RX-Solberg 13:e på VG:s lista, Sukka-cupen fyller 29, rallyproblematik och var har man en braspanna?

Att skriva en Motorbloggen i jultider är inte så himla lätt, nyheterna inskränker sig mest till allehanda julhälsningar från alltifrån DM-åkare till WRC-fantomer.
Noterar dock att norska tidningen Verdens Gang ”VG” har rankat Norges 100 bästa idrottsmän. I detta skidtokiga land är det ingen större överraskning att listan toppas av en skidåkare, Petter Northug jr. Inget jag kan hacka på direkt då såväl juryn som ”folket” har ”VM-kongen fra Falun” överst i listan. BloggPetter
Av de hundra är där fyra med motorsport som sin sport och allra bäst av dessa ligger Petter Solberg på en 13:e plats. En placering som juryn ger honom, men om folket får bestämma hoppar han upp fyra placeringar till nionde.
Näst högst är Andreas Mikkelsen på plats 29 och återigen är folket mer för motorsport än juryn. Folkets röst ger hon plats 23. Längre ner på listan finns även Mads Östberg och en för mig helt okänd driftingåkare.

*
BloggOla kopia 25Brukar med jämna mellanrum önska fler ”märkescuper” i svensk rallysport men än så länge md klent resultat. Därför får jag vara glad över att såväl VOC Mekonomen Rally som 1300 Rallycup, populärt kallad ”Sukkacupen” lever vidare. För de som åker Suzuki blir det 29:e året som cupen arrangeras och bara det att bilarna är idag i stort sett jämngamla med cupen gör detta till en prestation i sig. Att hitta friska Suzuki-bilar i dag blir allt svårare konstateras i pressreleasen från cupen. ” Begränsningen nu är väl att tillgången är kraftigt begränsad. Visserligen tillåter man ju numera andra grN bilar upp till 1300cc men det verkar faktiskt som ingen slår den gamla sukkan i prestanda. Kanske det ligger något i eldsjälen och ordföranden Ola Strömbergs påstående: ”En bil består bara av en hög med pressad plåt som är ihopsvetsad. När detta är gjort saknar total betydelse så länge den fyller sin uppgift som tävlingsbil och är kostnadseffektiv”.”.
Trots bristen på bilar tror cupledningen att 2016 kommer bli ett nytt rekordår, där detta med fria starter hjälper till. Tack vare ett idogt arbete från cupledningen har man även nästa år lyckats knyta sponsorer till cupen som står för dessa.
Den enskilt största anledningen förutom en extremt stor sammanhållning och social gemenskap till det är det framgångsrika arbetet med att knyta seriösa sponsorer till sig, menar cupledningen.

*
Lillejulafton ringde Lennart Kristensson, banläggaren i Trelleborgs MK upp och var lite nyfiken på om jag fått några tips på hur man kom runt krocken ”Smällebilar” kontra ”Rallysträckor”. Tyvärr hade jag inte så mycket att bidra med och inte heller andra som hört av sig till mig i frågan.
En svår nöt att knäcka, konstaterade Lennart via telefon.
Antingen kör vi Anderslövsrallyt men utan turbobilar som ”smäller” eller, så tillåter vi dom men då har vi å andra sidan inga sträckor att åka på!
En som uppmärksammat problemet är Saab-åkaren Erik Uppsäll som skriver så här, ”Det kan verka lite knasigt att jag som ordförande i Historiska Utskottet skriver till dig i detta ärende. Jag tillhör en av många trogna läsare av dina artiklar och som säkert delar åsikten att dom är roliga men också sakliga och informativa.
Den senaste tiden har jag läst om ”smällarna” som leder till att en del vägar inte längre är tillgängliga och det har nog inte tagits på allvar av oss aktiva. Tyvärr är det nog så att vi inte alls tar allmänheten/ markägarnas synpunkter på allvar. Under en period satt jag som Ordförande i Skepptuna MK, en klubb som arrangerar och framförallt har arrangerat väldigt många klubbar genom åren och som alla andra klubbar nu stöter på stort motstånd att få tillgång till vägarna. Det är lätt att negligera att ”smällarna”  skulle vara anledningen men det kanske är mer nyktert att se helheten i frågan. Sedan en lång tid har frågan om däckens påverkan på vägslitaget diskuterats, jag kan försäkra att detta är en väldigt stor anledning till att vi inte får åka på många vägar längre. De flesta bilar idag har hjulupphängningar som klarar att åka även bredvid vägen och i kombination med dagens däck, som också klarar detta, genar vi sönder diken och vägbrunnar till ohyggligt stora pengar.
 Frågan är varför inte denna fråga tas på allvar, man har ju sin funderingar, men det är nog väldigt dags att ta dessa frågor, ”smällarna”, däcken, med flera andra saker, på allvar om vi ska ha en framtid för rallysporten i Sverige.”.
Erik har så rätt i det han skriver, att aktiva och konstigt nog även vissa arrangörer inte tar problem på allvar. Här snackar vi ”smällebilar”som nu besvisligen utgör ett hot mot sporten eller hur tolkar man annars det ”antingen eller-läge” som är ett faktum nere på Söderslätt. Än större problem är däcken och genandet, hittar man ingen lösning på detta utgör även det en jättestor fara för sportens framtid. BloggAsconaBättre att göra som Asconaåkaren, inte nog med att han undviker att gena, han låter dessutom bara två av däcken slita på vägen. Ett föredöme skull jag säga…
Till detta kan jag även lägga till ett annat ofog som ställer till det för rallyarrangörer, allt körande på specialsträckorna före tävling. Inte bara tävlande som i strid mot regelverket plockar ut kartor från Länsstyrelsen och sedan skydd av mörkret ”rekar” före start. Samma sak gör även privatpersoner som kör sträckorna före för att hitta bästa kurvan ( läs avåkarböjen) vilket irriterar boende och markägare. Även här vet jag att vissa sträckor nu hänger löst här nere i söder på grund av detta. Finns nog anledning hos många att rannsaka sig själv och förhoppningsvis komma fram till slutsatsen att sluta med detta korkade ofog!

*
I går var det som bekant julafton och hos oss avslutas alltid kvällen med ”julklappspelet”. Var och en köper två julklappar för runt hundralappen och med hjälp av tärningen spelas det sedan om dessa. En av kvällens gäster hade lyckan med sig och plockade hem den största klappen på bordet och packade glatt upp.BloggPanna Inne i lådan fanns en s.k braspanna i plåt och ”gästen” som inte precis är någon Ernst Kirschsteiger vände på pannan och frågade slutligen.
Kan man ha den här i ugnen?
Tystnaden kring bordet var total och alla stirrade på ”gästen”, ”om man kan ha en braspanna i ugnen”? Till slut släppte chocken och en annan gäst svarade.
Det klart att man kan ha en braspanna i ugnen, det är ju detta den är till för…
Den nyblivne ”braspanneägaren” urskuldade sig med ett snett leende.
Det är f-n inte så lätt att veta, där var ju ingen ritning med i paketet!
Det var då jag lämnade bordet och slog upp en julwhisky istället!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *