Rysk roulette i WRC-premiären, Bouffier knalleder medan Hyundai är borta och VOC+GruppFRWD=Sant!

Ingen ”piece of cake”, så kan inledningen av WRC 2014, Rally Monte Carlo sammanfattas. Regerande mästarenBloggOgier Sebastien Ogier var redan igår bekymrad över väderförhållandena i bergen kring Gap där rallyt utgår från. Regn, snö, dimma och mörker menade han kunde bli ”very very tricky”. Hans farhågor besannades och redan i första kurvan dängde han Polon i en vall vilket satte ner åkhumöret en del. Ska erkänna att vid min första resultatkoll i morse konstaterade jag enkelt.
Ingen större skillnad mot en DM-tävling eller WRC, minutfel kan begås var som helst…
Jag stödde mig på att Jari-Matti Latvala var nästan minuten bak Ogier, men efterhand som förarna kom i mål på sträckan förstod jag att det absolut inte handlade om ”minutfel”. Istället rådde djävulska förhållanden på den knappt tre mil långa sträckan som till slut såg Robert Kubica som sträcksnabbast med M-Sport Fiestan. För att ge lite perspektiv, det skilde 1.13 mellan snabbaste Forden och Latvalas Polo på nittonde plats.

*
Nu var ju ändå detta att föredra framför vad Hyundais ”försteförare” Thierry Neuville åstadkom i koreanernas WRC-debut. Sex kilometer in på sträckan, visserligen 4,5 sekunder före konkurrenterna tog rallyt slut för honom. Neuville berättar.1644_monte-carlo-hyundai-neuville-2014_16_896x504
– Det var väldigt enkelt, vi körde för snabbt in i en högersväng och förlorade kontrollen på framdelen av bilen. Vi snurrade och kraschade med bakdelen före!
Hyundaien skadades så allvarligt att inte ens världens största servicetält (det är det kanske?) hjälpt ett enda dugg. Bakdelen (bilden) var så trasig att man inte kunde ta sig till sträckmålet och vad hade det hjälpt ändå. I Monte gäller inte ”omstartsregelen” så det var bara att packa ihop.
Att besvikelsen var stor hos Hyundai är förståeligt i synnerhet som ”safety first” var det som skulle gälla, kanske hörde inte Thierry när detta diskuterades vad vet jag? I alla fall hade teammanager Alain Penesse hört snacket.
– Besvikna!
– Vi kom överens om att Thierry skulle köra lugnt i starten eftersom förhållande var svåra, konstaterade Penesse.

Nu vill vi vidare från detta och fokusera på Rally Sweden, där hoppas vi att komma tillbaka, ”strongly”, sa en mycket besviken Neuville innan han försvann.

 

Allt hängde nu på att Dani Sordo i Hyundai nummer två skulle följa planen och det gjorde han fram till sträcka fyra. Fast här var det uppenbarligen bilen som inte lyssnat, för på transporten till femte sträckan försvann elen när spanjoren höll tredje platsen. Även han är alltså borta och någon omstart är alltså inte möjlig utan nästa framträdande i ”skarpt läge” blir i Värmland. Tänk vilken skillnad mot VW:s premiär i fjol, känns faktiskt lite orättvist att bägge bilarna försvann så här tidigt.

*
Det mesta av dramatiken skedde alltså tidigt och det var under dagen rena rama ryska rouletten med däcksvalet. Läste både om slicks på två hjul och dubb på två. Dubbade slicks, vinterdäck utan dubb, vinerdäck med dubb kort sagt en dj-la röra i däckbytarhörnet. Allra bäst med att hitta rätt i röran var helt klart Hyundais sidsteppade ”testpilot” belgaren Bryan Bouffier som knalleder rallyt som privatförare efter torsdagens sex sträckor. En sträckseger har Fordåkaren svarat för, lika många som Jari-Matti Latvala medan Ogier och Kubica tog två vardera.
Ställningen inför fredagen är nu att Bouffier leder med en av mina favoriter Kris Meeke i Citroén på andra plats, 38,8 sekunder efter. Kubica skuggar, sju tiondelar långsammare medan Ogier som avancerar, på en fjärde plats ytterligare cirka tio sekunder efter polacken. Sedan är det långt hopp till femte placerade Mads Östberg, halvminuten efter och nye Fordåkaren Evans på sjätte plats. Latvala har klättrat till sjunde, placeringen före Miko Hirvonen och så avslutar Andreas Mikkelsen WRC-gänget på nionde plats.
I WRC2 är det även där Ford i topp genom Yurii Protasvo, halvminuten före Armin Kremer.

 

*

Nu är Monte så klart lite av parodi på VM-rally för inte ska det skilja minuter mellan världens bästa chaufförer på en enda sträcka? Tyvärr ser det inte ut som att vädret blir mycket bättre framöver, regn, lite mer regn och så snöblandat regn innan förarna vänder fronten mot Monte Carlo på lördag. Det som jag som svensk tycker är lite märkligt, är att inte någonstans har jag hört krav på att ställa in tävlingen med hänvisning till vädret? Jämför man med Rally Sweden så är det ju där alltid, för mycket snö eller för lite, för höga snövallar eller för låga. Grus dyker upp i spåret och förstör däcken om det är för milt, är det för kallt blir isen för hård och dubbarna går inte ner. Ja oavsett vilket så rasar alltid massor av ”experter” och siar direkt att nu är det slutkört, VM-åkarna kommer aldrig mer tillbaka till Värmland. Men nu lyssnar som tur är inte VM-åkarna på ”experter”, utan kommer att stå i Värmland om någon vecka precis som vanligt. Men visst är det en underlig svensk mentalitet att hela tiden se allt så ”mörksvart” som det bara är möjligt…

*
Idag kom där ett officiellt meddelande från Rallyutskottet som, tycker jag borde lugna alla oroliga VOC Mekonomen Rally anhängare. Rallyutskottet meddelar:
Sollentuna, 2014-01-10
Gällande VOC Mekonomen Rally och Gr F RWD.
Till Arrangörer och Tävlande.
Sanktion av regelverk överenskommen mellan VOC Mekonomen Rally och SBF/Rallyutskottet per den 6/12-2013 och gäller under tre år from. 2014-01-01.
Beslut har tagits av Rallyutskottet, att samtliga Volvobilar som tävlar under motsvarande VOC tekniska regler, är godkända att tävla i Gr F RWD.
Regelverket för Gr F RWD publicerades den 3 oktober 2013 och finns att hämta från SBF:s webbsida under Rally – Regler. ”.
Tack, ”end off discussion”!

*
Om allt går som tänkt kommer nästa blogg att skrivas direkt från ringside på plats i Rally Monte Carlo. Förhoppningen är att planet lyfter från Köpenhamn som planerat vilket innebär att jag fredageftermiddag tar mina första ( antagligen regniga) bilder i årets WRC-cirkus. Av förklarliga skäl kommer därför bloggen inte att uppdateras lika regelbundet som normalt, oftast runt klockan 16-18. Ska ju hitta någonstans att ansluta datorn och man vet ju hur fransmän är, det kan alltså ta tid…

2 svar på “Rysk roulette i WRC-premiären, Bouffier knalleder medan Hyundai är borta och VOC+GruppFRWD=Sant!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *