Rykten surrar om Loeb och Solberg till Toyota, stopp för R5-Mitsubishi i ”UK”, vädret oroar Glenn och Rickards dröm!

BloggToyota1Så här tänker sig Tommi Mäkinen att Toyota Gazoo Racing’s nya ”2016 livery for WRC Yaris” ska se ut. Snart är man klar för de första testerna och då blir det intressant vem som ska utföra dessa. Mikko Hirvonen och Juho Hänninen är inga direkt hemligheter som testförare, men sedan? Rykten från Finland säger att M-Sports nye Eric Camilli är en tänkbar kandidat för Yarisen 2017. Samma rykte säger nämligen att det är Toyota som är med och pröjsar fransmannens ratt hos Malcolm Wilson enbart i syfte att ge honom mil och WRC-erfarenhet inför framtiden. Om detta är sant så faller pusselbitarna bättre på plats, då Camillis entré hos M-Sport var lite som en blixt från klar himmel. Tror du mig inte så fråga Elfyn Evans som hastigt, men för honom mindre lustigt samtidigt förpassades till WRC2…

070208 Den officiella VM-bilden togs för första gången i samand med Svenska Rallyt. Framför Värmlands Museum poserade VM-åkarna en kort stund innan kylan blev för svår och man återvände in i värmen. Bild: Tommy Svensson
Ett annat rykte som även Autosport skriver om är att såväl Sebastien Loeb som Petter Solberg (här ihop på lagbilden inför Rally Sweden 2007) skulle vara två namn för Toyota 2017. Redan för några månader sedan menade Mäkinen att det inte fanns så många att välja på bland de etablerade namnen sedan såväl Meeke som Ogiér gjort tummen ner.
Nu bekräftar Mäkinen att kontakt tagits med Petter Solberg och de båda träffades i Finland för att diskutera framtiden. Mäkinen förklarar nu att han fortfarande anser Solberg som ”a fast driver” och förklarar lite undvikande på frågan om han är aktuell.
Varför inte, varför inte…
Inte heller Solberg är så öppen med vad de två gamla konkurenterna kom fram till under ”snacket”.
Jag har kanske mer ouppklarade affärer i WRC, vem vet, svarar dubble rallycross världsmästaren.
Vad gäller ryktena kring Loeb i Toyota avvisar Mäkinen dom, än så länge vill säga. Han har ännu inte träffat fransmannen men medger att han vore ett namn om han nu är sugen på comeback i WRC.

*
Det såg onekligen bra ut med Wengs nya svenskbyggda Mitsubishi Mirage R5 som en av de hetaste bilarna i nyväckta Brittiska Rallymästerskapet. Men tyvärr ser det inte ut som det blir någon start för bilen där då den inte uppfyller FIA-klassningen internationellt. I ”värsting-klassen” med 4WD tillåts nämligen enbart FIA-bilar och dit räknas inte Weng-bygget som än så länge kör på en nationell svensk homologering
Detta stökar till det för Spencer Sport som tänkt tävla med bilen i MSA och framförallt för de kunder som redan köpt bil i tron att den skulle kunna köras i mästerskapet. Något som fortfarande låter sig göras men då i brittiska motsvarigheten till ”Grupp H 4WD”. Det blir också här som Spencer Sport kommer att anmäla sig åtminstone till att börja med. Om detta även stökar till det för Trollhättans Robert Blomberg som planerat att åka mästerskapet är i nuläget oklart.

*

Nu börjar oron sprida sig i leden hos Rally Sweden och det är självklart rådande mildväder som oroar. Det som såg kanonfint ut för en vecka sedan har nu förändrats och på flera av sträckorna lyser nu gruset igenom på sträckorna närmast Karlstad. Nu planerar vd Glenn Olsson och hans stab för alternativ och om vädret inte ändrar sig kan detta innebära att sträckor stryks. Väderprognoserna för helgen är inte lovande med plusgrader och regn ända upp i Torsby, där de nordligaste sträckorna körs. Dock är Glenn ändå tämligen lugn.
Som det ser ut nu kommer vi att köra på för fullt, säger han till vf.se
BloggSwedenAllra värst ser det ut på nya ”shake down” som just nu mest liknar en grusväg, längre norrut som på Rämmen (bilden) är det fortfarande ren vinterväg. Även SS1 på Färjestads Travbana på torsdagkväll räknar man med att kunna köra som planerat. Dock finns där ett frågetecken om det även fungerar på lördagen då det är tänkt att köra andra gången, fortsätter mildvädret riskerar den att strykas.
Till VF konstaterar Glenn också att så här dåligt snöläge har inte rallyt haft på många år, men någon direkt oro utstrålar inte den numera luttrade Rally-VD:n.

*
Jag inbillade mig att SBF:s nya licenssystem LOTs nu verkade vara under kontroll men där bedrog jag mig. I går meddelade SBF att man tvingas förlänga giltighetstiden på ”Anmälarlicensen 2015” fram till 2016 03 31. Som anledning anger SBF, ”Detta då team/företag inte hunnit med i det systemskifte till LoTS som genomförts. För att inte skapa problem för team/företag och arrangörer så här i början på året, gör vi denna tillfälliga förlängning av 2015-års Anmälarlicenser.
Alla team/företag etc. som avser att fortsätta med Anmälarlicens för 2016 (om man inte redan förnyat sin Anmälarlicens till 2016), måste inkomma med en ny ansökan då vi behöver fler uppgifter för att hantera dessa.”.
Visst blir man lite förvånad över hur illa övergången till LOTs hanterats och att det forfarande en bra bit in på året inte fungerar som tänkt. Vore inte det allra bästa att skjuta fram hela projektet till 2017 och återgå till gamla ordningen både vad gäller licens och annan tävlingshantering. Bara en tanke alltså…

*
Läser i dagens Gefle Dagblad om turerna kring varför Sandvikens SM-tävling i morgon har Gävle som tävlingscentra och inte hemmakommunen, Sandviken. Uttalandet från den besvikne tävlingsledare Kalle Andersson får åtminstone mig att höja på ögonbrynen av förvåning.
De (Sandvikens kommun, min anmärkning) tycker inte att det är värt att satsa på oss.
Längre ner kan man så läsa att kommunen inte var villiga att stötta arrangemanget ekonomiskt vilket man istället gjorde i Gävle.
Fortfarande i förvåning läser man så Sandvikens kommuns informationschef Odd Westby motivering till beslutet.
Den här gången har vi inte haft möjlighet att hjälpa SMK i den utsträckning som de hade önskat. Vi har två former av stöd; dels ett där vi är med och utvecklar ett befintlig evenemang och hjälper det att växa, och dels den andra delen där vi stödjer evenemang av särskild marknadsföringsmässig vikt.
Och det anser ni alltså inte att en SM-deltävling i rally är?
Inte i det här fallet, de ville ha ett fast ekonomiskt stöd och det har vi inte möjlighet att skjuta till. Det finns mängder av arrangemang, men det betyder inte att vi kan stötta alla med skattemedel.
Dock tycker samma Westby att det är trevligt att arrangemanget stannar i regionen. I hans kläder hade jag nog dragit på mig ”skämshatten” istället för att med meningslösa floskler motivera ett snålt och korkat beslut.
*
I morgon brakar det loss med SM-premiär för rallyåkarna och tråkigt nog för oss här nere bara med ett enda skånskt ekipage bland de anmälda, Hässleholms Johan Green och kartläsare Mats Jönsjö. I klassen Trimmat 2WD (R3) är det tänkt att slåss om en pallplats menar Jönsjö när jag snackade med honom i tisdags.
Även om arrangören inte tror på oss och seedat oss i slutet på klassen ska det inte vara omöjligt. När vi genrepade i Treske-Rundan slutade vi tvåa, bara slagen av mer snörutinerade Jan Johansson i Corollan, säger Mats.
Att det blir en tuff uppgift för skåningarna i den inför säsongen helt genomgångna blå Golfen håller Mats med om och tror att det blir en Toyota och en Citroén som blir allra svårast att rå på.
Tobias Söderquist och Andreas Sjölander kommer att slåss i toppen men bakom dom två så…BloggGreen
I eftermiddags kände ”Team Green” på både underlag och bil (bilden).

*
BloggRickardI dagens Kristianstadsbladet redovisar jag ett besök hos GN Motorsport i Åhuskärr där Rickard Nilsson är i full gång med att packa ihop reservdelar som ska hänga med upp till Gävle och Rally Bilmetro. Inte nog med att han och Joachim Grahn har ansvaret för att förse samtliga 50 WRC-Focusar runt om på jordklotet med reservdelar, nu ska man även börja jobba med delar till R2-Fiestan, här handlar det dock bara om den svenska marknaden.
Känns onekligen stort att M-Sports Malcolm Wilson valt att låta Rickard och Jocke i lilla Åhuskärr ta över lite av sitt livsverk. Wilson påpekade också detta noga för de bägge ”skånepågarna” när man lastade det sista från anläggningen i Cumbria för avfärd till Skåne.
Ta väl vara på detta för det här är mitt liv, min passion!

*
BloggParkeringDet finns olika sätt att parkera och ett helt nytt fick jag se idag utanför tidningen. Mot färdriktningen på den enkelriktade gatan och dessutom på handikapparkeringen. Kreativt tyckte nog bilföraren, själv har jag ett helt annat ord i åtanke…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *