Rysk seger i ERC, Mads ”dateade” en bergvägg, Veiby vann i Finland och Saarinen i Lima!

BloggLyukyanukDet blev ryskseger i ERC-premiären på Kanarieöarna genom Alexander Lukyanuk som tog R5-Fiestan snabbast och kanske allra viktigast, säkrast runt de 13 sträckorna kring Las Palmas. Tvåa blev polacken Kajetan Kajetanowicz som bitvis hade problem med att hitta rätt däck för de luriga sträckorna. Som trea rullade bästa ”hemmaförare” in Luis Monzón med en Citroen R5:a. BloggMads2
För Mads Östberg och Ola Fløene såg det riktigt bra ut och man var i topp till några kilometer in på fredagens sista sträcka då det roliga tog slut. En hårnåls kurva blev Mads fall och detta beroende på bromsproblem som Mads upptäckte en liten stund före kraschen.
– Blev varnad strax före när det kändes som att bromsen inte fungerade perfekt, berättar han.
Men sedan blev bromsen bättre så jag trodde bara det var något skit på vägen. Tyvärr hände det igen och när man ”pushar” hårt är där inte mycket kvar i reserv…
Kraschen blev hård rätt i en bergvägg och att starta om var inte att tänka på berättar Mads.
Hela fjädringen är borta på den sida som vi träffade berget med och även diffen är skadad, så tyvärr!BloggMads3
Syns faktiskt på videon från kurvan hur höger framhjul låser upp sig tidigt (bilden) och sedan blir Mads bara passagerare. Så nog var det mer än ”skit på vägen”…

*
BloggPulbikHar fått en hel del bilder från rallyt, främst Ebbe Nilsson och Per-Erik Svensson har varit flitiga. Ebbe tog bild från SS11 med massor av publik ochBloggLotus i Per-Eriks bildhög väljer jag bilden på den udda Lotusen. Tack för hjälpen.

*
BloggVeibyBättre gick det för Mads landsman Ole Christian Veiby som knäckte hela finngänget i Finska Mästerskapstävlingen Tahko Rallie och vann totalt med Even Managements R5-Skoda. BloggVeiby2Min finska är inte på topp så jag har lite svårt att tyda nyheterna på rallyts hemsida, men det verkar som att en kraschad Fiesta blockerade vägen, vilket orsakat lite ”hallaballo” med resultaten. Hur som helst Veiby vann nästan minuten före Ari Vihavaien och Mikko Eskelinen. Först på elfte plats hittar vi mästerskapsledaren Juha Salo.

*
Mats Myrsell och Esko Juntilla hade ingen lyckad EM-premiär i Rally Costa Brava sedan oljekylaren på Porschen gått läck. Sex sträckor hann regerande mästaren med att köra innan stenen knäckte oljekylaren på motorn. Dessförinnan hann man med att vara totalsnabbast på SS5.
Med två sträckor kvar leder hemmaföraren Daniel Alonzo med en Ford Sierra Cosworht 4×4 och detta före norrmannen Valter Jensen, Porsche. På femte plats hittar vi bäste svensk Anders Johnzen, Porsche och som 17:e bil, Nisse Bergquist, Volvo Amazon.

*
BloggSaarineI LBC-Ruschen uppe i Lima tog Jari Saarinen/Jörgen Fornander (bilden) ännu en totalseger med sin WRC-Focus och detta före hela Sveriges ”MR Rally” Mats Jonsson. 19 sekunder skilde och ner till trean Niklas Hägg hade östgöten, 35,8 sekunder. Fyra slutade Marcus Hällbo.
Bästa 2WD blev återigen Daniel Röjsel med någon form av ”GM-produkt”. Tvåa slutade Andreas Israelsson, Golf före Andreas Persson, Toyota och fyra hemmahoppet Andreas Levin. Pelle Willén tvingades bryta med tekniskt fel.
Bästa (faktiskt ende) skåning i klassen, Christian Gustavsson, SMK Hörby tappade fyra minuter på en av sträckorna vilket innebar en 17:e plats i klassen.
Det hjälpte inte Kristianstads Hampus Larsson/Morgan Sandberg att man ”pimpade” Grupp E-Corollan med en Opel-väska, övriga ”klasskamrater” var snabbare över de fem sträckorna. Så det blev sista plats av de fyra som kom i mål…
I ”Sukka-cupen” var Ludvikas Jan-Erik Eriksson helt överlägsen, långt över minuten till tvåan. Normale toppföraren Ola Strömberg tillbringade 29 minuter på första sträckan medan resten av Suzuki-gänget bara tyckte att runt nio-tio minuter borde räcka. Efter detta visade återigen Ola vem som är ”Sukka-Kung” genom fyra raka sträcksegrar. Respekt!

*

Det blev till slut 33 bilar i RS-premiären i Södra BF, Svedala MK:s ”Sturupssprinten” nästa söndag. Ingen katastrof, men inte heller något att korka upp skumpan över…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *