Så ser nya Polo R WRC ut, ”kartläsar-Ida” tackar från sjuksängen och SilverKongen blir en tuff utmaning!
En tecknad skiss är det första synliga beviset på hur nästa generation Polo R WRC kommer att se ut när den är tänkt göra debut i Rally Monte Carlo 2017. Volkswagen Motorsport avslöjar också att den nyutvecklade motorn kommer att lämna 380 hästkrafter, runt 60 hästar mer än dagens WRC-Polo. Lättare än nuvarande vinnare, cirka 25 kilo ger en totalvikt på 1175 kilo och även några centimeter bredare. Dessutom som VW skriver ”större aerodynamisk frihet” kommer att ge än mer svindlande hastigheter i Rally-VM.
Jost Capito och hans ingenjörer har jobbat med nya bilen ända sedan FIA släppte det nya reglementet 2015. Capito hävdar att de nya bilarna trots ”more power” kommer att göra sporten säkrare men riktigt hur, framgår dock inte av dagens mediarelease. Som jag skrev igår, till detta förhåller jag mig skeptisk…
*
När det är dags för Vodafone Rallye de Portugal får återigen Thierry Neuville (bilden) ta klivet ner till B-laget hos Hyundai. I första uppställningen blir det Dani Sordo och Hayden Paddon som tar plats medan Neuville och Kevin Abbring kör i Hyundai Mobis WRT. En liten skillnad är där, Abbring får nöja sig med fjolårsbilen…
*
Mattias Adielsson var den svensk som allra bäst lyckades i Circuit of Ireland där han slutade som klasstvåa i delen som omfattade Brittiska Rallymästerskapet. En stabil insats som ger honom och Andreas Johansson vid nothäftet en delad tredje plats i mästerskapet efter två deltävlingar.
– Vi har laddat så mycket vi bara kunnat under helgen, berättar Mattias.
– Jag tror aldrig jag har kört i högre tempo under så lång tid och vi vann fem sträckor men det räckte ändå inte till seger…
Den som var före Mattias var hans teamkamrat hos Vauxhall Robert Duggan som också leder mästerskapet. Mellan honom och Mattias finns norrmannen Sindre Furuseth.
Nästa deltävling i Brittiska mästerskapen Pirelli Rally körs om tre veckor och då är det åter dags för grusunderlag. Som förberedelse för detta kör Mattias på lördag hemmaklubbens Alesvängen.
*
För Fredrik Åhlin var det bittert att behöva bryta på Irland då detta hade kunnat gett värdefulla poäng då BRC-ledaren Elfyn Evans blev poänglös. Trots detta leder M-Sport/DMACK:s förare på 50 poäng före Fiesta-kollegan Josh Moffet med 30 poäng. Långt hopp till trean, Citroën-föraren Jonathan Greer på 18 poäng. Sedan är det tätt och Åhlin som ligger sexa är bara tre poäng bak Greer.
*
I samband med Simrishamnsmixen inträffade en tråkig olycka med Kristianstads Hondaförare Anders Larsson och kartläsare Ida Lidebjer Granberg inblandade. Det var på sträcka 5, ”Kronovall” som bilen åkte av vägen och träffade ett träd så illa att Ida klämdes fast med sina fötter. Räddningstjänst fick klippa loss Ida som sedan transporterades till sjukhus i Kristianstad. Här har hon nu opererats och vill genom Motorbloggen tacka för alla hälsningar hon fått från kollegor, vänner och publik. Dessutom vill hon speciellt tacka Simrishamns MK för deras agerande i lördags. Ida skriver, ”Jag är jättetacksam för Simrishamns MK:s hjälp och att dom har hört av sig efteråt och visat sitt stöd, stort tack!
Än så länge ligger jag kvar på sjukhuset i Kristianstad. Hoppas på att få komma hem, eller till ett sjukhus i Blekinge idag. Det börjat bli segt att ligga här nu. Båda benen är gipsade pga. att jag har flera frakturer i varje fot. Jag får stödja litegrann på den vänstra om jag kan, så jag hoppas på att kunna ta mig upp lite i alla fall.
Förutom fötterna, gör det mest ont i revbenen just nu. Men det går över! Jag mår bra efter omständigheterna, och det kunde gått betydligt värre!
Har ingen aning om när jag kan åka rally nästa gång, tyvärr. Måste nog gå med gips 6-8 veckor först, sen får vi se. Hoppas bara att detta inte gjort mig åkrädd, det är min mardröm.
I’ll be back, stronger than ever!
Hälsar Ida”.
För Anders gick det bättre även om han också fick åka till sjukhus, klagade över ont i huvudet och svanskotan.
*
EKS-teamet är redan på plats i Portugal för tester inför helgens 2016 FIA World Rallycross Championship. Dock inte på banan i Montalegre utan i Lousada för de sista testerna inför premiären.
– Säsongsstarten känns ungefär som julafton när man var barn, menar Mattias Ekström förare och ”team owner”.
En önskan har han inför helgen, solsken och torr bana då det i fjor var regn och lera som gällde. I år ser det nästan ännu värre ut konstaterar Mattias.
– Just nu är det mer ett ”winter wonderland” i Montalegre…
I fjor nådde både Ekström och nye teamkompisen Toomas ”Topi” Heikkinen semifinal och i år hoppas man komma ännu längre och Mattias hälsar.
– I’m ready to rumble Portugal.”
*
Med nästan exakt en dag kvar av anmälningstiden till samprojektet ”SilverKongen”, Älmhults MK och Kristianstads nytänk som ifjor gick under det krångliga namnet ”Rally över gränsen” är där knappt 140 anmälda. För mig oväntat få, då tävlingen förutom Sydsvenska Rallycupen och DM för både Södra BF och Småland även innebär barmarkspremiär för VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien.
Bara VOC-delen av SilverKongen är i dagsläget 59 bilar, vilket innebär att resten av tävlingen än så länge lockar färre än helgens Simrishamnsmixen. Märklig kan jag ändå tycka då det bjuds på över sju mil specialsträcka. Även Elitklassen i R3 är tunn med bara tre anmälda. Mattis Olsson (bilden) körde i helgen medan Johan Green, Hässleholm och smålännningen Håkan Ståhl är nya namn i klassen. Blir onekligen spännande de sista 24 timmarna att se vad antalet anmälda slutar på.
Vet inte om tävlingsavgiftens storlek kanske spelar in, 3950 kronor med noter är trots allt en hel del. I fjor räknades tävlingen som två, bröt man på andra halvan kunde man ändå tillgodoräkna sig DM-poäng från första delen. Något som man inte verkar kunna göra i år, likaså är inte heller omstart möjlig.
SilverKongen blir onekligen tuff utmaning för de tävlande med första start från Kristianstad klockan 10.00. Den åttonde och sista specialsträckan körs några mil norr om Kristianstad där även målgång sker och inleds inte förrän strax före klockan 18.00. Med andra ord extraljus på bilarna är det som gäller, åtminstone för den senare hälften av startfältet…