och annonser hjälper nog inte heller. Glöm fartkamerorna, där hinner man aldrig se skicket på däcken, även om kamerorna enligt Vägverket är trafikens nya livräddare. Inte heller polisens laserpistoler avslöjar dåliga däck, såvida föraren inte kör för fort och då blir stoppad. Det enda som hjälper är naturligtvis när polisen tar de här livsfarliga bilisterna på bar gärning, alltså det som förr kallades flygande kontroller.
Nu är det så att ”hastighetstalibanerna” på Vägverket och höjdarna hos polisen bestämt att det är farten som dödar och det är den som ska bekämpas tillsammans med rattfylleriet. Det sistnämnda är naturligtvis självklart.
Om man istället omprioriterat och satsat på mer ”flygande kontroller” så kanske Nollvisionen kommit lite närmare ett förverkligande. Jag tror det åtminstone!

3 svar på “Blanka däck=dråpförsök !

  1. Här måste jag trots våra skilda åsikter angående vinterdäck faktiskt hålla med dig. Upplever varje dag på de vägarna jag kör att man sänkt hastigheten från 90km/h till 80km/h. Till vilken nytta när folk kör med däck slitna som på bilden?
    Jag anser inte att de 10km/h man minskat hastighetsbegränsningen gör speciellt mycket åt själva smällen vid kollision ifall man kör med blankslitna däck. Därför tycker jag också att polisen borde ha fler flygande kontroller. Skulle dessutom vilja varna för att det körs runt i många enligt bilprovning underkända bilar hela vintertiden som jag också anser vara en stor fara för övriga trafikanter. Många ställer in sina sport/hobby bilar på vintern & köper en gammal bil som får tvåor på besiktningen, trots detta kan man ibland köra mer än 1 månad utan att ha åtgärdat felen. Skrämmande tycker jag.
    Mvh
    Alex

    1. Hej Alex.
      Jag tror att den absoluta majoriteten av oss som kör bil dagligen håller med både dig och mig. Frågan är bara hur myndigheterna agerar i frågan? Min uppfattning är nog tyvärr att man sticker huvudet i sanden och fortsätter med sin envetna papegojtaktik ”… hastigheterna måste sänkas”. Vad tror du och ni andra?
      MVH
      Tommy

  2. Hej Alex.
    Tekniken spelade mig ett spratt så din senaste kommentar och mitt svar hamnade under rubriken ”Fler skadas av färre dubbdäck”.
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *