Rovanperä kanske värmer upp i kalla ”Arctic”, blir ”Rally2 Plus” verklighet snabbare än man anar, Skoda-krasch ”Årets ERC-bild”, SBF hårdsatsar på live radio/tv från Rally SM, analys av den verkliga anmälningsavgiften i rally och Opel-Spotting i Sydamerika.

Ännu syns inte Kalle Rovanperä/Jonne Halttunens namn i anmälningslistan till andra deltävlingen i Finska Mästerskapet ”Tunturiralli” eller som vi numera känner det, ”Arctic Lappland Rally”. enligt finska källor ingår detta i Kalles plan för 2024 och rallyt i Rovaniemi blir då en både tid och underlagsmässigt perfekt uppladdning för deras WRC-debut i år ”Rally Sweden”. Bilen han ska köra veckan efter ”Rallye Monte Carlo” är en . Kartläsare Halttunen bekräftar att detta har diskuterats men att inget är hundra bestämt säger han till UrheiluUutiset.com

Det har säkert funnits sådana planer, men jag vet inte om något är bestämt. Jag kan vårt VM-program exakt men är mer osäker på små tävlingar, tester och annat. Det finns fortfarande ett par olika möjligheter.

Logistiken med Monte bara veckan före blir en utmaning menar Halttunen.

Hur hanterar man bilar och all annan logistik och det måste vara ganska trångt på verkstaden, eftersom där också finns nya Rally2-bilar….

Att ett träningspass i ”Jultomtens” hemtrakter vore nyttigt för Kalle är oomtvistat men samtidigt menar Halltunen är det alltid ”kinky” med tester på vintern, förhållanden kan skifta så himla snabbt. Ändå finns det fördelar. 

Generellt är båda snabba rallyn, då du kan definitivt dra nytta av det men vad vädret avgör hur nyttigt…

”Arctic” 2-3 februari är ett populärt rally för toppförare och senast Kalle körde här var 2020 med WRC Yaris och så klart blev det seger. I år är än så länge bara Nikolay Gryazin anmäld av toppåkarna och så klart vill han känna på sin nya Citroën C3 Rally2 inför äventyren i Västerbotten. 

*

Jag väljer att inte ifrågasätta bland annat italienska WRC Rally Italy men reser ändå ett skeptiskt finger till dagens ”Breaking News” att FIA kommer att ersätta ”Rally1” med ”Rally2 Plus”. Beslut har redan tagits att Rally1 ska vara huvudklass fram till och med 2026, men enligt flera italienska rallysajter ersätts den redan efter årets säsong.  

Nu bil för toppklassen blir då en utvecklad Rally2-bil med vassare motor och större aerodynamiska hjälpmedel (läs vingar/spoilers). Bilarna blir väldigt lika de WRC-bilar som gällde fram till 2016.

Anledningen till kursändringen är enkel, det har helt enkelt blivit för dyrt med Rally1 där prislappen kretsar kring minst en miljon euro. Insatta i ämnet menar att det nya reglementet kraschlandat vilket inte minst de åtta Rally1-bilarna i Rallye Monte Carlo är ett bevis på.  Nu ska WRC-teamen (Toyota, Hyundai, M-Sport) kallas till möte med WRC Commision för att diskutera saken. Efter detta om man kan komma överens vill säga, ska så FIA godkänna detta ihop med WRC Council. Insatta påstår.

Det verkar som att allt kommer att hända väldigt snabbt! 

En fråga som dryftas är om det är möjligt att utgå ifrån en av dagens Rally2-bilar eller FIA vill ha helt nya versioner för ”Rally2 Plus”? Oavsett vilket så ser jag ändå ljuset i tunneln om nu dagensUltime notizie” innehar lite sanningshalt…

*

När ERC-fansen själv fick välja ut ”Årets bild” blev det Gábor Béres bild av Miklós Csomós när han beskådar resterna av sin Skoda.

Foto. Barés

Det var på ”Rally Islas Canarias” som ungraren gjorde en hemsk krasch över ett vägräcke, där inte bara Skodan blev skrot. Även Csomós budget gick samma väg som fick avstå efterföljande tre ERC-tävlingar. Han kom dock igen på slutet och blev nia i ERC  Kartläsare Attila Nagy tog fullt förståeligt en längre time out. 

*

Än så länge har inte rallysportens version av ”Indiska Reptricket” detta med att förlänga anmälningstiden, gett något resultat för SM-premiären ”Hälsingerallyt”. Fortsatt är det samma 75 ekipage som innan flöjtblåsaren försökte få repet att resa sig ur korgen…

*

Igår meddelade Svenska Bilsportförbundet att Rally Radio, Live-TV och SM-Magasinet för Rally-SM flyttar in på bilsportens egna tv-kanal, svenskbilsporttv.se. Först ut är Hälsingerallyt där hela tävlingen direktsänds via rallyradion, som bevakar alla SM-tävlingar från start till mål med sträcktider, målintervjuer och analyser. Rally-SM storsatsar på direktsänd TV från avslutande sträckan Power Stage, där bonuspoäng delas ut till de fem snabbaste ekipagen.  Efter tävlingen släpps också ett heltäckande sammandrag med mängder av action, höjdpunkter, intervjuer och resultat från samtliga deltävlingar i Rally-SM. I abonnemanget på Svensk Bilsport TV får du förutom Rally-SM även samtliga sändningar från bilsporten.

*

Förutom priser på däck (i synnerhet vinterdäck) så är det ofta anmälningsavgiften för en svensk rallytävling som väcker lite irritation hos vissa tävlande. Att köpa rallybil för bortemot miljonen och sedan på denna sätta däck för X-antal tusenlappar under en säsong, är inget större problem. Men när en hårt arbetande rallyarrangör vill ha täckning för kostnaderna ropas det ofta om att dessa gör oskälig vinst. 

Foto: Tommy Svensson

Vid SMK Hörbys styrelsemöte i måndags drog kassören som vanligt den ekonomiska ställningen i klubben. Dessutom hade han summerat ekonomin för ”TV-Svängen 2022” och dessutom roat sig med att räkna ut varje tävlandes faktiska kostnad för att köra de dryga tre milen special. Avgiften som klubben tog ut var 2100 kronor utan noter/ekipage, alltså den summa som kom in på tävlingskontot. Men när Bertil som kassören heter, gjorde en djupare analys kom den nästan chockerande sanningen fram

Varje tävlande skulle egentligen ha betalat lite drygt 2 600 kronor för att ge oss full kostnadstäckning. Vi gick alltså teoretiskt back 500 kronor på varje anmäld eller styvt 50 000 kronor totalt…

Foto: Tommy Svensson

Nu räddas situationen av klubbens sponsorer, annonsörer i programmet plus försäljningen av dessa. Tacksamt nog täcker detta upp de saknade 500 kronorna så att där trots allt blir lite vinst över till klubben att investera i medlemmar, klubbhus och inte minst framtida tävlingar. Kanske bra att veta innan det ylas i falsett över dyra startavgifter plus inte minst viktigt, att skicka en tacksamhetens tanke till ”klubbarnas köttberg” som ofta hämtar in den ekonomi som krävs…

Christer Carlsson befinner sig i Sydamerika och ägnar sig precis som många andra normalbegåvade, åt ”Opel Spotting”. Christer skriver, ”På en sidogata utanför hotellet i staden Cologne i Uruguay såg jag denna vagn. Om jag gissar/googlar rätt så är det en Brasilien-byggd Opel Rekord C som här heter Chevrolet Opala”.

Foto: Christer Carlsson

Dröjde inte länge förrän han träffade en kollega som hade ett välfyllt garage, ”Vi kom till kollegans bostad i Montevideo för en bit mat. I hans garage på grannens plats där det i vanliga fall står dennes bruks Merca i i miljonklassen ( här minst det dubbla) stod denna skapelse. Ser ut som en Kadett med Chevette emblem. Kollegan förklarade att den bilen är grannens ögonsten. En klassiker. 

Foto: Christer Carlsson

För övrigt är bilparken här väldigt modern med tyska premium bilar och en och annan Volvo XC90. Så det vimlar inte direkt av äldre klassiska bilar. Dock har jag skymtar en Volvo Amazon med färgkod 79 i Punta Del  Este som är Latinamerikas St:Tropez, detta bland Ferrari och MacLaren etc. Så den var det yttersta av klass!”. Måste även lägga till hans text under bilden av ”Caravanen”.Min gissning är att ägaren kallat in någon Volvo-mekaniker för att få ordning på bilen. Utifrån verktygen att döma”. Märk väl, inte min kommentar… 

2 svar på “Rovanperä kanske värmer upp i kalla ”Arctic”, blir ”Rally2 Plus” verklighet snabbare än man anar, Skoda-krasch ”Årets ERC-bild”, SBF hårdsatsar på live radio/tv från Rally SM, analys av den verkliga anmälningsavgiften i rally och Opel-Spotting i Sydamerika.

  1. De höga tillståndsavgifterna till SBF och länsstyrelserna gör det inte lättare för klubbar att arrangera och få ”lönsamhet” i verksamheten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *