Loubet kör Skoda i WRC2, Rally2 som ”toppklass” får många nya anhängare, Ogier känner på Monte-vägar, SM krockar med både Bilsportgalan och Norska Mästerskapet, 16 VOC:are i Torsby och förtydligande…
Pierre-Louis Loubet fick en tung period i fjol hos M-Sport Ford och att det inte blev någon fortsättning för den av franska bilsportförbundet stöttade 26-åringen, är inte överraskning. Ett tydligt tecken var när Richard Millener ersatte honom med Adrien Foumaux i Rally Japan. Nu är det också klart att Loubet ”gör en Solberg” och gör omstart i WRC2. Med tyska Toksport WRT/Skoda Motorsport ska Loubet bygga ny rallygrund i sällskap med Oliver Solberg och Gus Greensmith.
Ingen ny bekantskap för fransmannen som körde Skoda fram till 2020 när han började åka i WRC-klassen, först med Hyundai och sedan med Ford Puma. Ingen större lycka med någon av bilarna, så egentligen kan allt bara bli bättre för honom 2024. Många trodde nog att Loubet skule hamna i Toyota Yaris GR Rally2 som han testat flera gånger. Till slut blev det ändå Toksport som lockade allra mest. Hit vill nu även källor i Finland placera Teemu Suninen då Hyundai verkar ha lagt WRC2 på is. Detta innebär även att Emil Lindholms framtid är lite dimmig såvida man inte gör allvar av planerna på en hårdsatsning i USA med deras mästerskap ARA.
*
Gårdagens nyhet att Rally1-bilarna kan försvinna redan efter årets WRC-final i Japan till förmån för ”Rally2 Plus” skakade om rallyvärlden. Ska inte säga att Motorbloggen kämpat ensam på barrikaderna för en förändring, men de flesta tunga namn i sporten verkade tämligen kallsinniga till en nedtrappning av pengakarusellen.
Efter att nyheten fick spridning är det annat ljud i skällan och plötsligt är det många som stöder tankarna på att bromsa både hastighet och kostnader för WRC:s toppklass. En mycket insatt brittisk rallyröst som sällan eller aldrig har fel, hävdar att detta också är anledningen till att Lancia funderar på comeback. Samma röst gör även gällande att italienarna har insideinformation från FIA vilket då ska ha gett grönt ljus för projekt Ypsilon Rally2. Det spekuleras i att att minst sju-åtta tillverkare ska vara beredda att gå in i VM om Rally 1-försvinner. För dagens tre team vore det en enkel kursändring då alla tre har Rally2-bilar på programmet. Lägger man så till Skoda och Citroën är man plötsligt uppe i fem team i väntan på att kanske Lancia, Subaru och Renault får ändan ur vagnen. Plötsligt kan vi ha ett Rally-VM värt namnet och inte som nu, åtta bilar och i princip enbart tre-fyra förare med kapacitet att vinna rally. Finns även röster som menar att ”Plus” känns onödigt och att man istället tar Rally2 rätt upp och ner som det ser ut idag. Här håller jag med och menar att med hård FIA-koll borde det vara möjligt att bromsa utveckling av bilar och därmed även hålla kostnaderna nere. Något som känns nödvändigt för att privatteam/förare också får tillgång till de vassaste bitarna. Ett argument för ”Plus” skulle enligt kritiker, vara att ”fabriksteamen” är oroliga för att en privatåkare plötsligt piskar deras VM-förare. Ungefär som det var förr i världen när helt okända namn ibland dök upp som ”Toppclass-winners”…
*
Nu ligger detta i min värld i absolut bästa fall, framme till 2025 och nu är det Rally1 som gäller. Tester pågår för fullt under ”Monte-förhållande” och idag var det andra dagen för Toyota Gazoo Racing att känna på snötäckt asfalt. Bakom ratten på den svarta Yarisen satt Sebastien Ogier/ Vincent Landais som vanligt med #17 när rallyt startar den 25 januari.
*
Så här långt kan ”Hälsingerallyt” som inleder Rally SM, glädjas åt en efteranmäld om jag läser rätt. Stefan Alenmalm från Trollhättan nappade på erbjudandet med förlängd anmälan och betalade dubbel avgift för att kunna lufta sin i Sverige lite udda Citroën DS3 R3T Max. Anmälan är öppen fram till fredag klockan 18.00.
*
Samma dag som ”Hälsingerallyt” den 20 januari är det även ”Bilsportgalan” i Jönköping där alla förbundets medaljörer ska hyllas. Så klart olyckligt att merparten av de rallyförare/kartläsare som har medaljer att hämta, samtidigt befinner sig i Hudiksvall.
Orsaken till krocken enligt festarrangören är att SM inte fick sin kalender klar innan datum och lokal i Jönköping var spikade. Att leta syndabock i det här läget är föga meningsfullt, men olycklig är krocken som nu får gå under ”shit happens”.
*
Olyckligt är det också att ”Hälsingerallyt” krockar med Norska Mästerskapet och ”Sigdalsrally”. Kanske speciellt för värmlänningar då det mellan Sigdal och Torsby är hanterbara 38 mil. Precis som att det saknas norska flaggor i Hudiksvall är det inga blågula i Sigdal. Ändå kan man ståta med fler startande än i SM, 82 mot 76 i norsk favör.
*
Före detta är det dock dags för ”Finnskogsvalsen” i Torsby som innebär sedvanlig premiär för VOC Mekonomen Rally. I år bjuder dessutom MK Ratten på riktiga vintervägar berättar cupansvarige Roger Fransson.
–Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två, tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie.
VOC-seriens stora affischnamn är ”SverigeSerien” som i år för första gången körs enbart på grus. Fransson förklarar att det är bland annat däckkostnaderna som ligger bakom nyheten.
–Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta!
16 ”VOC:are” är på plats i Torsby och där regerande mästaren tillika hemmaförare Patrik Fredriksson är favorit i ”ElitA/B”.
*
Uppenbarligen var jag otydlig i går när jag skev om startavgifter i rally, antingen detta eller så har vissa valt att missförstå budskapet? Min och kassörens andemening var att redovisa vad det egentligen kostar att köra en tävling på DM-nivå och då hur stor del av detta som den tävlande själv står för. Skillnaden blev 500 kronor som arrangören själva måste hitta annan finansiering för. Tror absolut inte det finns någon arrangör som inte försöker jobba med att hitta sponsorer och andra sidoinkomster, åtminstone är det så det fungerar i SMK Hörby. Att då låta påskina att vi skulle sitta med armarna i kors och bara vänta på att startavgifter trillar in, är inget jag känner till. Säger det igen, vi ville bara visa verkligheten och att det i princip inte finns oskäligt höga startavgifter. Detta tack vare massor av ideellt och ibland dessutom, högst otacksamt arbete…
Audi och Subaru kom igen, kom tillbaka! AI Audi i min webbadress och sista ordet, Heja Oliver!🔥☺️
Gilla på detta!
Patrik Fredriksson är inte hemmaförare. Tävlar för Fryksdalens MK.
Tänkte mer på att Värmland är hans hemmaplan…
Hej nu är det 77st anmälda till Hälsingerallyt 20/1-24
Den senaste är Pontus Tideman SMK Eda.
MVH Kjell Mattsson Smk Hälsinge
Ser bra ut!